Oddziaływanie galerii handlowych na śródmiejskie ulice handlowe Katowic
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.23.04Słowa kluczowe:
galerie/centra handlowe, handel wielkopowierzchniowy, miasto, dzielnica śródmiejskaAbstrakt
Galerie handlowe stały się w Polsce nieodłącznym elementem struktury współczesnych miast dużych oraz średniej wielkości. W Katowicach funkcjonują dwa obiekty w dzielnicy śródmiejskiej i oddziałują pod wieloma względami na funkcjonowanie Katowic. Rozpatrując ich miejsce w strukturze sieci handlowo-usługowej miasta można postawić tezę, że przyczyniają się zarówno do aktywizacji gospodarczej strefy śródmiejskiej, czego dowodem mogą być licznie powstające placówki gastronomiczne, rekreacyjne, usługowe oraz handlowe, jak i drenowania funkcji handlowej z ulic śródmiejskich.
Bibliografia
Abramski A., 2000, Ulice Katowic, Wydawnictwo Graf-Mar, Zawiercie.
Google Scholar
Centra Handlowe – rynek, konsument, kariera – Raport Coliers International, 2014, (aut. M. Knap).
Google Scholar
Domański T., 2001, Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, PWN, Warszawa / Łódź.
Google Scholar
Dudek-Mańkowska S., 2006, Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie, [w:] Jażdżewska I. (red.), Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar
Dzieciuchowicz J., 2012, Wielkie centrum handlowe w przestrzeni miejskiej i podmiejskiej, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-737-3
Euromonitor Internatinal, GUS, 22.09.2014.
Google Scholar
Grzegorek G, 2012, Ulice i place Katowic, Wydawnictwo Prasa i Książka, Katowice.
Google Scholar
Heffner K., Twardzik M., 2013, The impact of shopping malls on the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodeship), „Studia Regionalia KPZK PAN”, 37, Warszawa.
Google Scholar
Lukić A., Jakovčić M., 2004, Location and Functions of Hypermarkets and Shopping Centres in Zagreb, „Dela”, 22.
Google Scholar
Matysiak N., 2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, „Handel Wewnętrzny”, 6.
Google Scholar
Maryas J., Kunc J., Tonev P., Szczyrba Z., 2014, Shopping and Services related Travel in the Hinterland of Brno: Changes from the Socialist Period to the Present, „Moravian Geographical Reports”, 22(3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/mgr-2014-0015
Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H., 2001, Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Google Scholar
Raport o stanie miasta Katowice, 2005, Katowice.
Google Scholar
Rochmińska A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-865-3
Strużycki M., 2000, Koncentracja w handlu a współpraca producentów i dystrybutorów, Wydawnictwo Instytutu Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa.
Google Scholar
Szaraniec L., 2010, Osady i osiedla Katowic, Wydawnictwo Naukowe Śląśk, Katowice.
Google Scholar
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice z dnia 25 kwietnia 2012 roku.
Google Scholar
Twardzik M., 2013, Development of shopping malls in Poland, [in:] Heffner K., Twardzik M., (eds.), The impact of shopping malls on the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodeship), „Studia Regionalia KPZK PAN”, 37, Warsaw, s. 85–102.
Google Scholar
Twardzik M., 2014, Nowoczesny handel w przestrzeni miast Aglomeracji Górnośląskiej, Wydawnictwo UE Wrocław, Wrocław.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2015.408.20
www.silesiacitycenter.com.pl (dostęp: 23.06.2014).
Google Scholar
www.centrahandlowe.net (dostęp: 12.04.2013).
Google Scholar
www.przemiana.katowice.eu (dostęp: 16.05.2014).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.