From responsibility for oneself to shared responsibility

Autor

  • Lidia Zielińska Cracow University of Economics

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.6.09

Słowa kluczowe:

ethics, responsibility, co-responsibility, community, justice

Abstrakt

The article presents various links between business and ethics. The idea of responsibility, used to describe legal, economic and ethical aspects, forms the main, unifying thread. The author employs it to analyze three spheres of human activity. The first sphere, the subjective one, concerns self-responsibility, when individuals are striving to satisfy their own needs and to achieve happiness. The second, the encounter with the Other, embraces two meanings: responsibility for and towards the Other. The third sphere, the social one, extends the idea of responsibility onto the historical community we belong to. The concept of co-responsibility is not confined to our life span, but it embraces the future generations as well. The author pinpoints an important element in creating the foundations of a given community, i.e., regulations that form its basis, especially the principle of justice, encompassing the distribution of goods. Many contemporary authors underline this ethical, political and economic aspect (Rawls, communitarians, Ricoeur, Habermas). The main thesis the author would like to substantiate is as follows: in business activities, the ethical conduct of an individual is not sufficient. It needs to be broadened to encompass other perspectives since contemporary societies are based on the multidimensional idea of co-responsibility.

Bibliografia

Dostojewski, F. (1984). Bracia Karamazow (A. Wat, Trans.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Filek, J. (2002). O wolności i odpowiedzialności podmiotu gospodarującego. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Google Scholar

Filek, J. (2003). Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Kraków: Znak.
Google Scholar

Filek, J. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej? Warsaw: Ampress.
Google Scholar

Filek, J. (Ed.). (2004). Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Krakow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Hartmann, N. (2004). In J. Filek (Ed.), Filozofia odpowiedzialność XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Ingarden, R. (1987). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Levinas, E. (1998). Całość i nieskończoność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Picht, G. (2004). Pojęcie odpowiedzialności. In J. Filek (Ed.), Filozofia odpowiedzialność XX wiek. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Porter, M. E., & Kramer M. R. (2006). Strategy and society. The link between competitive advantage and CSR. Harvard Business Review, 84(12), 78–92.
Google Scholar

Ricoeur, P. (1995). Le concept de responsabilité. Paris: Esprit.
Google Scholar

de Saint-Exupéry, A. (1964). Ziemia, planeta ludzi (W. & Z. Bieńkowscy, Trans.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Schwartländer, J. (2004). Odpowiedzialność jako podstawowe pojęcie filozoficzne. In J. Filek (Ed.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Tischner, J. (1982). Myślenie według wartości. Kraków: Znak.
Google Scholar

Zielńska, L. (2012). Od odpowiedzialności za siebie do współodpowiedzialności. Annales. Ethics in Economic Life, 15, 171–180.
Google Scholar

Opublikowane

2019-03-25

Jak cytować

Zielińska, L. (2019). From responsibility for oneself to shared responsibility. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 21(6), 129–131. https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.6.09

Numer

Dział

Artykuł