Problematyka społecznej odpowiedzialności w nauczaniu historii biznesu w Harvard Business School

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.04

Słowa kluczowe:

business history, Harvard Business School, management education

Abstrakt

Based on case studies prepared at the Harvard Business School, the article analyses the content of university courses on business history. Its aim is to answer the question whether or not business history courses are used for discussing the problems of CSR or moral dilemmas behind strategic decisions made by managers. The article argues that the chance of enhancing the understanding of social problems on the part of the managers and shaping their responsiveness to them, created by the presence of courses on history in the academic curriculum, remains, to a large extent, unrealised. Teaching materials are still influenced by the Chandlerian paradigm and thus focus on changes in organisational structures and strategies of large multinational companies. They pay little attention to the social environment of business, rarely pose questions on the motivations of human actions or value hierarchies and avoid discussions on the social consequences of management decisions.

Bibliografia

Barker T.C., R.H. Campbell, P. Mathias, Business History, The Historical Association, London 1960.
Google Scholar

Chandler A.D., Strategy and Structure. Chapters in the History of the Industrial Enterprise, MIT Press, Cambridge, London 1962.
Google Scholar

Chandler A.D., The Visible Hand. The Managerial Revolution in American Business, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge (Mass.) – London 2002 (1977).
Google Scholar

Chandler A.D., The Visible Hand. The Managerial Revolution in American Business, Harvard University Press 1977.
Google Scholar

Chłopecki J., Nauki humanistyczne – potrzebne czy zbędne?, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie” 1999, nr 4.
Google Scholar

Colli A., The History of Family Business 1850-2000, Cambridge University Press, Cambridge 2003.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511615009

Duda J., W kręgu paradygmatu historyzmu (o zmieniającej się roli refleksji historycznej w myśli ekonomicznej) [w:] Historia gospodarcza i historia myśli ekonomicznej a teoria ekonomii, red. J. Skodlarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
Google Scholar

Feldman G.D., Allianz and the German Insurance Business 1933-1945, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511511844

Galambos L., American Business History, Service Center for Teachers of History, Washington D.C. 1967.
Google Scholar

Górski P., Kształcenie menedżerów wobec zjawiska kryzysu. Perspektywa historyczna, „Master of Business Administration” 2011, nr 6.
Google Scholar

Górski P., Menedżerowie, ich władza i wiedza w perspektywie ideologicznej [w:] Humanistyka i zarządzanie. W poszukiwaniu problemów badawczych i inspiracji metodologicznych, red. P. Górski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Google Scholar

Górski P., Perspektywa historyczna w teorii i badaniach w dziedzinie organizacji zarządzania, „Współczesne Zarządzanie” 2007.
Google Scholar

Górski P., Zarządzanie w perspektywie humanistycznej, „Organizacja i Kierowanie” 2009, nr 4.
Google Scholar

Jeremy D.J., G. Tweedale, Introduction [w:] Business History, red. D.J. Jeremy, G. Tweedale, Sage, London 2005.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781446260920

Jones G., A. Brown, Thomas J. Watson, the IBM and Nazi Germany, HBS Case Study 9-807-133, Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar

Jones G., B. Siemens, Werner von Siemens and the Electric Telegraph, HBS Case Study 9-811-004, Harvard Business School Publishing, Boston 2011, s. 7-18.
Google Scholar

Jones G., C. Lubinski, Willi Jacobshon and Beiersdorf: Managing Expropriation and AntiSemitism, HBS Case Study 9-811-060, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar

Jones G., F.T. Fernandes, The Guggenheims and Chilean Nitrates, HBS Case Study 9-810-141, Harvard Business School Publishing, Boston 2012.
Google Scholar

Jones G., H.B. Ishna, Rupert Murdoch, The Last Tycoon, HBS Case Study 9-811-017, Harvard Business School Publishing, Boston 2012.
Google Scholar

Jones G., L.B. Freidman, Weetman Pearson and the Mexican Oil Industry, HBS Case Study 9-804-085, Harvard Business School Publishing, Boston 2010.
Google Scholar

Kluska R., Rola nauk społeczno-humanistycznych w kształceniu menedżerów, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie” 1999, nr 4.
Google Scholar

Koehn N.C., K. Miller, John D. Rockefeller and the Creation of the Standard Oil, HBS Case Study 9-807-010, Harvard Business School Publishing, Boston 2010.
Google Scholar

Koehn N.F., A.E. Dwojeski, W. Grundy, E. Helms, K. Miller, Madam C.J. Walker: Enterpreneur, Leader and Philanthropist, HBS Case Study 9-807-145, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar

Koehn N.F., K. Miller, R.K. Wilcox, Bono and U2, HBS Case Study 9-809-148, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar

Koplan A.M., G. Jones, Vehbi Koc and the Making of Turkey’s Largest Business Group, HBS Case Study 9-811-081, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar

Koźmiński A.K., D. Latusek-Jurczak, Rozwój teorii organizacji. Od systemu do sieci, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
Google Scholar

Ludescher M., R.A. Burgelman, DKSH in 2011, Stanford Graduate School of Business, Case SM 204, 2012.
Google Scholar

Marks B., J. Skodlarski, Uwagi dotyczące nauczania historii na kierunkach ekonomicznych, „Studia Prawno-Ekonomiczne” 1995.
Google Scholar

Matera R., Czy odwrót od historii? [w:] Z historii myśli ekonomicznej i historii gospodarczej.
Google Scholar

Księga jubileuszowa prof. Wiesława Piątkowskiego, red. J. Skodlarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.
Google Scholar

Maurer N., Dubai in Crisis, HBS Case Study, 9-710-061, Harvard Business School Publishing, Boston 2011.
Google Scholar

McCraw T.K., American Business 1920-2000. How It Worked, Harlan Davidson, Arlington Heights, Ill. 2000.
Google Scholar

McCraw T.K., Teaching History Courses to Harvard MBA Students: Building Enrollment from 21 to 1,300, „Business and Economic History” 1999, vol. 28(2).
Google Scholar

Mead J., A.C. Wicks, H. White, Chicquita in Columbia, University of Virginia, Darden School Publishing, Case Study UV 4265, Darden Business Publishing, 2010.
Google Scholar

Morawski W., Czy historia gospodarcza jest jeszcze potrzebna [w:] Historia gospodarcza i historia myśli ekonomicznej a teoria ekonomii, red. J. Skodlarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
Google Scholar

Ratajczak M., Wyższe szkolnictwo ekonomiczne w Polsce wobec wyzwań kryzysu, „Master of Business Administration” 2011, nr 6.
Google Scholar

Sobczak T., Polskie doświadczenia w badaniach organizacji i zarządzania w perspektywie historycznej, „Współczesne Zarządzanie” 2010, nr 3.
Google Scholar

Turner H.A., General Motors and the Nazis. The Struggle for Control over Opel, Europe’s Biggest Carmaker, Yale University Press, New Heven – London 2005.
Google Scholar

Usselman S.W., Still Visible: Alfred D. Chandler’s ‘The Visible Hand’, „Technology and Culture” 2006, vol. 47(3).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/tech.2006.0206

http://www.hbs.edu/businesshistory/curriculum.html
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-05-15

Jak cytować

Jastrząb, M. (2013). Problematyka społecznej odpowiedzialności w nauczaniu historii biznesu w Harvard Business School. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 16, 63–74. https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.04

Numer

Dział

Artykuł