Wybrane aspekty współpracy przedsiębiorstw rodzinnych z bankami. Analiza porównawcza na przykładzie Polski i Austrii

Autor

  • Jerzy Węcławski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Ekonomiczny, Katedra Bankowości

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.338.06

Słowa kluczowe:

przedsiębiorstwa rodzinne, relacje bank–przedsiębiorstwo, bankowość relacyjna, liczba banków współpracujących, długość współpracy z bankami

Abstrakt

Przedsiębiorstwa rodzinne nastawione są na długookresowe istnienie i utrzymywanie opartych na zaufaniu więzi z otoczeniem. Nastawienie to przekłada się na wybór źródeł finansowania, a przede wszystkim na korzystanie w szerokim zakresie z obsługi bankowej. Celem badań było określenie zakresu i charakteru współpracy przedsiębiorstw rodzinnych z bankami, w szczególności w od­niesieniu do takich elementów składowych bankowości relacyjnej, jak: liczba banków obsługujących przedsiębiorstwo, przesłanki ich wyboru, długość współpracy, charakter relacji, zakres wykorzystywa­nej oferty bankowej i przesłanki jej zmiany, nastawienie do współpracy w przypadku występowania problemów finansowych w przedsiębiorstwach i sektorze bankowym. W opracowaniu przedstawiono wyniki własnych badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych w latach 2014–2015 w Polsce i Austrii. Pozwoliły one na stwierdzenie, że przedsiębiorstwa rodzinne prowadzą długookresową współpracę ze stosunkowo nieliczną grupą banków. Polskie firmy dokonują wyboru banku, kierując się przede wszystkim ofertą asortymentową i warunkami cenowymi, podczas gdy austriackie cenią sobie głównie dobre relacje i bliskość banku (regionalność). Zakres wykorzystywanej obsługi finan­sowej jest w Austrii szerszy, ale jednocześnie przedsiębiorcy z tego kraju silniej odczuwają restrykcyj­ność regulacji nadzorczych w dostępie do finansowania kredytem.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Becker W., Ulrich P., Botzkowski T. (2015), Finanzierung im Mittelstand, Springer, Wiesbaden.
Google Scholar

Berger A.N., Udell G.F. (1995), Relationship Lending and Lines of Credit in Small Firm Finance, „Journal of Business”, t. 68, s. 351–381.
Google Scholar

Berthold F. (2010), Familienunternehmen im Spannungsfeld zwischen Wachstum und Finanzierung, Josef Eul Verlag, Köln.
Google Scholar

Boot A.W.A. (2000), Relationship Banking: What Do We Know, „The Journal of Financial Inter­mediation”, t. 9, s. 7–25.
Google Scholar

Boot A.W.A., Thakor A.V. (2000), Can relationship Banking Survive Competition?, „The Journal of Finance”, t. 55, nr 2, s. 679–713.
Google Scholar

Degryse H., Van Cayseele P. (2000), Relationship lending within a bank‑based system: Evidence from European small business data, „Journal of Financial Intermediation”, t. 9, nr 1, s. 90–109.
Google Scholar

Detragiache E., Garella P., Guiso L. (2000), Multiple versus Single Banking Relationships: Theory and Evidence, „The Journal of Finance”, t. 55, nr 3, s. 1133–1161.
Google Scholar

Dziawgo L. (2008), Relationship banking. Refleksje na temat polskiego rynku Private Banking, [w:] L. Dziawgo (red.), Współczesne finanse. Stan i perspektywy rozwoju bankowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar

Ferri G., Kalmi P., Kerola E. (2014), Does bank ownership affect lending behavior? Evidence from the Euro area, „Journal of Banking and Finance”, t. 48, s. 194–209.
Google Scholar

Gajewski K., Pawłowska M., Rogowski W. (2012), Relacje firm z bankami w Polsce w świetle da­nych ze sprawozdawczości bankowej, „Materiały i Studia”, nr 275, s. 1–70.
Google Scholar

Gischer H., Herz B., Menkhoff L. (2012), Geld, Kredit und Banken, Springer, Heidelberg.
Google Scholar

Greenbaum S., Kanatas G., Venezia I. (1989), Equilibrium Loan Pricing under the Bank‑Client Re­lationship, „Journal of Banking and Finance”, t. 13, s. 221–235.
Google Scholar

Guserl R., Pernsteiner H. (2011), Finanzmanagement, Gabler Verlag, Wiesbaden.
Google Scholar

Hasan I., Jackowicz K., Kowalewski O., Kozłowski Ł. (2017), The Economic Impact of Changes in the Local Bank Presence, IESEG Working Paper, Series 2017‑ACF–01.
Google Scholar

Heffernan S. (2007), Nowoczesna bankowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Hernández‑Cánovas G., Martínez‑Solano P. (2010), Relationship lending and SME financing in the continental European bank‑based system, „Small Business Economics” t. 34, nr 4, s. 465–482.
Google Scholar

Klein S.B. (2010), Familienunternehmen. Theoretische und empirische Grundlagen, Josef Eul Verlag, Lohmar‑Köln.
Google Scholar

Lehmann E., Neuberger D. (2001), Do lending relationships matter? Evidence from bank survey data in Germany, „Journal of Economic Behavior and Organization”, t. 45, s. 339–359.
Google Scholar

Machauer A., Weber M. (2000), Number of Bank Relationships: An Indicator of Competition, Bor­rower Quality, or just Size?, CFS Working Paper, nr 06.
Google Scholar

Memmel C., Schmieder C., Stein I. (2007), Relationship Lending – Empirical Evidence for Germany, Discussion Paper, nr 14, Deutsche Bundesbank.
Google Scholar

Mittelstandbericht 2014 (2014), Bundesministerium fűr Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft, Wien.
Google Scholar

NBP (2017), Rozwój systemu finansowego w Polsce w 2016 r., Warszawa.
Google Scholar

Nowak J. (2013), Asymetryczne relacje banku i przedsiębiorstwa wobec zagrożenia upadłością, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Oesterreichische Nationalbank (2016), Statistiken – Daten & Analysen Q4/16, Wien.
Google Scholar

Ongena S., Smith D.C. (2000a), Bank relationships: A review, [in:] S.A. Zenios, P. Harker (eds.), Performance of Financial Institutions, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar

Ongena S., Smith D.C. (2000b), What Determines the Number of Bank Relationship? Cross‑Coun­try Evidence, „Journal of Financial Intermediation”, t. 9, s. 26–56.
Google Scholar

Pernsteiner H., Węcławski J. (red.) (2016), Finansowanie i corporate governance w przedsiębior­stwach rodzinnych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Petersen M.A., Rajan R.G. (1994), The Benefits of Lending Relationships: Evidence from Small Business Data, „Journal of Finance”, t. 49, s. 3–37.
Google Scholar

Petersen M.A., Rajan R.G. (1995), The Effects of Credit Market Competition on Lending Relationship, „The Quarterly Journal of Economics”, t. 110, nr 2, s. 407–443.
Google Scholar

Presbitero A.F., Zazzaro A. (2010), Competition and Relationship Lending: Friends or Foes?, Working Paper, nr 3103, CESifo.
Google Scholar

Rumiński R. (2009), Relationship banking jako element konkurencji międzybankowej, [w:] K. Brzo­zowska, S. Flejterski (red.), Finanse 2009 – teoria i praktyka. Bankowość, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 548, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar

Sharpe S.A. (1990), Asymmetric Information, Bank Lending, and Implicit Contracts: A Stylized Model of Customer Relationships, „The Journal of Finance”, t. 45, s. 1069–1087.
Google Scholar

Zalega K. (2004), Relationship banking jako struktura pośrednictwa finansowego. Związki z konku­rencyjnością banków i nadzorem korporacyjnym w sektorze, „Bank i Kredyt”, nr 6, s. 94–99.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-09-28

Jak cytować

Węcławski, J. (2018). Wybrane aspekty współpracy przedsiębiorstw rodzinnych z bankami. Analiza porównawcza na przykładzie Polski i Austrii. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 5(338), 97–113. https://doi.org/10.18778/0208-6018.338.06

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.