Social Responsibility in Business History Teaching at Harvard Business School
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.04Keywords:
business history, Harvard Business School, management educationAbstract
Based on case studies prepared at the Harvard Business School, the article analyses the content of university courses on business history. Its aim is to answer the question whether or not business history courses are used for discussing the problems of CSR or moral dilemmas behind strategic decisions made by managers. The article argues that the chance of enhancing the understanding of social problems on the part of the managers and shaping their responsiveness to them, created by the presence of courses on history in the academic curriculum, remains, to a large extent, unrealised. Teaching materials are still influenced by the Chandlerian paradigm and thus focus on changes in organisational structures and strategies of large multinational companies. They pay little attention to the social environment of business, rarely pose questions on the motivations of human actions or value hierarchies and avoid discussions on the social consequences of management decisions.References
Barker T.C., R.H. Campbell, P. Mathias, Business History, The Historical Association, London 1960.
Google Scholar
Chandler A.D., Strategy and Structure. Chapters in the History of the Industrial Enterprise, MIT Press, Cambridge, London 1962.
Google Scholar
Chandler A.D., The Visible Hand. The Managerial Revolution in American Business, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge (Mass.) – London 2002 (1977).
Google Scholar
Chandler A.D., The Visible Hand. The Managerial Revolution in American Business, Harvard University Press 1977.
Google Scholar
Chłopecki J., Nauki humanistyczne – potrzebne czy zbędne?, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie” 1999, nr 4.
Google Scholar
Colli A., The History of Family Business 1850-2000, Cambridge University Press, Cambridge 2003.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511615009
Duda J., W kręgu paradygmatu historyzmu (o zmieniającej się roli refleksji historycznej w myśli ekonomicznej) [w:] Historia gospodarcza i historia myśli ekonomicznej a teoria ekonomii, red. J. Skodlarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
Google Scholar
Feldman G.D., Allianz and the German Insurance Business 1933-1945, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511511844
Galambos L., American Business History, Service Center for Teachers of History, Washington D.C. 1967.
Google Scholar
Górski P., Kształcenie menedżerów wobec zjawiska kryzysu. Perspektywa historyczna, „Master of Business Administration” 2011, nr 6.
Google Scholar
Górski P., Menedżerowie, ich władza i wiedza w perspektywie ideologicznej [w:] Humanistyka i zarządzanie. W poszukiwaniu problemów badawczych i inspiracji metodologicznych, red. P. Górski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Google Scholar
Górski P., Perspektywa historyczna w teorii i badaniach w dziedzinie organizacji zarządzania, „Współczesne Zarządzanie” 2007.
Google Scholar
Górski P., Zarządzanie w perspektywie humanistycznej, „Organizacja i Kierowanie” 2009, nr 4.
Google Scholar
Jeremy D.J., G. Tweedale, Introduction [w:] Business History, red. D.J. Jeremy, G. Tweedale, Sage, London 2005.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446260920
Jones G., A. Brown, Thomas J. Watson, the IBM and Nazi Germany, HBS Case Study 9-807-133, Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar
Jones G., B. Siemens, Werner von Siemens and the Electric Telegraph, HBS Case Study 9-811-004, Harvard Business School Publishing, Boston 2011, s. 7-18.
Google Scholar
Jones G., C. Lubinski, Willi Jacobshon and Beiersdorf: Managing Expropriation and AntiSemitism, HBS Case Study 9-811-060, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar
Jones G., F.T. Fernandes, The Guggenheims and Chilean Nitrates, HBS Case Study 9-810-141, Harvard Business School Publishing, Boston 2012.
Google Scholar
Jones G., H.B. Ishna, Rupert Murdoch, The Last Tycoon, HBS Case Study 9-811-017, Harvard Business School Publishing, Boston 2012.
Google Scholar
Jones G., L.B. Freidman, Weetman Pearson and the Mexican Oil Industry, HBS Case Study 9-804-085, Harvard Business School Publishing, Boston 2010.
Google Scholar
Kluska R., Rola nauk społeczno-humanistycznych w kształceniu menedżerów, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie” 1999, nr 4.
Google Scholar
Koehn N.C., K. Miller, John D. Rockefeller and the Creation of the Standard Oil, HBS Case Study 9-807-010, Harvard Business School Publishing, Boston 2010.
Google Scholar
Koehn N.F., A.E. Dwojeski, W. Grundy, E. Helms, K. Miller, Madam C.J. Walker: Enterpreneur, Leader and Philanthropist, HBS Case Study 9-807-145, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar
Koehn N.F., K. Miller, R.K. Wilcox, Bono and U2, HBS Case Study 9-809-148, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar
Koplan A.M., G. Jones, Vehbi Koc and the Making of Turkey’s Largest Business Group, HBS Case Study 9-811-081, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar
Koźmiński A.K., D. Latusek-Jurczak, Rozwój teorii organizacji. Od systemu do sieci, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
Google Scholar
Ludescher M., R.A. Burgelman, DKSH in 2011, Stanford Graduate School of Business, Case SM 204, 2012.
Google Scholar
Marks B., J. Skodlarski, Uwagi dotyczące nauczania historii na kierunkach ekonomicznych, „Studia Prawno-Ekonomiczne” 1995.
Google Scholar
Matera R., Czy odwrót od historii? [w:] Z historii myśli ekonomicznej i historii gospodarczej.
Google Scholar
Księga jubileuszowa prof. Wiesława Piątkowskiego, red. J. Skodlarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.
Google Scholar
Maurer N., Dubai in Crisis, HBS Case Study, 9-710-061, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar
McCraw T.K., American Business 1920-2000. How It Worked, Harlan Davidson, Arlington Heights, Ill. 2000.
Google Scholar
McCraw T.K., Teaching History Courses to Harvard MBA Students: Building Enrollment from 21 to 1,300, „Business and Economic History” 1999, vol. 28(2).
Google Scholar
Mead J., A.C. Wicks, H. White, Chicquita in Columbia, University of Virginia, Darden School Publishing, Case Study UV 4265, Darden Business Publishing, 2010.
Google Scholar
Morawski W., Czy historia gospodarcza jest jeszcze potrzebna [w:] Historia gospodarcza i historia myśli ekonomicznej a teoria ekonomii, red. J. Skodlarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
Google Scholar
Ratajczak M., Wyższe szkolnictwo ekonomiczne w Polsce wobec wyzwań kryzysu, „Master of Business Administration” 2011, nr 6.
Google Scholar
Sobczak T., Polskie doświadczenia w badaniach organizacji i zarządzania w perspektywie historycznej, „Współczesne Zarządzanie” 2010, nr 3.
Google Scholar
Turner H.A., General Motors and the Nazis. The Struggle for Control over Opel, Europe’s Biggest Carmaker, Yale University Press, New Heven – London 2005.
Google Scholar
Usselman S.W., Still Visible: Alfred D. Chandler’s ‘The Visible Hand’, „Technology and Culture” 2006, vol. 47(3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1353/tech.2006.0206
http://www.hbs.edu/businesshistory/curriculum.html
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.