Zasób, kapitał czy człowiek? Współczesne trendy w zarządzaniu pracownikami
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.2.05Słowa kluczowe:
personnel management, human capital, human resources management, human capital management, human potential management, personalismAbstrakt
People should be at the centre of attention within knowledge-based economics. The leaders of each enterprise ought to focus on providing the best conditions for their employees’ professional and individual development and treat them with respect in terms of their dignity and needs. In contemporary literature two notions in perceiving people in organisations are noticeable. The first one treats employees as ‘resources’ which have to be properly used or as ‘capital’ that should bring a decent return on investment. The second notion derives a lot from Christian philosophy and sees the human as a person who treats work as a way to realize his calling and thus is able to take responsibility for the decisions made and actions taken. Acting in a constantly changing environment, people have to be flexible and able to take advantage of emerging opportunities and avoid threats. Within this process it is not a matter of being a human ‘being’ but rather becoming, which means that they are incessantly developing their potential. Although it is hard to predict human behaviour, the main task for managers is to lead in a way that will help employees use their full potential for both their own and the company’s benefit.Bibliografia
Adamiec M., Potencjał ludzki w organizacji, Difin, Warszawa 2011.
Google Scholar
Alford H., The Practical Wisdom of Personalism, ‘Journal of Management Development’ 2010, vol. 29, no. 7/8.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/02621711011059130
Baron A., M. Armstrong, Zarząd
Google Scholar
Becker B.E., M.A. Huselid, D. Ulrich, Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Google Scholar
Dickson D., Fostering Employee Engagement. Practical Tools and Best Practice Techniques, HRD Press, Amherst 2011.
Google Scholar
Fitz-Enz J., Rentowność inwestycji w kapitał ludzki, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
Google Scholar
Giergiel W., Innowacje organizacyjne w zarządzaniu – benedyktyński model zarządzania sobą i organizacją [in] Nowe tendencje w zarządzaniu, vol. I, ed. M. Pawlak, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.
Google Scholar
Giergiel W., Modlitwa jako składowa zarządzania przedsiębiorstwem [in] Nowe tendencje w zarządzaniu, vol. II, ed. M. Pawlak, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011.
Google Scholar
Houldsworth E., D. Jirasinghe, Managing and Measuring Employee Performance, Creative Print and Design, London 2007.
Google Scholar
Hyter M.C., J.L. Turnock, The Power of Inclusion, Wiley&Sons Canada, Canada 2005.
Google Scholar
Jamka B., Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie. Od zarządzania kompetencjami do zarządzania różnorodnością, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
Google Scholar
Jaremczuk K., Podmiotowość pracownika w zarządzaniu organizacją, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
Google Scholar
Jędrych E., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji [in] Zarządzanie zasobami ludzkimi dla menedżerów średniego szczebla, ed. E. Jędrych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2007.
Google Scholar
John Paul II, Laborem exercens, Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław 1983, no. 6.
Google Scholar
Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników, PWE, Warszawa 2012.
Google Scholar
Kalra S.K., Human potential management: time to move beyond the concept of human resource management?, ‘Journal of European Industrial Training’ 1997, no. 21/5.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/03090599710171431
Kostera M., M. Śliwa, Zarządzanie w XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.
Google Scholar
Król H., Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi [in] Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego, ed. H. Król, A. Ludwiczyński, WN PWN, Warszawa 2006.
Google Scholar
Lipka A., A. Winnicka-Wejs, J. Acedański, Lojalność pracownicza. Od diagnozy typów lojalności pracowników do Zarządzania Relacjami z Pracownikami, Difin, Warszawa 2012.
Google Scholar
Longman Exams Dictionary, Pearson Education Limited, Harlow 2006.
Google Scholar
Łukasiewicz G., Kapitał ludzki organizacji. Pomiar i sprawozdawczość, WN PWN, Warszawa 2009.
Google Scholar
Marek A., Social Capital as a Facilitator of Achieving Employees’ Full Potential [in] Methods to Improve the Efficiency of Workers, eds. E. Jędrych, J.P. Lendzion, Media Press, Łódź 2010.
Google Scholar
Michalski M., Menedżer-katolik poszukiwany, czyli „żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało”… [in] Kultura a rynek, ed. S. Partycki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
Google Scholar
Paauwe J., HRM and Performance. Achieving Long Term Viability, Oxford University Press, New York 2004.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199273904.001.0001
Pocztowski A., Rozwój potencjału pracy jako problem zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1993.
Google Scholar
Sharma S.K., Handbook of HRM Practices: Management Policies and Practices, Global India Publications, New Dehli 2009.
Google Scholar
Smith A., An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, ed. E. Cannan, Library of Economics and Liberty, www.econlib.org/library/Smith/smWN.html
Google Scholar
Storey J., Human Resource Management Today: an Assessment [in] ed. J. Storey, Human Resources Management: A Critical Text, Thomson Learning, London 2007.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.