Metody wartościowania projektów nowego produktu w procesie zarządzania portfelowego w prerynkowych fazach cyklu życia produktu
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.366.04Słowa kluczowe:
zarządzanie nowymi produktami, metody portfelowe, zarządzanie portfelowe, nowe produkty, proces rozwoju nowego produktuAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie metod wartościowania projektów nowego produktu w procesie rozwoju nowego produktu, a także zaproponowanie nowej metody optymalizacji wartości portfela projektów nowych produktów w prerynkowych fazach cyklu życia. Poziom powodzenia rozwoju nowych produktów jest istotnie uzależniony od stopnia kompetencji przedsiębiorstwa, po pierwsze w realizacji procesu rozwoju nowego produktu (PRNP), a po drugie we właściwej selekcji i wyborze koncepcji projektów nowego produktu (wykonywanie właściwego projektu). W szczególności z tym drugim obszarem kompetencyjnym związana jest problematyka zarządzania portfelowego w zakresie rozwoju nowego produktu. Mamy tu zatem do czynienia z dynamicznym procesem decyzyjnym, zgodnie z którym zespół projektowy ciągle uaktualnia i urealnia oraz rewiduje bieżący zbiór projektów nowych produktów. Podejmowane są także strategiczne decyzje o alokacji lub realokacji zasobów między aktywne projekty oraz o tym, czy należy przyspieszyć ich realizację, zmienić nadany priorytet, czy porzucić projekt. Jest to praca koncepcyjna i metodyczna, oparta na fundamentach zarządzania strategicznego. Dotyczy badań nad rozwojem nowych produktów. Ograniczenia metodologiczne i badawcze zidentyfikowane w tym artykule wynikają z ograniczeń czasowych, finansowych czy dostępności informacji. Rezultatem naukowym artykułu jest propozycja metody rangowo zasobowej wartościowania projektów – programów w PRNP (portfolio projektów na poszczególnych etapach i bramkach procesu rozwoju), zawierającej zarówno kryteria jakościowe, jak i ilościowe.
Pobrania
Bibliografia
Ansoff H.I. (1964), Evaluation of Applied R&D in a Firm, Harvard University Press, Cambridge.
Google Scholar
Brzozowski M. (2014), Metody zarządzania portfelem projektów, “Studia Oeconomica Posnaniensia”, nr 11(272), pp. 9–24.
Google Scholar
Cabała P. (2018), Analiza efektywności portfela projektów, “Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej”, no. 77, pp. 17–29.
Google Scholar
Chagas Brasil V., Eggers, J.P. (2019), Product and Innovation Portfolio Management, [in:] Oxford Research Encyclopedia of Business and Management, Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190224851.013.28 [accessed: 25.09.2023].
Google Scholar
Cooper R.G. (1994), Perspective third-generation new product processes, “Journal of Product Innovation Management”, nr 11(1), pp. 3–14.
Google Scholar
Cooper R.G. (2014), What’s Next?: After Stage-Gate, “Research-Technology Management”, vol. 57(1), pp. 20–31.
Google Scholar
Cooper R.G. (2017), Winning at New Products. Creating Value through Innovation, Basic Books, New York.
Google Scholar
Cooper R.G., Edgett S.J. (2009), Product Innovation and Technology Strategy, Product Development Institute, Booksurge Publishing, Charleston.
Google Scholar
Cooper R.G., Kleinschmidt E.J. (2010), Stage-Gate Process for New Product Success, Innovation Management U3, Denmark.
Google Scholar
Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmidt E.J. (1999), New product portfolio management: practices and performance, “Journal of Product Innovation Management”, vol. 16(4), pp. 333–351.
Google Scholar
Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmidt E.J. (2000), New problems, new solutions: making portfolio management more effective, “Research Technology Management”, vol. 45(6), pp. 43–49.
Google Scholar
Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmdt E.J. (2001), Portfolio management for new product development: results of an industry practices study, “R&D Management Journal”, vol. 31(4), pp. 361–380.
Google Scholar
Crawford M., Di Benedetto A. (2011), New Products Management, McGraw-Hill Irwin, New York.
Google Scholar
Crow K. (2015), Benchmarking best practices to improve product development, DRM Associates, USA.
Google Scholar
Dąbrowski D. (2022), Szacowanie przewagi konkurencyjnej w procesie rozwoju nowego produktu – ujęcie praktyczne, [in:] P. Cabała, J. Walas-Trębacz, T. Małkus (eds.), Zarządzanie organizacjami w społeczeństwie informacyjnym. Strategie – projekty – procesy, Wydawnictwo TNOIK, Toruń, pp. 67–78.
Google Scholar
De Meyer A., Loch C.H., Pich M.T. (2002), Managing project uncertainty: From variation to chaos, “MIT Sloan Management Review”, vol. 43(2), pp. 60–67.
Google Scholar
De Reyck B., Grushka-Cockayne Y., Lockett M., Calderini S.R., Moura M., Sloper A. (2005), The impact of project portfolio management on information technology projects, “International Journal of Project Management”, vol. 23(7), pp. 524–537, https://ink.library.smu.edu.sg/lkcsb_research/6748 [accessed: 25.09.2023].
Google Scholar
Edgett S.J. (2014), Innovation: A Critical Capability, “The European Business Review”, January – February, pp. 28–30.
Google Scholar
Gierszewska G., Romanowska M. (2017), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Hofman M., Spalek S., Grela G. (2017), Shedding New Light on Project Portfolio Risk Management, “Sustainability”, vol. 9(10), 1798.
Google Scholar
Kettunen J., Gruksha-Cockayne Y., Degraeve Z., De Reyck B. (2015), New product development flexibility in a competitive environment, “European Journal of Operational Research”, vol. 244(3), pp. 892–904, https://ink.library.smu.edu.sg/lkcsb_research/6760 [accessed: 25.09.2023].
Google Scholar
Kharat V.J., Bhukya K.R.N. (2018), Best Practices in Project Portfolio Management for Dynamic Decision Making, “The Journal of Modern Project Management”, vol. 6(1), https://scholar.google.co.in/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=2Ua0UhcAAAAJ&citation_for_view=2Ua0UhcAAAAJ:u-x6o8ySG0sC [accessed: 25.09.2023].
Google Scholar
Killen C.P., Hunt R.A., Kleinschmidt E.J. (2008), Project Portfolio Management for Product Innovation, “International Journal of Quality & Reliability Management”, vol. 25(1), pp. 24–38.
Google Scholar
Lahtinen N., Mustonen E., Harkonen J. (2021), Commercial and Technical Productization for Fact-Based Product Portfolio Management Over Lifecycle, “IEEE Transactions on Engineering Management”, vol. 68(6), pp. 1826–1838, https://doi.org/10.1109/TEM.2019.2932974
Google Scholar
Lambin J.-J. (2001), Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Loch C. (2000), Tailoring product development to strategy: Case of a European technology manufacturer, “European Management Journal”, no. 18, pp. 246–258.
Google Scholar
Matheson D., Menke M.M. (1994), Making excellent R&D decisions, “Research Technology Management”, November–December, pp. 21–24.
Google Scholar
McNally R.C., Durmusoglu S.S., Calantone R.J., Harmancioglu N. (2009), Exploring new product portfolio management decisions: The role of managers’ dispositional traits, “Industrial Marketing Management”, vol. 38(1), pp. 127–143, https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2007.09.006
Google Scholar
Meskendahl S. (2010), The Influence of Business Strategy on Project Portfolio Management and its Success – A Conceptual Framework, “International Journal of Project Management”, vol. 28(8), pp. 807–817.
Google Scholar
Mikkola J.H. (2001), Portfolio Management of R&D Projects: Implications for Innovation Management, “Technovation”, vol. 21(7), pp. 423–435.
Google Scholar
Montoya-Weiss M.M., Calantone R. (1994), Determinants of New Product Performance: A Review and Meta-Analysis, “The Journal of Product Innovation Management”, vol. 11(5), pp. 397–417, https://doi.org/10.1016/0737-6782(94)90029-9
Google Scholar
Nakata C., Di Benedetto C.A. (2012), Forward to the Future: The New Knowledge Needed to Advance NPD – Innovation Theory and Practice, “Journal of Product Innovation Management”, vol. 29(3), pp. 341–343.
Google Scholar
Olsen F. (1955), The Control of Research Funds, Coordinating, Control and Financing of Industrial Research, Kings Crown Press, Columbia University, New York.
Google Scholar
Rutkowski I.P. (2013), Zmodyfikowane metody analizy portfelowej i ich zastosowanie do oceny projektów innowacji produktowych, “Nauki o Zarządzaniu / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu”, no. 4(17), pp. 109–122.
Google Scholar
Rutkowski I.P. (2016), Metody innowacji produktu: macierzowo-sieciowe metody pomiaru dojrzałości procesu innowacji produktu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Rybicki J.M. (2000), Wielowymiarowy model analizy portfelowej jako narzędzie formułowania strategii rynkowej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Stabryła A. (2015), Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Stark J. (2018), Product Lifecycle Management (vol. 3): The Executive Summary, Springer International Publishing, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-319-72236-8
Google Scholar
Stevens S.S. (1946), On the theory of scales of measurement, “Science”, no. 103, pp. 677–680.
Google Scholar
Trott P. (2011), Innovation Management and New Product Development, Prentice Hall, Pearson Education, Harlow.
Google Scholar
Urban G.L., Hauser J.R. (2005), Design and Marketing of New Products, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
Google Scholar