The intensity of competition in the era of ubiquitous Internet usage
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.321.07Keywords:
Internet, competition, Porter`s five forces analysisAbstract
The aim of this paper is to specify how ubiquitous use of the Internet can influence the intensity of competition and explain the reasons for different opinions that exist in this respect. The study is carried out on the basis of the Porter`s five forces analysis. The critical review of existing research on this issue has been done and conclusions from the observation of changes in the contemporary economic environment added. Possible ways in which the Internet has an impact on not only the rise, but mainly fall in intensity of competition have been pointed out. The key causes of ambiguous views suggested in the literature have been identified and the need of finding new tools for competition research in the Internet economy conditions explained.
Downloads
References
Accenture (2014), Accenture Technology Vision 2014: Every Business Is a Digital Business. From Digitally Disrupted to Digital Disrupters.
Google Scholar
Anthony S. D. (2012), The New Corporate Garage, „Harvard Business Review”, September.
Google Scholar
Cao M., Zhang Q. (2013), Supply Chain Collaboration. Roles of Interorganizational Systems, Trust, and Collaborative Culture, Springer, London.
Google Scholar
Ciesielski M. (red.) (2013), Sieci w gospodarce, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Czakon W. (2015), Sieci międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu – w kierunku sieciowych modeli biznesu, „Studia Ekonomiczne”, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 217.
Google Scholar
Dimitratos P., Johnson J., Slow J., Young S. (2003), Micromultinationals: New types of firms for the global competitive landscape, “European Management Journal”, vol. 21, issue 2.
Google Scholar
Fernandez Z., Nieto M. J. (2006), The internet: competitive strategy and boundaries of the firm, „International Journal of Technology Management”, vol. 35, no. 1–4.
Google Scholar
Foster J. B., McChesney R. W., Jonna R. J. (2011), Monopoly and Competition in Twenty-First Century Capitalism, „Monthly Review”, vol. 63, no. 2.
Google Scholar
Fung V. K., Fung W. K., Wind Y. (2008), Konkurowanie w płaskim świecie, WAiP i Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
Google Scholar
Gillerot D., Minton M. (2000), Development of the Internet, Market Structure, and Commercial Practices: The Case of the Publishing Sector, „Communications and Strategies”, no. 38.
Google Scholar
Gorynia M., Jankowska B. (2004), Konkurencja w branży a internacjonalizacja i globalizacja, „Gospodarka Narodowa”, nr 11–12.
Google Scholar
Gorynia M., Łaźniewska E. (red.) (2009), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Hirt M., Willmott P. (2014), Strategic principles for competing in the digital age, “McKinsey Quarterly”, May.
Google Scholar
Kahn R. E., Cerf V. G. (1999), What Is The Internet (And What Makes It Work), http://www.cnri.reston.va.us/what_is_internet.html#A%20DEFINITION%20FOR%20THE%20INTERNET [dostęp: 10.06.2015].
Google Scholar
Koźmiński A.K., Latusek-Jurczak D. (red.) (2014), Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Magretta J. (2012), Understanding Michael Porter. The Essential Guide to Competition and Strategy, HBRP, Boston.
Google Scholar
McKnight L. W., Bailey J. P. (ed.) (2000), Internet Economics, MIT.
Google Scholar
Mitręga M. (2010), Zdolność sieciowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Google Scholar
NewVantage Partners (2012), Big Data Executive Survey. Themes & Trends, http://newvantage.com/wp-content/uploads/2015/01/NewVantage_Big_Data_Themes_Trends_final.pdf [dostęp: 30.06.2015].
Google Scholar
OECD (2012), OECD Internet Economy Outlook 2012, OECD Publishing, Paris.
Google Scholar
Oxford Economics, PTC (2014), Smart, connected products: Manufacturing’s next transformation, http://www.ptc.com/File%20Library/Topics/Smart%20Connected%20Products/Oxford-Economics_Smart-Connected-Products-Report.pdf [dostęp: 30.06.2015].
Google Scholar
Porter M. (1992), Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Porter M. (2001a), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Porter M. (2001b), Strategy and the Internet, “Harvard Business Review”, March.
Google Scholar
Porter M., Heppelmann J.E. (2014), How Smart, Connected Products Are Transforming Competition, “Harvard Business Review”, November.
Google Scholar
PTI (2015), Lista specjalizacji informatycznych (zawodów), http://www.eucip.pl/?what=31 [dostęp: 30.06.2015].
Google Scholar
Ratajczak-Mrozek M. (2010), Sieci biznesowe a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw zaawansowanych technologii na rynkach zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Rosińska-Bukowska M. (2015), Koncepcja oceny konkurencyjności przedsiębiorstw sieciowych, [w:] J. Toruński, M. Chrząścik (red.), Wiedza i doświadczenie a współczesne koncepcje i narzędzia zarządzania organizacją, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Kielcach, Siedlce.
Google Scholar
Surblytѐ G. (ed.) (2015), Competition on the Internet, “MPI Studies on Intellectual Property and Competition Law”, vol. 23.
Google Scholar
Talar S., Kos-Łabędowicz J. (2014), Internacjonalizacja w warunkach gospodarki internetowej na przykładzie firm micromultinationals, „International Business and Global Economy”, nr 33.
Google Scholar
Tapscott D. (2001), Rethinking Strategy in a Networked World (or Why Michael Porter is Wrong about the Internet), “Strategy+Business”, issue 24, http://www.strategy-business.com/arti- cle/19911?pg=0 (dostęp: 12.06.2015 r.).
Google Scholar
Tapscott D. (2014), The Digital Economy Anniversary Edition: Rethinking Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence, McGraw-Hill.
Google Scholar
Tapscott D., Williams A. D. (2008), Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Urrutia B. (2000), Internet and its effects on competition, Paper delivered to the Universidad Internacional Menendez Pelayo (UIMP) Workshop, Barcelona, 10 July.
Google Scholar
Wang F., Zhang X-P.(S.) (2015), The role of the Internet in changing industry competition, “Information & Management”, vol. 52, issue 1, January.
Google Scholar
Yip G. (2000), Global Strategy In the Internet Era, “Business Strategy Review”, vol. 11, issue 4.
Google Scholar