Regional Tourist Organisation of the Łódź Voivodeship and its role in the processes of tourism-based local production systems’ development
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.320.10Słowa kluczowe:
tourist cluster, local production system, regional tourist organization, tourism managementAbstrakt
Whether we call them local production systems, clusters or industrial districts, all of these co-opetition arrangements can be considered stimuli in developing and implementing innovations as well as local and regional growth. The complexity of a tourist product and specific requirements connected with it make the particularly prone to the forming of clusters and cluster initiatives. In 2012 tourism industry ranked second in Poland with 27 cluster initiatives and a stable growth dynamics. Tourism is dominated by top-down initiatives, contrary to other industries, where bottom up arrangements prevail. Regional cluster initiatives may be built on regional tourist organisations. The Regional Tourist Organisation of the Lodz Voivodeship (RTO LV) was established, inter alia, to create the image of the voivodeship as an attractive tourist region, to promote tourism in the region and to improve the quality of a tourist product. Since networking of the regional economy is required, the organisation joins entities representing different industries, territorial self-government units, associations, foundations, etc. According to the Board of the RTO LV, the organisation has reached an optimum representation of various industries. The RTO LV also creates smaller clusters, which flexibly enhance its potential. Focus on networking makes the organisation closer to the network cluster idea of the OECD rather than to Porter’s co-opetition relationships. As formally, the RTO LV has not got the status of a cluster, it seems justified to use the term cluster initiative or quasi-cluster structure.
Pobrania
Bibliografia
Benchmarking klastrów w Polsce – 2012. Raport z badania (2012), PARP, Warszawa.
Google Scholar
Cygler J. (2007), Kooperencja – nowy typ relacji między konkurentami, „Organizacja i Kierowanie”, no. 2(128), p. 61–77.
Google Scholar
Kierunki rozwoju klastrów w Polsce (2013), Ministry of Economy, Department of Economic Development.
Google Scholar
Klastry w Polsce. Katalog (2012), PARP, Warszawa.
Google Scholar
Klastry. Innowacyjne rozwiązania dla Polski (2004), Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
Google Scholar
Kusa R. (2008), Uwarunkowania rozwoju klastrów turystycznych, [in:] B. Godziszewski (ed.), Zarządzanie organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. Kluczowe relacje organizacji w gospodarce opartej na wiedzy, TNOiK, Toruń, p. 511–520.
Google Scholar
Kusa R., Peszko A. (2006), Małopolski klaster turystyczny – perspektywy rozwoju w świetle badań własnych, [in:] M. Romanowska, P. Wachowiak (eds.), Koncepcje i narzędzia zarządzania strategicznego, Warsaw School of Economics, Publishing House, Warszawa, p. 175–184.
Google Scholar
Malina P. (2013), Klastry i ich znaczenie dla rozwoju regionów w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Podkarpacia, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, “TH!NK Stu- denckie Naukowe Czasopismo Internetowe”, no. 4(16), www.think.wsiz.rzeszow.pl, p. 21–30 (access: 20.04.2014).
Google Scholar
Marshall A. (1920), Principles of Economics, Macmillan, London.
Google Scholar
Nowakowska A. (2011), Regionalny wymiar procesów innowacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Ocena funkcjonowania klastrów województwa łódzkiego – studia przypadków w kontekście realizacji RPO WŁ. Raport końcowy (2009), Policy & Action Group Uniconsult, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Google Scholar
Palmen L., Baron M. (2011), Przewodnik dla animatorów inicjatyw klastrowych w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Google Scholar
Porter M.E. (2001), Porter o konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Rzewuski T. (2007), Rozwój klastrów jako innowacyjna forma funkcjonowania zachodniopomorskich przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, no. 453, Ekonomiczne Problemy Usług no. 8, Szczecin, p. 253–263.
Google Scholar
Sikora K. (2012), Klastry turystyczne szansą rozwoju mikroregionów, “Zarządzanie i Finanse” / “Journal of Management and Finance”, no. 1/2, p. 55–66.
Google Scholar
Staszewska J. (2009), Klaster perspektywą dla przedsiębiorców na polskim rynku turystycznym, Difin S.A., Warszawa.
Google Scholar