Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w Rzeszowie i Olsztynie w 2013 z możliwością poprawy po 2020 roku

Autor

  • Sławomir Goliszek Zakład Przestrzennego Zagospodarowania Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.22.02

Słowa kluczowe:

komunikacja zbiorowa, inwestycje infrastrukturalne, perspektywa UE 2014–2020, analizy

Abstrakt

 

 W artykule poruszono problem poprawy dostępności transportem miejskim, przyjmując iż inwestycje infrastrukturalne z perspektyw UE 2007–2013 i 2014–2020 są i będą jej głównym stymulatorem. Dostępność transportem miejskim przedstawiona została przy pomocy narzędzi GIS. W analizie porównana została dostępność komunikacji zbiorowej między dwoma ośrodkami miejskimi: Olsztynem i Rzeszowem, które korzystają z Programu Rozwoju Polski Wschodniej. Liczba mieszkańców w dwu analizowanych miastach jest zbliżona, w Rzeszowie wynosi – 184 tys., a w Olsztynie – 175 tys. (2013). Porównywalna wielkość populacji odpowiada podobnemu popytowi na komunikację miejską. Na potrzeby analizy poprawy dostępności przyjęto dwie daty: rok 2013 jako stan bazowy (część inwestycji z perspektywy UE 2007–2013 została ukończona) oraz rok 2020 (jako stan po wykonaniu inwestycji z perspektywy finansowej 2014–2020). Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym została przedstawiona metodą izochron do centrum komunikacyjnego Olsztyna i Rzeszowa (dworców PKP), czyli planowanych intermodalnych dworców PKP/PKS. Głównym celem opracowania jest ocena, na ile środki z UE na lata 2014–2020 wpłyną na poprawę dostępności mieszkańców miast oraz, w którym z analizowanych ośrodków miejskich inwestycje wspierające komunikację zbiorową przyniosą największe rezultaty. Poprawa dostępności komunikacji miejskiej została wyrażona w liczbie mieszkańców, powierzchni, gęstości zaludnienia znajdujących się w przedziałach odległości czasowej (izochronach).

Bibliografia

Bauer M., 2012, Wydzielone pasy autobusowe realizacją uprzywilejowania pojazdów transportu publicznego w ruchu, „Transport Miejski i Regionalny”, 2, s. 31–39.
Google Scholar

Goliszek S., 2014a, Poprawa dostępności miejskim transportem zbiorowym w Olsztynie w świetle inwestycji infrastrukturalnych z perspektywy UE 2014–2020, „Transport Miejski i Regionalny”, 5, s. 34–40.
Google Scholar

Goliszek S., 2014b, Zmiany dostępności komunikacją zbiorową w Lublinie w wyniku inwestycji infrastrukturalnych finansowanych z funduszy UE do roku 2020, „Transport Miejski i Regionalny”, 9, s. 15–21.
Google Scholar

Goliszek S., 2014c, Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w Białymstoku – wpływ środków z perspektywy UE na lata 2014–2020, „Transport Miejski i Regionalny”, 11, s. 19–26.
Google Scholar

Goliszek S., Rogalski M., 2014, Przestrzenno-czasowe zmiany dostępności komunikacyjnej miejskim transportem w Rzeszowie w świetle inwestycji współfinansowanych ze środków UE 2014–2020, „Transport Miejski i Regionalny”, 7, s. 23–30.
Google Scholar

Komornicki T., 2011, Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, „Prace Geograficzne”, 227, IGiPZ PAN, Warszawa, ss. 144.
Google Scholar

Komornicki T., 2013, Analiza potrzeb inwestycyjnych i uzasadnienie założeń operacyjnych programu dla Polski Wschodniej na lata 2014–2020 w obszarze INFRASTRUKTURA DROGOWA, Ekspertyza wykonana dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa, ss. 110.
Google Scholar

Komornicki T., Bański J., Śleszyński P., Rosik P., Świątek D., Czapiewski K., Bednarek-Szczepańska M., Stępniak M., Mazur M., Wiśniewski R., Solon B., 2011, Ocena wpływu inwestycji infrastruktury transportowej realizowanych w ramach polityki spójności na wzrost konkurencyjności regionów (w ramach ewaluacji ex post NPR 2004–2006), Narodowa Strategia Spójności, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, ss. 131.
Google Scholar

Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wisniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Impact of the construction of motorways and expressways on socio-economic and territorial development of Poland, Ministry of Regional Development, Warsaw, ss. 212.
Google Scholar

Krawczyk G., 2013, Strategiczne zarządzanie rozwojem transportu zbiorowego w Polsce, „Transport Miejski i Regionalny”, 2, s. 3–7.
Google Scholar

Krukowski P., 2011, Zastosowanie Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) w nowoczesnym transporcie autobusowym, Prezentacja na konferencji „Miasto i Transport”, V Konferencja Naukowo-Techniczna, Warszawa.
Google Scholar

Kruszyna M., 2012a, Znaczenie węzłów przesiadkowych w miejskim transporcie zbiorowym, „Transport Miejski i Regionalny”, 1, s. 11–14.
Google Scholar

Kruszyna M., 2012b, Zintegrowane węzły przesiadkowe kolejowo-drogowe przy małych stacjach i przystankach kolejowych, „Transport Miejski i Regionalny”, 2, s. 2–4.
Google Scholar

Podoski J., 1985, Transport w miastach, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, wyd. 2 zm., Warszawa, ss. 225.
Google Scholar

Projekt: Budowa systemu integrującego transport publiczny Miasta Rzeszowa i okolic, Studium wykonalności, 2012, Kraków–Rzeszów, International Management Services Sp. z o.o. dla Gminy Rzeszów, http://www.transinfo.pl/rzeszow-na-komunikacyjnym-froncie_more_52368.html (dostęp: 2014).
Google Scholar

Puławska S., Starowicz W., 2011, Dostępność miejskich systemów transportu zbiorowego, „Transport Miejski i Regionalny”, 12, s. 6–11.
Google Scholar

Rosik P., 2013, Analiza potrzeb inwestycyjnych i uzasadnienie założeń operacyjnych programu dla Polski Wschodniej na lata 2014–2020 w obszarze TRANSPORT MIEJSKI, Ekspertyza wykonana dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 154.
Google Scholar

Rosik P., Mazur M., 2011, Poprawa jakości transportu publicznego w miastach w perspektywie finansowej 2004–2006, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG”, 18, s. 121–135.
Google Scholar

Rozkwitalska C., 1997, Koszty i korzyści transportu zbiorowego i indywidualnego w miastach, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa.
Google Scholar

Sierpiński G., 2010, Miary dostępności transportowej miast i regionów, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, 1825, Katowice.
Google Scholar

Sobczyk W., 1985, Dostępność komunikacyjna w układach osadniczych miast, Komitet Badań Regionów Uprzemysłowionych, Warszawa.
Google Scholar

Studium wykonalności dla projektu: „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”, Raport Etapu III: Studium Wykonalności Projektu, 2009, International Management Services Spółka z o.o., Kraków, Jan Friedberg, Projektowanie dróg i doradztwo w zarządzaniu, Wieliczka, Kraków–Olsztyn.
Google Scholar

Studium wykonalności oraz innych niezbędnych opracowań dla projektu pn.: „Budowa systemu integrującego transport publiczny Miasta Rzeszowa i okolic”, 2010.
Google Scholar

Śleszyński P., 2011, Rozkład gęstości zaludnienia w polskich miastach, [w:] Kaczmarek S. (red.), Miasto. Księga jubileuszowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 65–80.
Google Scholar

Wolański M., 2010, Możliwości zwiększenia wpływu inwestycji unijnych na poprawę dostępności komunikacyjnej transportem zbiorowym obszarów peryferyjnych, „Transport Miejski i Regionalny”, 1, s. 14–18.
Google Scholar

Wykonanie Studium Wykonalności oraz innych niezbędnych opracowań dla projektu pn.: „Budowa systemu integrującego transport publiczny Miasta Rzeszowa i okolic”, 2010.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Goliszek, S. (2015). Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w Rzeszowie i Olsztynie w 2013 z możliwością poprawy po 2020 roku. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (22), 23–42. https://doi.org/10.18778/1508-1117.22.02