Od odpowiedzialności za siebie do współodpowiedzialności
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.15Słowa kluczowe:
ethics, responsibility, co-responsibility, community, justiceAbstrakt
In this article the author will present various links between business and ethics. The idea of responsibility, used to describe legal, economic and ethical aspects, forms the main, unifying thread. The author uses it to analyze three aspects of human activity. The first, subjective, concerns self-responsibility, where individuals are striving to satisfy their needs and to achieve happiness. The second, the encounter with the Other, embraces two meanings: responsibility for and towards the Other. The third, social, extends the idea of responsibility onto the historical community we belong to. The idea of co-responsibility is not confined to our life span but it embraces future generations as well. The author will pinpoint an important element in creating the foundations of a given community, i.e. regulations that form its basis, especially the principle of justice, encompassing the distribution of goods. Many contemporary authors underline this ethical, political and economic aspect (Rawls, communitarians, Ricoeur, Habermas). The main thesis the author would like to substantiate is as follows: in business activities the ethical conduct of the individual is not sufficient. It needs to be broadened to encompass other perspectives because contemporary societies are based on the idea of co-responsibility inhabiting many dimensions.
Bibliografia
de Saint-Exupéry A., Ziemia, planeta ludzi, tłum. W. i Z. Bieńkowscy, PIW, Warszawa 1964.
Google Scholar
Dostojewski F., Bracia Karamazow, tłum. A. Wat, PIW, Warszawa 1984.
Google Scholar
Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, red. J. Filek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Google Scholar
Filek J., Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Znak, Kraków 2003.
Google Scholar
Filek J., O wolności i odpowiedzialności podmiotu gospodarującego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002.
Google Scholar
Filek J., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej?, Ampress, Warszawa 2006.
Google Scholar
Hartmann N., [w:] Filozofia odpowiedzialność XX wieku. Teksty źródłowe, red. J. Filek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Google Scholar
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.
Google Scholar
Levinas E., Całość i nieskończoność, PWN, Warszawa 1998.
Google Scholar
Picht G., Pojęcie odpowiedzialności [w:] Filozofia odpowiedzialność XX wieku. Teksty źródłowe, red. J. Filek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Google Scholar
Porter M., M. Kramer, Strategy and Society. The Link between Competitive Advantage and CSR, „Harvard Business Review” 2006.
Google Scholar
Ricoeur P., Le concept de responsabilité [w:] Le Juste 1, Ed. Esprit, Paris 1995.
Google Scholar
Schwartländer J., Odpowiedzialność jako podstawowe pojęcie filozoficzne [w:] Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, red. J. Filek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Google Scholar
Tischner J., Myślenie według wartości, Znak, Kraków 1982.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.