Ponadnarodowe korporacje jako podmioty nieformalnego wpływu na przykładzie zaangażowania w działania skierowane do osób LGBT w Polsce

Autor

  • Beata Bielska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Humanistyczny, Instytut Socjologii image/svg+xml
  • Katarzyna Tamborska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Humanistyczny, Instytut Socjologii image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.18.1.02

Słowa kluczowe:

deep capture, deep interception, regulatory capture, LGBT, pink money, pink dollar, corporation

Abstrakt

The paper explores the assertion about multi-faceted tools of impact used by large corporations that they aim to limit the subjectivity of consumers. It is based on the concept of ‘deep capture’ developed by Jon Hanson and David Yosifon. According to this concept consumers have only the idea of their own subjectivity. The authors’ basic assumption is that human behaviour is largely (but not completely) dependent on external situational factors rather than the individual dispositions of individuals. In this context we analyse the role of large corporations in shaping the image of LGBT people in Poland. Noteworthy seems to be the consideration to build and strengthen the belief that LGBT people are a group which suffers discrimination, to which anyone should make gestures of support throughout consumer decisions. An overview of the activities of business entities for LGBT groups in Poland lets us say that they cannot be called large scale actions. The actions of Polish companies can be recognised as not very intensive. Western transnational corporations have huge experience in actions for LGBT people, but this is not necessarily the case in Poland.

Bibliografia

Aronson E., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Google Scholar

Baszkiewicz J., Społeczne zobowiązania nauk politycznych, ELIPSA, Warszawa 2008.
Google Scholar

Biernacka M., Człowiek korporacji. Od normatywizmu do afirmacji własnego Ja, Scholar, Warszawa 2009.
Google Scholar

Burton B., Unmasking Public Relations [w:] Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy, red. W. Dinan, D. Miller, Pluto Press, London 2007, s. 247-260.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt18fs9bh.18

Business Platform, 2012, http://lgbt.biz.pl/busines-platform-pl/
Google Scholar

Byrne P., Capture explained, http://www.deepcapture.com/a-general-theory-of-capture/
Google Scholar

Corporate Equality Index 2014, http://www.hrc.org/campaigns/corporate-equality-index
Google Scholar

Czapiński J., T. Panek, Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, 2013, http://www.diagnoza.com/
Google Scholar

Fundusze Norweskie zostały głównym sponsorem Parady Równości 2014, 2014, http://paradarownosci.eu/aktualnosci/fundusze-norweskie-zostaly-glownym-sponsorem-parady-rownosci-2014
Google Scholar

Gąsior M., Homoseksualiści nie jedzą Nutelli i nie jeżdżą Polskim Busem? Czarna lista Homopedii radzi bojkot nietolerancyjnych firm, 2013, http://natemat.pl/85175,homoseksualisci-nie-jedza-nutelli-i-nie-jezdza-polskim-busem-czarna-lista-homopedii-radzi-ktore-nietolerancyjne-firmy-bojkotowac
Google Scholar

Gierańczyk W., A. Stańczyk, Korporacje międzynarodowe w przestrzeni globalnej [w:] Kształtowanie się struktur przemysłowych, red. Z. Zioło, Z. Makieła, Prace Komisji Geografii Przemysłu 2003, nr 5, Warszawa-Kraków, s. 73-83.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.5.4

Gurtowski M., J. Waszewski, Redukcja do jawności. O pomijaniu zjawisk zakulisowych w badaniach socjologicznych [w:] Metody, techniki i praktyka badań społecznych, red. A. Bąk, Ł. Kubisz-Muła, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2009, s. 199-217, http://tosh.pl/maciek/Maciej_Gurtowski_i_Jan_Waszewski_-_Redukcja_do_jawnosci_%28fragment%29.pdf
Google Scholar

Hanson J.D., D.G. Yosifon, The Situation: An Introduction to the Situational Character, Critical Realism, Power Economics, and Deep Capture, „University of Pennsylvania Law Review” 2003-2004, vol. 152, s. 129-346.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3313062

Human Rights Campaign Foundation, Corporate Equality Index 2014. Rating American Workplaces on Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Equality, 2013, http://hrcassets.s3-website-us-east-1.amazonaws.com//files/assets/resources/CEI_2014_final_draft_7.pdf#__utma=149406063.1041270764.1406666548.1406666548.1406666548.1&__utmb=149406063.2.10.1406666548&__utmc=149406063&__utmx=-&__utmz=149406063.1406666548.1.1.utmcsr=google|utmccn=%28organic%29|utmcmd=organic|utmctr=%28not%20provided%29&__utmv=-&__utmk=205954451
Google Scholar

Informacje o projekcie, http://fabrykarownosci.com/wptest/tml/
Google Scholar

Karpieszuk W., LOT już nie promuje podróży dla gejów. „Stchórzyli”, 2014, http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,15934778,LOT_juz_nie_promuje_podrozy_dla_gejow___Stchorzyli_.html#BoxSlotII3img
Google Scholar

Kenney P.A., T. Mc Elroy, T. Leatherberry, Diversity as Engine of Innovation, 2011, https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/diversity-as-an-engine-of-innovation/US_deloittereview_Diversity_as_an_Engine_of_Innovation_Jan11.pdf
Google Scholar

Konarski L., Cenzorzy z Wikipedii, 2013, http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/cenzorzy-wikipedii
Google Scholar

Kowalik T., Polska transformacja a nurty liberalne, „Ekonomista” 2007, nr 6, s. 781-797.
Google Scholar

Marzęda K., Proces globalizacji korporacyjnej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2006.
Google Scholar

Milgram S., Posłuszeństwo wobec autorytetu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
Google Scholar

Miller L., Powers Behind the Throne: Washington’s Top Political Strategists [w:] Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy, red. W. Dinan, D. Miller, Pluto Press, London 2007, s. 53-66.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt18fs9bh.8

Partnerzy, http://lgbt.biz.pl/partnerzy/
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M., Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji: kreowanie globalnej przestrzeni biznesowej, Duet, Toruń 2009.
Google Scholar

Sala S., Rozwój korporacji transnarodowych w gospodarce światowej, „Przedsiębiorczość - Edukacja” 2005, nr 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.1.4

Sears B., Ch. Mallory, N. Hunter, Economic motives for adopting LGBT-related workplace policies, 2011, http://williamsinstitute.law.ucla.edu/wp-content/uploads/MallorySears-Corp-Statements-Oct2011.pdf
Google Scholar

Sielicki J., Raport badania rynku i środowiska pracy osób LGBT 2014, „Replika” 2014, nr 50.
Google Scholar

Statut „Fundacji LGBT Business Forum”, 2012, http://lgbt.biz.pl/statut/
Google Scholar

Stein J., Unilever Recognized as Best Place to Work by Human Rights Campaign, 2014, http://www.unileverusa.com/media-center/pressreleases/2014/UnileverRecognizedasBestPlacetoWorkbyHRC.aspx
Google Scholar

Stigler G., The theory of Economic Regulation, “Bell Journal of Economics and Management Science” 1971, vol. 2, no. 1, s. 3–21
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3003160

Szalacha-Jarmużek J., Instrumentarium globalnego panowania, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2013.
Google Scholar

Szypuła T., Powstała Fundacja LGBT Business Forum, 2012, http://tomekszypula.natemat.pl/23345,powstala-fundacja-lgbt-business-forum
Google Scholar

Tausch A., Globalizacja a przyszłość rozwoju i demokracji w Europie. Wnioski z nowej analizy ilościowej, „Sprawy Międzynarodowe” 2012, nr 1, s. 79-92.
Google Scholar

The Center for Consumer Freedom. Promoting Personal Responsibility and Protecting Consumer Choice, http://www.consumerfreedom.com/about/
Google Scholar

Tittenbrun J., Instytucje finansowe a własność kapitału akcyjnego, Nakom, Poznań 1991.
Google Scholar

Zarycki T., Peryferie: nowe ujęcia zależności centro-peryferyjnych, Scholar, Warszawa 2009.
Google Scholar

Zawojska A., Liberalizm, neoliberalizm, wolność ekonomiczna i polityczna a rozwój gospodarczy kraju, „Zeszyty Naukowe SGGW” 2006, nr 58, s. 5-23.
Google Scholar

Zybertowicz A., Kontrola społeczna trzeciego stopnia [w:] Idee naukowe Adama Podgóreckiego, red. J. Kwaśniewski, J. Winczorek, PTS, IPSiR UW, Warszawa 2009, s. 152-178.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-02-01

Jak cytować

Bielska, B., & Tamborska, K. (2015). Ponadnarodowe korporacje jako podmioty nieformalnego wpływu na przykładzie zaangażowania w działania skierowane do osób LGBT w Polsce. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 18(1), 21–35. https://doi.org/10.18778/1899-2226.18.1.02

Numer

Dział

Artykuł