Transnational corporations as entities of informal influence. Some reflections based on the example of their engagement in activities directed at LGBT groups in Poland

Autor

  • Beata Bielska Nicolaus Copernicus University in Toruń, Faculty of Humanities, Institute of Sociology
  • Katarzyna Tamborska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.7.04

Słowa kluczowe:

deep capture (deep interception), regulatory capture, LGBT, pink money (pink dollar), corporation

Abstrakt

The paper explores the assertion about multi-faceted tools of impact used by large corporations that aim to limit the subjectivity of consumers. It is based on the concept of “deep capture” (Hanson & Yosifon, 2003). Deep capture suggests that the consumers have only the idea of their own subjectivity, and that human behaviour is largely dependent on external situational factors rather than the individuals’ dispositions. In this context, the present authors analyse the role of large corporations in shaping the image of LGBT people in Poland. Noteworthy is the consideration to build and strengthen the belief that LGBT people are a group which suffers discrimination, to which anyone should make gestures of support throughout consumer decisions. An overview of the actions of business entities for LGBT groups in Poland allows us state that these actions cannot be called large-scale. The actions of Polish companies can be recognised as not very intense or committed. Western transnational corporations have vast experience in actions for LGBT people, but this is not necessarily the case in Poland.

Bibliografia

Aronson, E. (2004). Człowiek istota społeczna. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Baszkiewicz, J. (2008). Społeczne zobowiązania nauk politycznych. Warsaw: ELIPSA.
Google Scholar

Bielska, B., & Tamborska, K. (2015). Ponadnarodowe korporacje jako podmioty nieformalnego wpływu na przykładzie zaangażowania w działania skierowane do osób LGBT w Polsce. Annales. Ethics in Economic Life, 18(1), 21–31.
Google Scholar

Biernacka, M. (2009). Człowiek korporacji. Od normatywizmu do afirmacji własnego Ja. Warsaw: Scholar.
Google Scholar

Burton, B. (2007). Unmasking public relations. In W. Dinan, & D. Miller (Eds.), Thinker, faker, spinner, spy. Corporate PR and the assault on democracy (pp. 247–260). London: Pluto Press.
Google Scholar

Byrne, P. (2018). Capture explained. http://www.deepcapture.com/2008/01/a-general-theory-of-capture//
Google Scholar

Czapiński, J., & Panek, T. (Eds.). (2015). Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. http://www.diagnoza.com/
Google Scholar

Drozdowski, M. (n.d.). Likwidacja Fundacji LGBT Business Forum [Warszawa]. http://warszawa.ngo.pl/wiadomosc/2000056.html
Google Scholar

Fundacja LGBT Business Forum. (2012). Statut „Fundacji LGBT Business Forum”. https://archive.is/1ZIK7
Google Scholar

Fundusze Norweskie sponsorem Parady Równości. (2014). http://queer.pl/news/194699/fundusze-norweskie-sponsorem-parady-rownosci
Google Scholar

Gąsior, M. (2013). Homoseksualiści nie jedzą Nutelli i nie jeżdżą Polskim Busem? Czarna lista Homopedii radzi bojkot nietolerancyjnych firm. http://natemat.pl/85175,homoseksualisci-nie-jedza-nutelli-i-nie-jezdza-polskim-busem-czarna-lista-homopedii-radzi-ktore-nietolerancyjne-firmy-bojkotowac
Google Scholar

Gierańczyk, W., & Stańczyk, A. (2003). Korporacje międzynarodowe w przestrzeni globalnej. In Z. Zioło, & Z. Makieła (Eds.), Kształtowanie się struktur przemysłowych (pp. 73–83). Warszawa–Kraków: Prace Komisji Geografii Przemysłu, No. 5.
Google Scholar

Gurtowski, M., & Waszewski, J. (2009). Redukcja do jawności. O pomijaniu zjawisk zakulisowych w badaniach socjologicznych. In A. Bąk, & Ł. Kubisz-Muła (Eds.), Metody, techniki i praktyka badań społecznych (pp. 199–217). Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej.
Google Scholar

Hanson, J., & Yosifon, D. (2003). The situation: An introduction to the situational character, critical realism, power economics, and deep capture. University of Pennsylvania Law Review, 152, 129–346.
Google Scholar

Human Rights Campaign Foundation. (2018). Corporate Equality Index 2018. Rating American workplaces on lesbian, gay, bisexual and transgender equality. https://assets2.hrc.org/files/assets/resources/CEI-2018-FullReport.pdf?ga=2.148892855.1262104800.1516973879-1619114059.1516973879
Google Scholar

Karpieszuk, W. (2014). LOT już nie promuje podróży dla gejów. „Stchórzyli”. http://wyborcza.pl/1,75248,15934778,LOT_juz_nie_promuje_podrozy_dla_gejowStchorzyli.html
Google Scholar

Konarski, L. (2013). Cenzorzy z Wikipedii. https://www.tygodnikprzeglad.pl/cenzorzy-wikipedii/
Google Scholar

Kowalik, T. (2007). Polska transformacja a nurty liberalne. Ekonomista, 6, 781–797.
Google Scholar

Marzęda, K. (2006). Proces globalizacji korporacyjnej. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
Google Scholar

Milgram, S. (2008). Posłuszeństwo wobec autorytetu. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Miller, L. (2007). Powers behind the throne: Washington’s top political strategists. In W. Dinan, & D. Miller (Eds.), Thinker, faker, spinner, spy. Corporate PR and the assault on democracy (pp. 53–66). London: Pluto Press.
Google Scholar

Paul, A. K., McElroy, T., & Leatherberry, T. (2011). Diversity as engine of innovation. https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/diver sity-as-an-engine-ofinnovation/US_deloittereview_Diversity_as_an_Engine _of_ Innovation_Jan11.pdf
Google Scholar

Pro Diversity. (2017). Index of workplace equality in Poland 2017. Guidance for entering. http://prodiversity.pl/wp-content/uploads/2017/04/pro_diversity_iwep2017_guidance.pdf
Google Scholar

Puar, J. (2013). Rethinking homonationalism. International Journal of Middle East Studies, 45(2), 336–339. doi: 10.1017/S002074381300007X
Google Scholar

Rosińska-Bukowska, M. (2009). Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji: kreowanie globalnej przestrzeni biznesowej. Toruń: Duet.
Google Scholar

Sala, S. (2005). Rozwój korporacji transnarodowych w gospodarce światowej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 33–44.
Google Scholar

Sears, B., & Mallory, Ch. (2011). Economic motives for adopting LGBT-related workplace policies. https://williamsinstitute.law.ucla.edu/wp-content/uploads/Mallory-Sears-Corp-Statements-Oct2011.pdf
Google Scholar

Sielicki, J. (2014). Raport badania rynku i środowiska pracy osób LGBT 2014. Replika, 50.
Google Scholar

Stein, J. (2014). Unilever named best place to work by human rights campaign for seventh year. https://www.unileverusa.com/news/press-releases/2014/unile ver-named-bestplace-to-work-by-human-rights.html
Google Scholar

Stigler, G. (1971). The theory of economic regulation. Bell Journal of Economics and Management Science, 2(1), 3–21.
Google Scholar

Szalacha-Jarmużek, J. (2013). Instrumentarium globalnego panowania. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Szypuła, T. (2012). Powstała Fundacja LGBT Business Forum. http://tomekszypula.natemat.pl/23345,powstala-fundacja-lgbt-business-forum
Google Scholar

Szypuła, T. (2013). Czy biznes może mieć wkład w równość? http://docplayer.pl/ 205564-Czy-biznes-moze-miec-wklad-w-rownosc-warszawa-25-02-2013-tomasz-szypula-lgbt-business-forum.html
Google Scholar

Tausch, A. (2012). Globalizacja a przyszłość rozwoju i demokracji w Europie. Wnioski z nowej analizy ilościowej. Sprawy Międzynarodowe, 1, 79–92.
Google Scholar

Tittenbrun, J. (1991). Instytucje finansowe a własność kapitału akcyjnego. Poznań: Nakom.
Google Scholar

Workplace Equality Index. http://www.stonewall.org.uk/workplace-equality-index
Google Scholar

Zarycki, T. (2009). Peryferie: nowe ujęcia zależności centro-peryferyjnych. Warsaw: Scholar.
Google Scholar

Zarycki, T. (2014). Innowacjonizm jako legitymizacja. Dyskursy innowacji, gospodarki opartej na wiedzy, społeczeństwa informacyjnego i pokrewne w perspektywie krytycznej. Zarządzanie Publiczne, 1(27), 20–34.
Google Scholar

Zawojska, A. (2006). Liberalizm, neoliberalizm, wolność ekonomiczna i polityczna a rozwój gospodarczy kraju. Zeszyty Naukowe SGGW, 58, 5–23.
Google Scholar

Zybertowicz, A. (2009). Kontrola społeczna trzeciego stopnia. In J. Kwaśniewski, & J. Winczorek (Eds.), Idee naukowe Adama Podgóreckiego (pp. 152–178), Warsaw: Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

http://fabrykarownosci.com/tml/
Google Scholar

http://lgbt.biz.pl/partnerzy/
Google Scholar

Opublikowane

2019-04-02

Jak cytować

Bielska, B., & Tamborska, K. (2019). Transnational corporations as entities of informal influence. Some reflections based on the example of their engagement in activities directed at LGBT groups in Poland. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 21(7), 59–73. https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.7.04

Numer

Dział

Artykuł