Metody ujmowania etyki biznesu w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.12.1.12

Słowa kluczowe:

business ethics in Poland, method, metaethics, normative ethics, descriptive ethics

Abstrakt

From the beginning of the 1990s, a considerable interest in business ethics has been observed in Poland. It seems that the heritage of Polish researchers concerned with this academic discipline is already rich enough, and at the same time so diverse that it is worth making an attempt to systematize it, deepening and naming appropriate principle methods of grasping business ethics in Poland. The carried-out analyses allowed determining the following leading methods in the formal aspect: first, the metaethics of business ethics; second, business ethics grasped in the framework of various modifications of normative ethics (most often, deontology, utilitarianism, ethics of virtue and ethics of responsibility; on the other hand, it has been noticed that there is a complete lack of clear references to personalistic ethics); third, business ethics performed as etiology (descriptive ethics) in economic life.

Bibliografia

Bittner I., Przyczynek do dyskusji na temat pojmowania etyki biznesu i związanych z nią obszarów problemowych [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Brzozowski A., A. Wróblewska, Odpowiedzialność moralna w działalności gospodarczej na przykładzie ABB w Polsce, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2006, vol. 9, nr 2, s. 105-112.
Google Scholar

Daszkiewicz J., A. Gierasimczuk, Etyka i etykieta biznesu, Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego, Rzeszów 2003.
Google Scholar

Dudek J., Edukacja etyczna poprzez analizę idei sumienia, odpowiedzialności i godności, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2001, vol. 4.
Google Scholar

Dylus A., Możliwości i granice kazuistycznej etyki biznesu [w:] Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Google Scholar

Filek J., Firma jako podmiot odpowiedzialności społeczno-moralnej (zarys problemu), „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2004, vol. 7, nr 1.
Google Scholar

Filek J., O wolność i odpowiedzialność podmiotu gospodarującego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2002.
Google Scholar

Filek J., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej?, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Kraków 2006.
Google Scholar

Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2004.
Google Scholar

Filek J., Z doświadczeń nauczającego etykę biznesu [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Gasparski W., Wykłady z etyki biznesu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2000.
Google Scholar

Gasparski W., Z doświadczeń wykładowcy etyki biznesu [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Grzegorzewska-Ramocka E., Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w marketingu strategicznym, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2005.
Google Scholar

Hall W.D., Making the Right Decisions: Ethics for Managers, John Wiley & Sons Inc, New York 1993.
Google Scholar

Ingarden R., Wykłady z etyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.
Google Scholar

Jabłoński A., Etyka biznesu a mądrość, bogobojność i autorytet, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 1999, vol. 2.
Google Scholar

Jackson J., Biznes i moralność, tłum. R. Pucek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Google Scholar

Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2003.
Google Scholar

Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2003.
Google Scholar

Klimczak B., Moralna odpowiedzialność przedsiębiorcy, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 1999, vol. 2.
Google Scholar

Kopycińska D., Etyka biznesu – sukces czy wielka niewiadoma? [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Kopycińska D., Koncepcja społecznej odpowiedzialności firmy – poezja teorii i proza życia [w:] Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, red. W. Gasparski, J. Dietl, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 186-198.
Google Scholar

Kwiatkowski S., Wybitni filozofowie a rozsądna etyka w biznesie, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2000, vol. 3.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka A., Etyczne standardy firm i pracowników, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1999.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka A., Poznawczy model kształcenia etycznego: studium przypadku [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka A., Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce: ograniczenia i perspektywy, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2006, vol. 9, nr 1.
Google Scholar

MacIntyre A., After Virtue: a Study in Moral Theory, Gerald Duckworth & Co. Ltd, London 1981.
Google Scholar

Maciuszek J., Zarys problematyki etyki biznesu [w:] Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Google Scholar

Miller D., Metodologiczne spojrzenie na zagadnienia etyki w gospodarce, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2005, vol. 8, nr 1.
Google Scholar

Miller D., Opiekun spolegliwy w koncepcji Tadeusza Kotarbińskiego. „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2004, vol. 7, nr 2.
Google Scholar

Nogalski B., J. Śniadecki, Etyka zarządzania przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2001.
Google Scholar

Ondrejkova A., Etyka współdziałania a reforma ochrony socjalnej, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”, 1999, vol. 2.
Google Scholar

Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1970.
Google Scholar

Paine L.S., Ethics as Character Development: Reflections on the Objective of Ethics Education [w:] Business Ethics: The State of the Art, red. R.E. Freeman, Oxford University Press 1991, s. 67-86.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5840/ruffinoup199122

Polańska A., Moje doświadczenia w nauczaniu etyki pracy i biznesu na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Porębski Cz., Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997.
Google Scholar

Rok B., Audyt etyczny według reguł AA1000 jako narzędzie edukacji menedżerskiej [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Rosik S., Wezwania i wybory moralne. Refleksje Teologicznomoralne, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1992.
Google Scholar

Rybak M., Etyka menedżera: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Google Scholar

Sójka J., Edukacyjna użyteczność pragmatyzmu [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Sójka J., O nauczaniu etyki biznesu, „Prakseologia” 1995, nr 1-2 (126-127).
Google Scholar

Sójka J., Znaczenie pragmatyzmu dla etyki gospodarczej, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2002, vol. 5.
Google Scholar

Sosenko K., Ekonomia w perspektywie aksjologicznej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 1998.
Google Scholar

Sternberg E., Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, tłum. P. Łuków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Google Scholar

Sułek M., J. Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Podręcznik akademicki, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2001.
Google Scholar

Sztombka W., Etyka gospodarcza wobec dylematów sprawiedliwości i solidarności, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”, 1998, vol. 1.
Google Scholar

Szulczewski G., Etyka biznesu – problem nauczania [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Tomczyk-Tołkacz J., Człowiek w biznesie – między pragnieniem pieniądza a cnotą, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2000, vol. 3.
Google Scholar

Tomczyk-Tołkacz J., Etyka biznesu. Wybrane problemy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 1997.
Google Scholar

Turek J., Normy etyczne – niedoceniony kapitał w gospodarce wolnorynkowej, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”, 1999, vol. 2.
Google Scholar

Vasiljeviene N., J. Kubka, Kantowska metafizyka moralności a współczesna etyka zawodowa, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2006, vol. 9, nr 1, s. 105-113.
Google Scholar

Wiśniewski R., Trzy typy teorii etycznych [w:] Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Google Scholar

Wojtyła K., Elementarz etyczny, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1999.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2009-05-15

Jak cytować

Zadroga, A. (2009). Metody ujmowania etyki biznesu w Polsce. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 12(1), 119–128. https://doi.org/10.18778/1899-2226.12.1.12

Numer

Dział

Artykuł