Do Companies Have a Conscience? Reflections on the Moral Subjectivity of Organizations
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.3.01Keywords:
moral subject, organization, responsibility, conscienceAbstract
Contemporary organizations are one of the most important actors in social life. This is particularly true of business organizations whose activity often has extremely moral consequences. The aim of the paper is to present the problem of moral subjectivity and reflection on the possibility of recognizing an organization as a moral subject. The basis for the considerations were three reference points developed in subsequent parts of the article. The first is the category of moral responsibility. The second concerns the approach of moral subjectivity through the process of moral development. The third point is the category of conscience. Each of these points has been described as an attribute of a moral subject. On the basis of the examples, comments and discussions cited, the arguments for and against the attribution of the organization of moral subjectivity were confronted.
References
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (S. Cieśla, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar
Bunge, M. (1988). Treatise on Basic Philosophy. Ethics: The Good and the Right (vol. 8). Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
Google Scholar
Drucker, P. F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne (G. Kranas, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Dworkin, R. (2006). Imperium prawa. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Etzioni, A. (2012). Aktywne społeczeństwo (S. Burdziej, tłum.). Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar
Filek, J. (red.). (2004). Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Filimon, I. A. (2009). Kyosei – an Example of Cultural Keyword Argumentatively Exploited in Corporate Reporting Discourse. Studies in Communication Sciences, 9(2), 131–151.
Google Scholar
Gasparski, W. (2007). Wykłady z etyki biznesu. Warszawa: Wydawnictwo WSPIZ.
Google Scholar
George, R. T. de (1995). Business Ethics. New Jersey: Prentice Hall.
Google Scholar
Ingarden, R. (2004). Ontyczne podstawy odpowiedzialności. W: J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Johnson, G., & Scholes, K. (1993). Exploring Corporate Strategy. New York: Prentice Hall.
Google Scholar
Jonas, H. (1985). The Imperative of Responsibility: In Search of an Ethics for the Technological Age. Chicago & London: The University of Chicago Press.
Google Scholar
Kohlberg, L. (1981). Essays on Moral Development, The Philosophy of Moral Development: Moral Stages and Idea of Justice (vol. 1). New York: Harper & Row.
Google Scholar
Koniec surowicy na jad węży. „Ludzie będą ginąć i tracić kończyny”. (2018, 22 lutego). Newsweek Polska. http://www.newsweek.pl/swiat/sanofi‑pasteur‑koniec‑surowicy‑fav‑afrique‑ukaszenia‑wezy‑,artykuly,370256,1.html
Google Scholar
Kotarbiński, T. (1958). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Lewicka‑Strzałecka, A. (1999). Etyczne standardy firm i pracowników. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar
Logsdon, J. M., & Yuthas, K. (1997). Corporate Social Performance, Stakeholder Orientation, and Organizational Moral Development. Journal of Business Ethics, 16(12/13), 1213–1226.
Google Scholar
Maclagan, P. (1998). Management and morality. Thousand Oaks: Sage Publications Ltd.
Google Scholar
Marchewka, M. (2016). Byłe kierownictwo France Telecom odpowie za samobójstwa pracowników? Portal „Co słychać w biznesie”. http://www.coslychacwbiznesie.pl/biznes/byle‑kierownictwo‑france‑telecom‑odpowie‑za‑samobojstwa‑pracownikow
Google Scholar
Morgan, G. (1999). Obrazy organizacji (Z. Wiankowska‑Ładyka, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pańków, W., Rok, B., Strumińska‑Kutra, M., & Woźniczko, J. (2010). Oblicza społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar
Rudnicka, A. (2012). CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
Google Scholar
Shaw, W. H. (1996). Business Ethics. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
Google Scholar
Sztompka, P. (2006). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Ślipko, T. (2004). Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Google Scholar
http://egocar.pl/2015/12/niebezpieczne‑przy‑kazdej‑predkosci/
Google Scholar
https://www.canon.pl/about_us/about_canon/philosophy/
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.