Źródła wiedzy i kompetencje w zakresie zdobywania wiedzy firm zielonych technologii w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.336.11Słowa kluczowe:
zielone technologie, wiedza, źródła wiedzy, teoria zasobowa, przewaga konkurencyjnaAbstrakt
Artykuł podejmuje problematykę przewagi konkurencyjnej opartej na wiedzy polskich firm zielonych technologii. Jego celem jest identyfikacja źródeł wiedzy oraz wskazanie kompetencji w zakresie zdobywania wiedzy, które leżą u podstaw sukcesu rynkowego tych firm. Badania empiryczne prowadzone metodą wywiadów pogłębionych koncentrują się na identyfikacji źródeł wiedzy i kompetencji firm, a także sposobów ich kształtowania. Uzyskane wyniki pozwoliły na wskazanie najważniejszych źródeł wiedzy, które można ustrukturalizować w następujące filary: prace badawczo‑rozwojowe, wiedza o konkurencji, klientach i odbiorcach, rynku i możliwych zmianach oraz o rynkach zagranicznych. W artykule zidentyfikowano także kompetencje firm zielonych technologii w Polsce w zakresie zdobywania wiedzy istotnej dla funkcjonowania organizacji i realizacji przez nie celów strategicznych, takich jak opracowywanie nowych technologii i doskonalenie aktualnie posiadanego rozwiązania, wzrost sprzedaży i ekspansja rynkowa.
Pobrania
Bibliografia
Barney J. B. (1991), Firm resources and sustained competitive advantage, „Journal of Management”, t. 17, nr 1, s. 99–120.
Google Scholar
Boisot M. (2013), The creation and sharing knowledge, [w:] J. Child, M. Ihrig (red.), Knowledge, organization and management. Building on the work of Max Boisot, Oxford University Press,Oxford.
Google Scholar
Cohen W. M., Levinthal D. A. (1990), Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation, „Administrative Science Quarterly”, t. 35, s. 128–152.
Google Scholar
Galikhanov M. F., Ilyasova A., Ivanov V., Gorodetskaya I. M., Shageeva F. T. (2015), Continuous professional education as an instrument for development of industry employees’ innovational competences within regional territorial‑production cluster, „Proceedings of 2015 InternationalConference on Interactive Collaborative Learning”, ICL 2015.
Google Scholar
Grant R. (2002), Towards a knowledge based theory of the firm, „Strategic Management Journal”, t. 17, s. 109–122.
Google Scholar
Hamel G., Prahalad C. K. (1994), Competing for the future, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar
Hamel G., Prahalad C. K. (1999), Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości, Business Press, Warszawa.
Google Scholar
Ihrig M., MacMillan I. (2013), The strategic management of knowledge, [w:] J. Child, M. Ihrig (red.), Knowledge, organization and management. building on the work of Max Boisot, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar
Jednoralska A. (2013), Wizje przyszłości dostawców technologii środowiskowych, [w:] K. Klincewicz (red.), Polski rynek technologii środowiskowych – doświadczenia dostawców, rekomendacjedla instytucji publicznych. Raport z badań, Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Google Scholar
Klincewicz K. (2008a), Cele zarządzania wiedzą, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa.
Google Scholar
Klincewicz K. (2008b), Systemy i struktury gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Klincewicz K. (2013), Polskie technologie środowiskowe – rynek i dostawcy, [w:] K. Klincewicz (red.), Polski rynek technologii środowiskowych – doświadczenia dostawców, rekomendacjedla instytucji publicznych. Raport z badań, Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Google Scholar
Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Latusek D. (2008), Pozyskiwanie wiedzy z otoczenia. Wywiad gospodarczy. Relacje z partnerami oparte na wiedzy, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Lockett A., Thompson S., Morgenstern U. (2009), The development of the resource‑based view of the firm: a critical appraisal, „International Journal of Management Reviews”, t. 11, nr 1,s. 9–28.
Google Scholar
Nonaka I., Toyama R., Konno N. (2000), SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation, „Long Range Planning”, t. 33, nr 1, s. 5–34.
Google Scholar
Noori J., Tidd J., Arasti M. R. (2012), Dynamic capability and diversification, [w:] J. Tidd (red.), From knowledge management to strategic competence. Assessing technological, market andorganisational innovation, Imperial College Press, London.
Google Scholar
Prahalad C. K., Hamel G. (1990), The core competence of the corporation, „Harvard Business Review”, t. 68, nr 3, s. 79–91.
Google Scholar
Shrivastava P. (1995), Environmental technologies and competitive advantage, „Strategic Management Journal”, t. 16, s. 183–200.
Google Scholar
Testa G. (2013), Knowledge transfer in vertical relationship: the case study of Val d’Agri oil district, „Journal of Knowledge Management”, t. 17, nr 4, s. 617–636.
Google Scholar
Tushman M. L., Scanlan T. J. (1981), Boundary Spanning Individuals: Their Role in Information Transfer and Their Antecendents, „Academy of Management Journal”, t. 24, nr 2, s. 289–305.
Google Scholar