Analiza możliwości zagospodarowania obszarów położonych wzdłuż drugiej linii metra warszawskiego

Autor

  • Marzena Markiewicz Zakład Fotogrametrii, Teledetekcji i SIP Wydział Geodezji i Kartografii, Politechnika Warszawska image/svg+xml
  • Agnieszka Kardaś Katedra Gospodarki Przestrzennej i Nauk o Środowisku Przyrodniczym Wydział Geodezji i Kartografii, Politechnika Warszawska image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.16.12

Słowa kluczowe:

GIS, analizy przestrzenne, dynamika rozwoju miast, metro

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest analiza i prognoza rozwoju obszarów położonych wzdłuż drugiej linii metra warszawskiego. Do wykrycia zmian użyto zmodyfikowanego modelu MOLAND, który został rozwinięty w wyniku analiz pokrycia terenu programu CORINE Land Cover prowadzonego przez Komisję Europejską. Badania wskazały tereny najbardziej predysponowane do zmian, ich kierunek, a także tempo ich rozwoju.

Bibliografia

Andrzejewski M., 2011, Od Londynu do Warszawy: zarys dziejów metra, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar

Arozarena A., Villa G., Valcárcel N., 2006, New Concept On Land Cover/Land Use Information System In Spain. Design And Production, Cartographic Production Department, National Geographic Institute
Google Scholar

Beim M., 2007, Modelowanie procesu suburbanizacji w aglomeracji poznańskiej z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych i automatów komórkowych, rozprawa doktorska napisana w Zakładzie Ekonometrii Przestrzennej, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Bielecka E., Ciołkosz A., 2005, Pokrycie terenu w Polsce. Bazy danych CORINE Land Cover, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa.
Google Scholar

Bossard M., Feranec J., Otahel J., 2000, „CORINE land cover technical guide: Addendum 2000”.
Google Scholar

Brennan M., Twumasi B.O., 2008, Does MOLAND work as a tool for the assessment and/or as a predictor of the distribution of urban biodiversity in Dublin city?, Ireland: University College Dublin, Urban Institute.
Google Scholar

Grzybek M., 2006, Historia budowy metra w Warszawie, praca magisterska wykonana w Instytucie Socjologii UW, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Google Scholar

Kozłowski R. (red.), 2012, Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-631-4

Królewski P., 2010, Analiza zmian pokrycia terenu dla dzielnic: Mokotów, Ursynów, Wilanów, Śródmieście w latach 1992‒2002 na podstawie zdjęć satelitarnych SPOT, praca magisterska wykonana na Politechnice Warszawskiej, Politechnika Warszawska, Warszawa.
Google Scholar

Markiewicz M., 2012, Analiza możliwości rozwoju obszarów położonych wzdłuż drugiej linii metra warszawskiego, praca magisterska wykonana na Politechnice Warszawskiej, Politechnika Warszawska, Warszawa.
Google Scholar

Miejska Pracownia Planowania Przestrzennego i Strategii Rozwoju, 2006, Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla miasta stołecznego Warszawy, Warszawa.
Google Scholar

Miejska Pracownia Planowania Przestrzennego i Strategii Rozwoju, 2006, Opracowanie ekofizjograficzne dla studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla miasta stołecznego Warszawy, Warszawa
Google Scholar

Miejska Pracownia Planowania Przestrzennego i Strategii Rozwoju, 2006, Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla miasta stołecznego Warszawy, Warszawa
Google Scholar

Pátíková A., Kemper G., Lavalle C., 2000, Monitoring Urban Dynamics for Bratislava in 1949–1997, International Archives of Photogrammetry and Remote Sensing, Vol. XXXIII, Part B7, Amsterdam.
Google Scholar

Rossman J. (red.), 1962, Studia i projekty metra w Warszawie 1928–1958, Wydawnictwo Arkady, Warszawa
Google Scholar

Shahumyan H., White R., Twumasi B.O., Convery S., Williams B., Critchley M., Carty J., Walsh C., Brennan M., 2009, The MOLAND Model Calibration and Validation for the Greater Dublin Region, University College Dublin, Urban Institute Ireland, Dublin.
Google Scholar

Tang J., Wang L., Yao Z., 2007, Saptio-temporal urban landscape change analysis using the Markov chain model and a modified genetic algorithm, International Journal of Remote Sensing.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01431160600962749

Uchwała Rady m. st. Warszawy nr XXXV/199/92 z dnia 28 września 1992 r., Miejscowy Plan Ogólny Zagospodarowania Przestrzennego m. st. Warszawy, Warszawa.
Google Scholar

Walczak R., Krupa A., 1975, Założenia techniczno-ekonomiczne budowy I linii metra w Warszawie, Warszawa
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Markiewicz, M., & Kardaś, A. (2014). Analiza możliwości zagospodarowania obszarów położonych wzdłuż drugiej linii metra warszawskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (16), 203–221. https://doi.org/10.18778/1508-1117.16.12

Numer

Dział

Artykuł