Wytwarzanie wartości ekonomiczno-społecznej a zmiany obowiązującego sposobu gospodarowania

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.06

Słowa kluczowe:

values, quality of life, corporate social responsibility

Abstrakt

The article presents the idea that the maximisation of profit seems not to be the most important goal for contemporary enterprises. The author – basing on literature and empirical research – tries to indicate those activities undertaken by enterprises in the interest of the local community that have an impact not only on building managers' mental well-being and quality of life. They are also different kinds of CSR activities, but they could also be considered as proof of changing the economic model. The article ends with conclusions in which the author tries to answer the following question: what kind of profit could bring about the realisation of that new model.

Bibliografia

Anam L., E. Szul-Skjoedkrona, E. Zamościńska, Jak zyskać na odpowiedzialności? CSR w strategiach spółek giełdowych. Przewodnik dla CEO i executives, CSRinfo, Warszawa 2012.
Google Scholar

Bachnik K., Kultura organizacyjna a wdrażanie inicjatyw z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar

Chmielak A., Trwałość rozwoju a zadowolenie z życia [w:] Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesności, red. Fiedor B., Hockuba Z., PTE, Warszawa 2009.
Google Scholar

Drucker P., Zarządzanie organizacją pozarządową, Fundusz Współpracy, Warszawa 1995.
Google Scholar

Dymowski J., Problematyka mierzenia opłacalności działań społecznie odpowiedzialnych [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar

Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, PWN, Warszawa 1999.
Google Scholar

Ferretti M., Kryzys finansowy a odpowiedzialność społeczna w Polsce [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar

Fiedor B., Kryzys gospodarczy, a kryzys ekonomii jako nauki, „Ekonomista” 2010, nr 4.
Google Scholar

Gasiński T., G. Piskalski, Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2009.
Google Scholar

Greszta M., Oczekiwania społeczne zmieniają zachowanie firm w Polsce [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review Polska” 2008.
Google Scholar

Hambrick D.C., P.A. Mason, Upper Echelons: The Organization as a Reflection of Its Top Managers, „Academy of Management Review” 1984, nr 9.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/258434

http://ksiegarnia.pwn.pl/kategoria/129747/etyka.html?sort=1
Google Scholar

Hull Z., Społeczne uwarunkowania i filozoficzne podstawy rozwoju zrównoważonego [w:] Edukacja, Tradycje, Rzeczywistość, Przyszłość. Materiały pokongresowe I Zachodniopomorskiego Kongresu Edukacyjnego, red. Plewka Cz., CDiDN, Szczecin 2005.
Google Scholar

Johnson R.A., D.W. Wichern, Applied Multivariate Statistical Analysis, 2nd ed., Prentice Hall, Englewood Cliffs , New Jersey, 1988.
Google Scholar

Kampanie społeczne, http://www.kampaniespoleczne.pl/
Google Scholar

Klimczak B., Trudne związki katolickiej nauki społecznej i ekonomii, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, nr 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.01

Kołodko G., Neoliberalizm i światowy kryzys gospodarczy, „Ekonomista” 2010/1.
Google Scholar

Kornevall C., Zrównoważony rozwój: szansa dla środowiska, wyzwania dla biznesu [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review Polska” 2008.
Google Scholar

Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1982.
Google Scholar

Lubin D.A., D.C. Esty, Imperatyw zrównoważonego rozwoju, „Harvard Business Review Polska” 2012, nr 109.
Google Scholar

Masztalerz M., Wartość jako nadrzędny cel działalności przedsiębiorstwa [w:] Gospodarka – rynek – przedsiębiorstwo. Uwarunkowanie rozwoju i zasady funkcjonowania, red. M. Sławińska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
Google Scholar

Michalik M., Szkice o kryteriach moralnych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980.
Google Scholar

Monin B., Czyż nie dobija się koni? CEO nr 12/2008.
Google Scholar

Mrówka R., Nowa Gospodarka a CSR [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa 2012, s. 32-43.
Google Scholar

Porter M., F.L. Reinhardt, Strategiczne podejście do klimatu, „Harvard Business Review Polska” 2008, nr 1.
Google Scholar

Pałamarz K., Batalia o zaangażowanego pracownika, „Harvard Business Review Polska” 2007, nr 6.
Google Scholar

Penc J., Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000.
Google Scholar

Pindelski M., CSR na styku organizacji i klienta – odpowiedzialność społeczna sprzedaży [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar

Pohle G., J. Hittner, Attaining Sustainable Growth Through Corporate Social Responsibility, IBM Global Business Service 2008, http://www-935.ibm.com/services/au/gbs/pdf/csr_re.pdf
Google Scholar

Porter M., M. Kramer, Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, „Harvard Business Review Polska” 2011, nr 99.
Google Scholar

Poziom życia w Polsce i krajach Unii Europejskiej, red. A. Zeliaś, PWE, Warszawa 2004.
Google Scholar

Rabiej P., Czas na strategię CSR [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review Polska” 2008.
Google Scholar

Radomska A., J. Sosnowska, Bank przyjazny matkom [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do Harvard Business Review, 2008.
Google Scholar

Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
Google Scholar

Schwartz T., Zarządzaj swoją energią, a nie czasem, „Harvard Business Review Polska” 2007, nr 12.
Google Scholar

Sedláček T., Ekonomia dobra i zła, Studio Emka, Warszawa 2012.
Google Scholar

Skousen M., Narodziny współczesnej ekonomii, Fijorr Publishing, Warszawa 2012.
Google Scholar

Stachowicz-Stanusch A., Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion, Gliwice 2007.
Google Scholar

Strelau J., Temperament, osobowość, działanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.
Google Scholar

Strohter J., Diversity Boom for Staff and Customers, „Customer First”, vol. 7/2007.
Google Scholar

Stryczek J., To nie korporacja niszczy człowieka. Niszczy zgoda na wygodne, otyłe życie, rozmowa wyemitowana w rozgłośni radiowej TokFm (rozm. K. Głowacka), http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13253959,Ks__Stryczek__To_nie_korporacja_niszczy_czlowieka_.html#BoxSlotIIMT
Google Scholar

Sztumska B., J. Sztumski, Człowiek w świecie wartości, Gnome, Katowice 2002.
Google Scholar

Szumniak-Samolej J., Druga generacja społecznej odpowiedzialności biznesu [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar

Tatarkiewicz W., O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa 1986.
Google Scholar

Tatarkiewicz W., O szczęściu, PWN, Warszawa 1985.
Google Scholar

Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wrocław 1982.
Google Scholar

von Mises L., Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Instytut Ludviga von Misesa, Warszawa 2011.
Google Scholar

Walędzińska M., Kompania Piwowarska walczy z wykluczeniem społecznym [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review” 2008.
Google Scholar

Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2011.
Google Scholar

Wojtyna A., Współczesna ekonomia – kontynuacja czy poszukiwanie nowego paradygmatu? [w:] Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesności, red. B. Fiedor, Z. Hockuba, PTE, Warszawa 2009.
Google Scholar

Zieleniewski J., Organizacja zespołów ludzkich, wyd. IV, PWN, Warszawa 1978.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-05-15

Jak cytować

Olszewska, M. (2013). Wytwarzanie wartości ekonomiczno-społecznej a zmiany obowiązującego sposobu gospodarowania. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 16, 97–111. https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.06

Numer

Dział

Artykuł