Do Companies Have a Conscience? Reflections on the Moral Subjectivity of Organizations

Authors

  • Dariusz Bąk Kozminski University, Department of Entrepreneurship and Ethics in Business

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.3.01

Keywords:

moral subject, organization, responsibility, conscience

Abstract

Contemporary organizations are one of the most important actors in social life. This is particularly true of business organizations whose activity often has extremely moral consequences. The aim of the paper is to present the problem of moral subjectivity and reflection on the possibility of recognizing an organization as a moral subject. The basis for the considerations were three reference points developed in subsequent parts of the article. The first is the category of moral responsibility. The second concerns the approach of moral subjectivity through the process of moral development. The third point is the category of conscience. Each of these points has been described as an attribute of a moral subject. On the basis of the examples, comments and discussions cited, the arguments for and against the attribution of the organization of moral subjectivity were confronted.

References

Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (S. Cieśla, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar

Bunge, M. (1988). Treatise on Basic Philosophy. Ethics: The Good and the Right (vol. 8). Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
Google Scholar

Drucker, P. F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne (G. Kranas, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Dworkin, R. (2006). Imperium prawa. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar

Etzioni, A. (2012). Aktywne społeczeństwo (S. Burdziej, tłum.). Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Google Scholar

Filek, J. (red.). (2004). Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Filimon, I. A. (2009). Kyosei – an Example of Cultural Keyword Argumentatively Exploited in Corporate Reporting Discourse. Studies in Communication Sciences, 9(2), 131–151.
Google Scholar

Gasparski, W. (2007). Wykłady z etyki biznesu. Warszawa: Wydawnictwo WSPIZ.
Google Scholar

George, R. T. de (1995). Business Ethics. New Jersey: Prentice Hall.
Google Scholar

Ingarden, R. (2004). Ontyczne podstawy odpowiedzialności. W: J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Johnson, G., & Scholes, K. (1993). Exploring Corporate Strategy. New York: Prentice Hall.
Google Scholar

Jonas, H. (1985). The Imperative of Responsibility: In Search of an Ethics for the Technological Age. Chicago & London: The University of Chicago Press.
Google Scholar

Kohlberg, L. (1981). Essays on Moral Development, The Philosophy of Moral Development: Moral Stages and Idea of Justice (vol. 1). New York: Harper & Row.
Google Scholar

Koniec surowicy na jad węży. „Ludzie będą ginąć i tracić kończyny”. (2018, 22 lutego). Newsweek Polska. http://www.newsweek.pl/swiat/sanofi‑pasteur‑koniec‑surowicy‑fav‑afrique‑ukaszenia‑wezy‑,artykuly,370256,1.html
Google Scholar

Kotarbiński, T. (1958). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar

Lewicka‑Strzałecka, A. (1999). Etyczne standardy firm i pracowników. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar

Logsdon, J. M., & Yuthas, K. (1997). Corporate Social Performance, Stakeholder Orientation, and Organizational Moral Development. Journal of Business Ethics, 16(12/13), 1213–1226.
Google Scholar

Maclagan, P. (1998). Management and morality. Thousand Oaks: Sage Publications Ltd.
Google Scholar

Marchewka, M. (2016). Byłe kierownictwo France Telecom odpowie za samobójstwa pracowników? Portal „Co słychać w biznesie”. http://www.coslychacwbiznesie.pl/biznes/byle‑kierownictwo‑france‑telecom‑odpowie‑za‑samobojstwa‑pracownikow
Google Scholar

Morgan, G. (1999). Obrazy organizacji (Z. Wiankowska‑Ładyka, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Pańków, W., Rok, B., Strumińska‑Kutra, M., & Woźniczko, J. (2010). Oblicza społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar

Rudnicka, A. (2012). CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
Google Scholar

Shaw, W. H. (1996). Business Ethics. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
Google Scholar

Sztompka, P. (2006). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Ślipko, T. (2004). Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Google Scholar

http://egocar.pl/2015/12/niebezpieczne‑przy‑kazdej‑predkosci/
Google Scholar

https://www.canon.pl/about_us/about_canon/philosophy/
Google Scholar

Published

2018-12-21

How to Cite

Bąk, D. (2018). Do Companies Have a Conscience? Reflections on the Moral Subjectivity of Organizations. Annales. Ethics in Economic Life, 21(3), 7–21. https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.3.01

Issue

Section

Articles