Funkcjonowanie w dwóch kulturach organizacyjnych a zaangażowanie organizacyjne – studium przypadku firmy outsourcingowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.371.03Słowa kluczowe:
kultura organizacyjna, zaangażowanie organizacyjne, branża outsourcing, specjaliści ITAbstrakt
Celem artykułu jest analiza funkcjonowania specjalistów IT z firmy outsourcingowej w dwóch kulturach organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji kluczowych czynników wpływających na ich zaangażowanie wobec organizacji zatrudniającej. Badanie oparto na indywidualnych wywiadach pogłębionych przeprowadzonych z 10 specjalistami działającymi równocześnie w dwóch kulturach organizacyjnych. Wyniki badania wskazują, że specjaliści IT przyzwyczajeni do outsourcingu sprawnie funkcjonują w obu kulturach organizacyjnych. Badani deklarowali wysoki poziom zaangażowania organizacyjnego, kształtowany głównie przez możliwości rozwoju, dobre warunki pracy oraz wspierający zespół. Szczególnie doceniali praktyki rynkowe, takie jak budżety szkoleniowe, dofinansowanie kursów oraz motywatory finansowe. Specjaliści IT świadomie oceniali zarówno zalety, jak i wady przyjętego modelu biznesowego oraz różnorodność doświadczeń wynikających z pracy w obu organizacjach. Ponadto dodatkowym celem badania było opracowanie praktycznych wskazówek dla firm outsourcingowych. Wskazówki te koncentrują się na dobrych praktykach w zakresie efektywnego zarządzania zespołem i zwiększania zaangażowania organizacyjnego w warunkach wielokulturowości, szczególnie w dynamicznie rozwijającym się sektorze technologii informacyjnych (IT), charakteryzującym się rynkiem pracownika.
Pobrania
Bibliografia
Adamik A., Nowicki M. (2012), Metody i narzędzia motywowania personelu, [in:] A. Zakrzewska-Bielawska (ed.), Podstawy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa, pp. 360–392.
Google Scholar
Allen N.J., Meyer J.P. (1990), The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization, “Journal of Occupational Psychology”, vol. 63(1), pp. 1–18.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
Babbie R.E. (2004), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Braun V., Clarke V. (2006), Using thematic analysis in psychology, “Qualitative Research in Psychology”, vol. 3(2), pp. 77–101, https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Cameron K.S., Quinn R.E. (2015), Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Chien G.C.L., Mao I., Nergui E., Chang W. (2020), The effect of work motivation on employee performance: Empirical evidence from 4-star hotels in Mongolia, “Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism”, vol. 19(4), pp. 473–495, https://doi.org/10.1080/15332845.2020.1763766
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/15332845.2020.1763766
Creyemey A. (2017), Initiation to Injection: A Community Challenge, [in:] I. Sahed, A. Chaufton (eds.), Psychotropic Drugs, Prevention and Harm Reduction, Elsevier, Oxford, pp. 121–136, https://doi.org/10.1016/B978-1-78548-272-4.50009-3
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/B978-1-78548-272-4.50009-3
Dolot A. (2020), Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika, “e-mentor”, vol. 83 (1), pp. 35–43, https://doi.org/10.15219/em83.1456
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15219/em83.1456
Eurostat (2024), Employed ICT specialists by sex, https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_sks_itsps/default/table?lang=en [accessed: 12.16.2024].
Google Scholar
Festinger L. (1957), A theory of cognitive dissonance, Stanford University Press, Stanford.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9781503620766
Flamholtz E.G., Randle Y. (2018), Kultura firmy. Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać, ICAN Institute, Warszawa.
Google Scholar
Gambal M.-J., Asatiani A., Kotlarsky J. (2022), Strategic innovation through outsourcing – A theoretical review, “Journal of Strategic Information Systems”, vol. 31(2), 101718, https://doi.org/10.1016/j.jsis.2022.101718
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsis.2022.101718
Glinka B., Czakon W. (2021), Podstawy badań jakościowych, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Golej R., Pietroń-Pyszczek A., Wałęsa M., Kupczak P. (2023), Job applicants’ expectations of the recruitment process in the IT sector, “Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska”, no. 181, pp. 177–190.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2023.181.12
Haromszeki Ł. (2023), Kształtowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na zarządzanie talentami przywódczymi w polskich firmach międzynarodowych przed pandemią i w jej trakcie, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, no. 150, 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2924
Juchnowicz M. (2010), Zarządzanie kapitałem ludzkim a poziom zaangażowania pracowników, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, no. 3–4, pp. 57–66.
Google Scholar
Juchnowicz M. (2014), Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Kamińska-Radomska I. (2016), Kulturowe uwarunkowania kierowania zespołem ludzkim, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 1(5), pp. 105–115.
Google Scholar
Krawczyk-Bryłka B. (2019), Branża IT – wyzwania związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim, “Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, vol. 52(2), pp. 83–95.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2372
Łużniak-Piecha M., Golińska A. (2011), Mentoring jako narzędzie budowania kapitału symbolicznego, czyli jak dyskusja o pogodzie może wpłynąć na rozwój kariery w Londynie, “Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty”, vol. 2(20), pp. 69–87.
Google Scholar
Łużniak-Piecha M., Hamer K., Manrique Cadena L., Golińska A., McFarland S. (2016), Cross-cultural research project management. When scientists are becoming international project managers, “Studia Społeczne”, vol. 2(15), pp. 13–21.
Google Scholar
Łużniak-Piecha M., Golińska A., Żukowska K., Brdulak J., Rogiński M., Nieznańska-Cwynar A. (2023), Studenci jako współtwórcy procesu edukacji – ocena wpływu wybranych czynników na kształtowanie kultury dzielenia się wiedzą na uczelniach wyższych, “e-mentor”, vol. 1(98), pp. 64–74, https://doi.org/10.15219/em98.1596
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15219/em98.1596
Majewski P., Kobylińska U. (2023), Kulturowe aspekty partycypacji – ujęcie teoretyczne, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 150(1), pp. 94–111.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2927
Manning S. (2013), New Silicon Valleys or a new species? Commoditization of knowledge work and the rise of knowledge services clusters, “Research Policy”, vol. 42(2), pp. 379–390.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2012.06.011
Mayo E. (1933), The human problems of an industrial civilization, Macmillan, New York.
Google Scholar
Mądrzycki T. (1977), Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, WSiP, Warszawa.
Google Scholar
Mendel T. (2001), Argumenty przemawiające za partycypacją pracowniczą, [in:] S. Rudolf (ed.), Partycypacja pracownicza – echa przeszłości czy perspektywy rozwoju?, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 44–51.
Google Scholar
Moczydłowska J. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Moczydłowska J. (2013), Zaangażowanie pracowników – aspekty psychologiczne i organizacyjne, “Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, vol. 4(43), pp. 162–171.
Google Scholar
Moczydłowska J. (2023), Kulturowe aspekty partycypacji – ujęcie teoretyczne, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 150(1), pp. 94–111.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2927
PARP (2023), Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Rynek-pracy-edukacja-kompetencje_XII_2023.pdf [accessed: 12.16.2024].
Google Scholar
Pracuj.pl. (2024), Rynek Pracy Specjalistów 2023. Rekrutacja w obliczu gospodarczych wyzwań, https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/landing_page_image/image/528577/36fc7d5bfe18fad5fc9a1f1bcd407512.pdf [accessed: 31.07.2025].
Google Scholar
Przytuła S. (2011), Problemy wielokulturowości w korporacjach międzynarodowych, “Problemy Zarządzania”, vol. 9(4), pp. 26–42.
Google Scholar
Rogozińska-Pawełczyk A. (2014), Kształtowanie postawy zaangażowania organizacyjnego, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 2(97), pp. 27–38.
Google Scholar
Rogozińska-Pawełczyk A. (2021), Kontrakt psychologiczny w zmieniającym się świecie pracy – przed pandemią COVID-19 i w trakcie jej trwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-730-9
Rozkwitalska M., Chmielecki M., Przytula S., Sulkowski L., Basinska B.A. (2017), Intercultural interactions in multinational subsidiaries: Employee accounts of “the dark side” and “the bright side” of intercultural contacts, “Baltic Journal of Management”, vol. 2(2), pp. 214–239, https://doi.org/10.1108/BJM-11-2015-0215
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/BJM-11-2015-0215
Sathe V. (1983), Implications of corporate culture: A manager’s guide to action, “Organizational Dynamics”, vol. 12(2), pp. 5–23, https://doi.org/10.1016/0090-2616(83)90030-X
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0090-2616(83)90030-X
Schein E. (2004), Organizational culture and leadership, Jossey-Bass, San Francisco.
Google Scholar
Schermerhorn J.R., Hunt J.G., Osborn R.N. (2002), Organizational behavior, Wiley, New Jersey.
Google Scholar
Schultz D.P., Schultz S.E. (2002), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Sikorski C. (1999), Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Sikorski C. (2008), O zaletach słabej kultury organizacyjnej, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 1(6), pp. 39–48.
Google Scholar
Stefańska M., Grabowski G. (2023), Zaangażowanie pracowników a satysfakcja z pracy w warunkach pracy zdalnej, “e-mentor”, vol. 98(1), pp. 13–21.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15219/em98.1597
Steinerowska S. (2015), Zaangażowanie organizacyjne jako determinanta wzrostu efektywności zespołów pracowniczych, “Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no. 230, pp. 98–107.
Google Scholar
Sułkowski Ł., Sikorski C. (2014), Metody zarządzania kulturą organizacyjną, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Sztompka P. (2019), O pojęciu kultury raz jeszcze, “Studia Socjologiczne”, no. 232, pp. 7–23.
Google Scholar
Tenny S., Brannan J.M., Brannan G.D. (2022), Qualitative Study, StatPearls Publishing, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470395/ [accessed: 31.07.2025].
Google Scholar
Van de Ven A. (2005), Running in packs to develop knowledge-intensive technologies, “MIS Quarterly”, vol. 29(2), pp. 365–378.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/25148683
Wilkins A.L. (1983), The culture audit: A tool for understanding organizations, “Organizational Dynamics”, vol. 12(2), pp. 24–38.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0090-2616(83)90031-1
Wziątek-Staśko A.L. (2019), Różnorodność pokoleniowa pracowników a preferowany model kultury organizacyjnej, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, vol. 4(343), pp. 85–101, https://doi.org/10.18778/0208-6018.343.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6018.343.06





