Business Ethics in Poland: A metatheoretical analysis

Autor

  • Adam Zadroga The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Theology, Institute of Family Studies and Social Work

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.8.02

Słowa kluczowe:

business ethics in Poland, method, metaethics, normative ethics, descriptive ethics

Abstrakt

From the beginning of the 1990s, a considerable interest in business ethics has been observed in Poland. It seems that the legacy of Polish researchers concerned with this academic discipline is already rich enough, and at the same time so diverse, that it is worth making an attempt to systematise it, exploring and appropriately naming the basic approaches to deal with business ethics in Poland. The carried-out analyses allowed to determine the following leading methods in the formal aspect: firstly, metaethics of business ethics; secondly, business ethics practised in the framework of various modifications of normative ethics (mostly deontology, utilitarianism, virtue ethics and ethics of responsibility; on the other hand, it has been observed that there is a complete lack of clear references to personalistic ethics); thirdly, business ethics practised as descriptive ethics in economic life.

Bibliografia

Bittner, I. (2001). Przyczynek do dyskusji na temat pojmowania etyki biznesu i związanych z nią obszarów problemowych. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Brzozowski, A., & Wróblewska, A. (2006). Odpowiedzialność moralna w działalności gospodarczej na przykładzie ABB w Polsce. Annales. Ethics in Economic Life, 9(2), 105–112.
Google Scholar

Daszkiewicz, J., & Gierasimczuk, A. (2003). Etyka i etykieta biznesu. Rzeszów: Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego.
Google Scholar

Dudek, J. (2001). Edukacja etyczna poprzez analizę idei sumienia, odpowiedzialności i godności. Annales. Ethics in Economic Life, 4, 303–210.
Google Scholar

Dylus, A. (2002). Możliwości i granice kazuistycznej etyki biznesu. In J. Dietl, & W. Gasparski (Ed.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Filek, J. (2001). Z doświadczeń nauczającego etykę biznesu. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Filek, J. (2002). O wolność i odpowiedzialność podmiotu gospodarującego. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Google Scholar

Filek, J. (2004a). Firma jako podmiot odpowiedzialności społeczno-moralnej (zarys problemu). Annales. Ethics in Economic Life, 7(1), 51–59.
Google Scholar

Filek, J. (2004b). Wprowadzenie do etyki biznesu. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Google Scholar

Filek, J. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej? Kraków: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Google Scholar

Gasparski, W. (2000). Wykłady z etyki biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Gasparski, W. (2001). Z doświadczeń wykładowcy etyki biznesu. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Gasparski, W., & Lewicka-Strzałecka, A. (Eds.) (2001). Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Grzegorzewska-Ramocka, E. (2005). Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w marketingu strategicznym. Kielce: Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej.
Google Scholar

Hall, W. D. (1993). Making the right decisions: Ethics for managers. New York: John Wiley & Sons.
Google Scholar

Ingarden, R. (1989). Wykłady z etyki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Jabłoński, A. (1999). Etyka biznesu a mądrość, bogobojność i autorytet. Annales. Ethics in Economic Life, 2, 85–95.
Google Scholar

Jackson, J. (1996). An introduction to Business Ethics. Oxford UK, Cambridge, Massachusetts USA: Blackwell Publishers [translated into Polish by R. Pucek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN].
Google Scholar

Jackson, J. (1999). Biznes i moralność (R. Pucek, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Klimczak, B. (1999). Moralna odpowiedzialność przedsiębiorcy. Annales. Ethics in Economic Life, 2, 114–123.
Google Scholar

Klimczak, B. (2003). Etyka gospodarcza. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
Google Scholar

Kopycińska, D. (2001a). Etyka biznesu – sukces czy wielka niewiadoma? In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Kopycińska, D. (2001b). Koncepcja społecznej odpowiedzialności firmy – poezja teorii i proza życia. In W. Gasparski, & J. Dietl (Eds.), Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy (pp. 186–198). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kwiatkowski, S. (2000). Wybitni filozofowie a rozsądna etyka w biznesie. Annales. Ethics in Economic Life, 3, 280–285.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka, A. (1999). Etyczne standardy firm i pracowników. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka, A. (2001). Poznawczy model kształcenia etycznego: studium przypadku. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka, A. (2002). Etyka biznesu jako dyscyplina naukowa. In J. Dietl, & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka, A. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce: ograniczenia i perspektywy. Annales. Ethics in Economic Life, 9(1), 285–294.
Google Scholar

MacIntyre, A. (1981). After virtue: A study in moral theory. London: Gerald Duckworth & Co.
Google Scholar

Maciuszek, J. (2002). Zarys problematyki etyki biznesu. In J. Dietl, & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Miller, D. (2004). Opiekun spolegliwy w koncepcji Tadeusza Kotarbińskiego. Annales. Ethics in Economic Life, 7(2), 123–129.
Google Scholar

Miller, D. (2005). Metodologiczne spojrzenie na zagadnienia etyki w gospodarce. Annales. Ethics in Economic Life, 8(1), 45–51.
Google Scholar

Nogalski, B., & Śniadecki, J. (2001). Etyka zarządzania przedsiębiorstwem. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego.
Google Scholar

Ondrejkova, A. (1999). Etyka współdziałania a reforma ochrony socjalnej. Annales. Ethics in Economic Life, 2, 231–233.
Google Scholar

Ossowska M. (1970). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Paine, L. S. (1991). Ethics as character development: Reflections on the objective of ethics education. In R. E. Freeman (Ed.), Business Ethics: The state of the art (pp. 67–86). New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Polańska, A. (2001). Moje doświadczenia w nauczaniu etyki pracy i biznesu na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Porębski, C. (1997). Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Rok, B. (2001). Audyt etyczny według reguł AA1000 jako narzędzie edukacji menedżerskiej. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Rosik, S. (1992). Wezwania i wybory moralne. Refleksje Teologicznomoralne. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Google Scholar

Rybak, M. (2004). Etyka menedżera: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sójka, J. (1995). O nauczaniu etyki biznesu. Prakseologia, 126–127(1–2).
Google Scholar

Sójka, J. (2001). Edukacyjna użyteczność pragmatyzmu. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Sójka, J. (2002). Znaczenie pragmatyzmu dla etyki gospodarczej. Annales. Ethics in Economic Life, 5, 21–26.
Google Scholar

Sternberg, E. (1998). Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu (P. Łuków, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sułek, M., & Świniarski, J. (2001). Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Podręcznik akademicki. Warszawa: Dom Wydawniczy Bellona.
Google Scholar

Sztombka, W. (1998). Etyka gospodarcza wobec dylematów sprawiedliwości i solidarności. Annales. Ethics in Economic Life, 1, 31–51.
Google Scholar

Szulczewski, G. (2001). Etyka biznesu – problem nauczania. In W. Gasparski, & A. Lewicka-Strzałecka (Eds.), Etyka biznesu jako przedmiot nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Tomczyk-Tołkacz, J. (1997). Etyka biznesu. Wybrane problemy. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
Google Scholar

Tomczyk-Tołkacz, J. (2000). Człowiek w biznesie – między pragnieniem pieniądza a cnotą. Annales. Ethics in Economic Life, 3, 178–186.
Google Scholar

Turek, J. (1999). Normy etyczne – niedoceniony kapitał w gospodarce wolnorynkowej. Annales. Ethics in Economic Life, 2.
Google Scholar

Vasiljeviene, N., & Kubka, J. (2006). Kantowska metafizyka moralności a współczesna etyka zawodowa. Annales. Ethics in Economic Life, 9(1), 105–113.
Google Scholar

Wiśniewski, R. (2002). Trzy typy teorii etycznych. In J. Dietl, & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Wojtyła, K. (2017). Ethics Primer/Elementarz etyczny (H. McDonald, Trans.). Lublin-Roma: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Societá Internazionale Tommaso D’Aquino.
Google Scholar

Zadroga, A. (2009a). Metody ujmowania etyki biznesu w Polsce. Annales. Ethics in Economic Life, 12(1), 119–128.
Google Scholar

Zadroga, A. (2009b). Współczesne ujęcia etyki biznesu w Polsce. Próba oceny z perspektywy teologii moralnej. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar

Opublikowane

2019-03-01

Jak cytować

Zadroga, A. (2019). Business Ethics in Poland: A metatheoretical analysis. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 20(8), 19–32. https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.8.02

Numer

Dział

Artykuł