Zastosowanie Google Trends jako źródła danych w modelach statystycznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.368.04Słowa kluczowe:
Google Trends, analizy statystyczne, prognozowanieAbstrakt
Wraz z postępem technologicznym rośnie liczba potencjalnych źródeł danych, które mogą stanowić alternatywę dla tradycyjnych badań ankietowych. Przykładem tego mogą być dane o popularności wyszukiwań, udostępniane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Google Trends. Dane tego typu pozwalają na badanie zachowań, postaw w społeczeństwie i opinii publicznej czy prognozowanie zjawisk ekonomicznych.
Zaletą wykorzystania danych o popularności wyszukiwań jest natychmiastowy czas i niski koszt ich pozyskania. Nie bez znaczenia jest też fakt, że Google Trends pozwala na bezpośrednie badanie zachowań użytkowników internetu, a nie jedynie ich deklaracji jak w przypadku ankiety. Może to mieć znaczenie, jeżeli ankietowani uważają którąś z odpowiedzi za bardziej moralnie słuszną. Korzystanie z Google Trends wymaga jednak trafnego dobrania uwzględnianych w badaniu wyszukiwań oraz świadomości ograniczenia próby badawczej do użytkowników wyszukiwarki Google. W ramach artykułu zaprezentowano wady i zalety Google Trends oraz zweryfikowano przydatność tego źródła danych, w szczególności w okresach zwiększonej zmienności na rynkach.
Pobrania
Bibliografia
BańBura M., Giannone D., Reichlin L. (2012), Nowcasting, [in:] M.P. Clements, D.F. Hendry (eds.), The Oxford Handbook of Economic Forecasting. Oxford Handbooks Online, Oxford University Press, Oxford, pp. 193–224.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195398649.013.0008
Brodeur A., Clark A.E., Fleche S., Powdthavee N. (2021), COVID–19, lockdowns and well-being: Evidence from Google Trends, “Journal of Public Economics”, vol. 193, 104346.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2020.104346
Butler D. (2013), When Google got flu wrong: US outbreak foxes a leading web-based method for tracking seasonal flu, “Nature”, vol. 494, pp. 155–157.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1038/494155a
Carrière-Swallow Y., Labbé F. (2013), Nowcasting with Google Trends in an emerging market, “Journal of Forecasting”, vol. 32, pp. 289–298.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/for.1252
Ettredge M., Gerdes J., Karuga G. (2005), Using web-based search data to predict macroeconomic statistics, “Communications of the ACM”, vol. 48, pp. 87–92.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1145/1096000.1096010
Ginsberg J., Mohebbi M.H., Patel R.S., Brammer L., Smolinski M.S., Brilliant L. (2009), Detecting influenza epidemics using search engine query data, “Nature”, vol. 457, pp. 1012–1014.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1038/nature07634
Google_Trends_Data (2023), FAQ about Google Trends data, https://support.google.com/trends/answer/4365533?hl=en [accessed: 28.11.2023].
Google Scholar
Hu H., Tang L., Zhang S., Wang H. (2018), Predicting the direction of stock markets using optimized neural networks with Google Trends, “Neurocomputing”, vol. 285, pp. 188–195.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.neucom.2018.01.038
Hyndman R.J., Khandakar Y. (2008), Automatic time series forecasting: the forecast package for R, “Journal of Statistical Software”, vol. 27, pp. 1–22.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18637/jss.v027.i03
Hyndman R.J., Athanasopoulos G., Bergmeir C., Caceres G., Chhay L., O’Hara-Wild M., Petropoulos F., Razbash S., Wang E., Yasmeen F. (2024), forecast: Forecasting functions for time series and linear models. R package version 8.22.0, https://pkg.robjhyndman.com/forecast/ [accessed: 4.03.2024].
Google Scholar
Li X., Pan B., Law R., Huang X . (2017), Forecasting tourism demand with composite search index, “Tourism Management”, vol. 59, pp. 57–66.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.07.005
Mellon J. (2014), Internet search data and issue salience: The properties of Google Trends as a measure of issue salience, “Journal of Elections, Public Opinion & Parties”, vol. 24(1), pp. 45–72.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/17457289.2013.846346
Saegner T., Austys D. (2022), Forecasting and surveillance of COVID–19 spread using Google trends: literature review, “International Journal of Environmental Research and Public Health”, vol. 19(19), 12394.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph191912394
Vosen S., Schmidt T. (2011), Forecasting private consumption: survey‐based indicators vs. Google trends, “Journal of Forecasting”, vol. 30(6), pp. 565–578.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/for.1213
Yu L., Zhao Y., Tang L., Yang Z. (2019), Online big data-driven oil consumption forecasting with Google trends, “International Journal of Forecasting”, vol. 35(1), pp. 213–223.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijforecast.2017.11.005
Zhang W., Wang P. (2020), Investor attention and the pricing of cryptocurrency market, “Evolutionary and Institutional Economics Review”, vol. 17, pp. 445–468.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s40844-020-00182-1





