Zachowania przestrzenne klientów centrów handlowych – przykład Łodzi

Autor

  • Agnieszka Rochmińska Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej Wydział Nauk Geograficznych, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.23.01

Słowa kluczowe:

centrum handlowe, zachowania przestrzenne, Łódź

Abstrakt

Przemiany ustrojowe i gospodarcze w Polsce w latach 90. XX wieku wpłynęły na funkcjonowanie handlu w Polsce. Na rynku polskim pojawiły się nowe rodzaje placówek handlowych, w tym centra handlowe, wpływając tym samym na zmiany w zagospodarowaniu miast lub ich części oraz na zachowania ich mieszkańców i innych pod- miotów. W związku z powyższymi zmianami, których proces nie jest jeszcze zakończony, w artykule przedstawiono rozwój oraz charakterystykę centrów handlowych z artykułami FMCG w Łodzi. Głównym celem była jednak próba zastanowienia się nad wieloaspektowością terminu „zachowania przestrzenne” często stosownym tylko do zachowań ludności (klientów) oraz zaprezentowanie elementów związanych z tymi zachowaniami. Zachowania przestrzenne związane z pojawieniem się w przestrzeni Łodzi centrów handlowych podlegały i nadal  podlegają  zmianom. Z  jednej  strony  jest to związane z przekształceniami przestrzeni wynikającymi z budowy tych nowoczesnych kompleksów i ich oddziaływaniem na otoczenie (C.H. zmieniły krajobraz wielu obszarów miasta wpływając m.in. na zmiany w zagospodarowaniu, strukturę podmiotów gospodarczych, inwestycje infrastrukturalne, reorganizację ruchu drogowego). Z drugiej strony ich lokalizacja i atrakcyjność wpływają na zachowania przestrzenne i nabywcze mieszkańców.

Bibliografia

Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo UE, Poznań.
Google Scholar

Colliers International, 2015, Łódzki rynek nieruchomości.
Google Scholar

Cushman & Wakefield, 2015, Łódzki rynek nieruchomości.
Google Scholar

Dedal Invest-Eko, 2001, Prognoza skutków Centrum Handlowo-Usługowego na obszarze objętym mpzp Rataje-Łacina w Poznaniu dla rynku pracy, komunikacji, istniejącej sieci handlowej oraz zaspokajania potrzeb i interesów konsumentów, Poznań.
Google Scholar

DTZ Research, 2009, Rynek powierzchni handlowych Polska, www.detaldzisiaj.com.pl
Google Scholar

Foryś I., 2014a, Otoczenie społeczno-gospodarcze polskiego handlu, [w:] Foryś I. (red.), Zarządzanie nieruchomościami handlowymi, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s. 13–44.
Google Scholar

Foryś I., 2014b, Obiekt handlowy w przestrzeni miejskiej, [w:] Foryś I. (red.), Zarządzanie nieruchomościami handlowymi, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Google Scholar

Geurs K.T., Ritsema van Eck J.R., 2001, Accessibility Measures: Review and Applications. Evaluation of Accessibility Impacts of Land-Use Transport Scenarios and Related Social and Economic Impacts, RIVM report 408505 006, National Institute of Public Health and the Environment, Bilthoven.
Google Scholar

Kaczmarek J., 2005, Podejście geobiograficzne w geografii społecznej. Zarys teorii i podstawy metodyczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar

Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej, Wydawnictwo Bogucki, Poznań.
Google Scholar

Ledwoń S., 2012, Analiza możliwości rozmieszczenia funkcji handlowej na terenie miasta Elbląga, Urbis, Gdańsk.
Google Scholar

Łobos M., 2001, Turystyka weekendowa w strefie przymiejskiej Wrocławia, „Architectusˮ, 1–2, s. 153–158.
Google Scholar

Makowski G., 2003, Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, Trio, Warszawa.
Google Scholar

Matysiak N., 2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, „Handel wewnętrzny” – Rynek, przedsiębiorstwo, konsumpcja, marketing, 6(323), IBRKiK, Warszawa.
Google Scholar

Panasiuk A., 2010, Organizacja multiusługowa, [w:] Rogoziński K., Panasiuk A., (red.), Zarządzanie organizacjami usługowymi, „Zeszyty Naukowe”, 145, Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań, s. 73–82.
Google Scholar

Pióro Z., 1982, Ekologia społeczna – nauka o strukturach i zachowaniach przestrzennych, [w:] Pióro Z. (red.), Przestrzeń i społeczeństwo. Z badań ekologii społecznej, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa, s. 113–130.
Google Scholar

Poland retail destinations, 2015, Wydawnictwo CBRE, Warszawa.
Google Scholar

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH), 2012, http://prch.org.pl/PL/BazaWiedzy/Definicje/Default.aspx (dostęp: 12.03.2012).
Google Scholar

Regulski J., 1986, Planowanie miast, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Rochmińska A., 2005, Rozwój sieci handlowych z udziałem kapitału zagranicznego, [w:] Dzieciuchowicz J. (red.), Usługi rynkowe w dobie transformacji, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 65–92.
Google Scholar

Rochmińska A., 2010, Sieci handlowe z kapitałem zagranicznym jako nowy element w strukturze miasta, [w:] Jażdżewska I. (red.), Duże i średnie miasta polskie w okresie transformacji, XXII Konwersatorium Wiedzy o Mieście, t. 1, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar

Rochmińska A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-865-3

Rudnicki L., 2000, 2012, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Sierpiński G., 2010, Miary dostępności transportowej miast i regionów, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, seria Transport, 66, s. 91–96.
Google Scholar

Skolik S., 2015, Zachowania terytorialne w Internecie a inflacja przestrzeni społecznej, „Przestrzeń Społecznaˮ, 1, s. 1–14.
Google Scholar

Szul R., 1991, Przestrzeń. Gospodarka. Państwo, Rozwój regionalny – Rozwój lokalny – Samorząd terytorialny, 26, Uniwersytet Warszawski, Europejski Instytut Rozwoju Lokalnego i Regionalnego, Warszawa.
Google Scholar

Wojnowski W., 2012, Plaza Centers: otwarcie Łódź Plaza nastąpi w 2014 roku, http://www.retailnet.pl/Wspolna/Wiadomosci/2012/Maj/22/Plaza-Centers-otwarcie-lodz--Plaza-nastapi-w-2014-.aspx (dostęp: 24.08.2012).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-01-01

Jak cytować

Rochmińska, A. (2016). Zachowania przestrzenne klientów centrów handlowych – przykład Łodzi. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (23), 5–23. https://doi.org/10.18778/1508-1117.23.01