Systemowe metody monitorowania jakości pracy w urzędach administracji publicznej

Autor

  • Alina Walenia University of Rzeszów, Department of Economic Policy, Institute of Economics and Finance

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.23.2.04

Słowa kluczowe:

public administration, management, quality systems, officer’s ethics

Abstrakt

Implementing modern methods of quality management improves the services provided by public administration. Quality management systems are tools for changing the structure, methods of operation, and consequently, the image of Polish administration. These systems are a modern method aimed at improving the management and quality of the public services provided. Implementing the system of solutions based on the ISO 9001 standard that ensures quality requires customers’ needs to continually be improved, defined and fulfilled effectively and economically. Such activities in public administration offices make it possible to develop transparent, ordered, self-improving organisations that are open to customers’ and employees’ needs. The system of quality management ensures the functioning of offices in accordance with the rules of law, objectivity, and professional ethics. The purpose of this article is to assess the impact of systems methods of quality management in the public sector on the effectiveness and efficiency of the services provided, including the principles of professional ethics.

Bibliografia

Batko, R. (2009). Zarządzanie jakością w urzędach gminy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Bugdol, M. (2011). Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Hausner, J. (2008). Zarządzanie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Izdebski, J. & Wrzosek, S. (2009). Rola nauki administracji w identyfikowaniu patologii w organizacji i funkcjonowaniu administracji publicznej. W: P. J. Suwaj, D. R. Kijowski (red.), Patologie w administracji publicznej (s. 806–814). Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar

Klamut, M. (2010). Uwarunkowania podnoszenia konkurencyjności regionów w Polsce. W: W. Kosiedowski (red.), Konkurencyjność gospodarcza regionu w warunkach nowego ustroju terytorialno-administracyjnego. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego. Dz.U. z 2020, poz. 256.
Google Scholar

Piekara, A. (2010). Jakość administracji w Polsce. Zarys współczesnej problematyki. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323510345

Władek, Z. (2016). Organizacja i zarządzanie w administracji publicznej. Zarys wykładu. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-06-30

Jak cytować

Walenia, A. (2020). Systemowe metody monitorowania jakości pracy w urzędach administracji publicznej. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 23(2), 55–69. https://doi.org/10.18778/1899-2226.23.2.04

Numer

Dział

Artykuł