Wytwarzanie wartości ekonomiczno-społecznej a zmiany obowiązującego sposobu gospodarowania
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.06Słowa kluczowe:
values, quality of life, corporate social responsibilityAbstrakt
The article presents the idea that the maximisation of profit seems not to be the most important goal for contemporary enterprises. The author – basing on literature and empirical research – tries to indicate those activities undertaken by enterprises in the interest of the local community that have an impact not only on building managers' mental well-being and quality of life. They are also different kinds of CSR activities, but they could also be considered as proof of changing the economic model. The article ends with conclusions in which the author tries to answer the following question: what kind of profit could bring about the realisation of that new model.Bibliografia
Anam L., E. Szul-Skjoedkrona, E. Zamościńska, Jak zyskać na odpowiedzialności? CSR w strategiach spółek giełdowych. Przewodnik dla CEO i executives, CSRinfo, Warszawa 2012.
Google Scholar
Bachnik K., Kultura organizacyjna a wdrażanie inicjatyw z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar
Chmielak A., Trwałość rozwoju a zadowolenie z życia [w:] Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesności, red. Fiedor B., Hockuba Z., PTE, Warszawa 2009.
Google Scholar
Drucker P., Zarządzanie organizacją pozarządową, Fundusz Współpracy, Warszawa 1995.
Google Scholar
Dymowski J., Problematyka mierzenia opłacalności działań społecznie odpowiedzialnych [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar
Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, PWN, Warszawa 1999.
Google Scholar
Ferretti M., Kryzys finansowy a odpowiedzialność społeczna w Polsce [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar
Fiedor B., Kryzys gospodarczy, a kryzys ekonomii jako nauki, „Ekonomista” 2010, nr 4.
Google Scholar
Gasiński T., G. Piskalski, Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2009.
Google Scholar
Greszta M., Oczekiwania społeczne zmieniają zachowanie firm w Polsce [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review Polska” 2008.
Google Scholar
Hambrick D.C., P.A. Mason, Upper Echelons: The Organization as a Reflection of Its Top Managers, „Academy of Management Review” 1984, nr 9.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/258434
http://ksiegarnia.pwn.pl/kategoria/129747/etyka.html?sort=1
Google Scholar
Hull Z., Społeczne uwarunkowania i filozoficzne podstawy rozwoju zrównoważonego [w:] Edukacja, Tradycje, Rzeczywistość, Przyszłość. Materiały pokongresowe I Zachodniopomorskiego Kongresu Edukacyjnego, red. Plewka Cz., CDiDN, Szczecin 2005.
Google Scholar
Johnson R.A., D.W. Wichern, Applied Multivariate Statistical Analysis, 2nd ed., Prentice Hall, Englewood Cliffs , New Jersey, 1988.
Google Scholar
Kampanie społeczne, http://www.kampaniespoleczne.pl/
Google Scholar
Klimczak B., Trudne związki katolickiej nauki społecznej i ekonomii, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, nr 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.01
Kołodko G., Neoliberalizm i światowy kryzys gospodarczy, „Ekonomista” 2010/1.
Google Scholar
Kornevall C., Zrównoważony rozwój: szansa dla środowiska, wyzwania dla biznesu [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review Polska” 2008.
Google Scholar
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1982.
Google Scholar
Lubin D.A., D.C. Esty, Imperatyw zrównoważonego rozwoju, „Harvard Business Review Polska” 2012, nr 109.
Google Scholar
Masztalerz M., Wartość jako nadrzędny cel działalności przedsiębiorstwa [w:] Gospodarka – rynek – przedsiębiorstwo. Uwarunkowanie rozwoju i zasady funkcjonowania, red. M. Sławińska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
Google Scholar
Michalik M., Szkice o kryteriach moralnych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980.
Google Scholar
Monin B., Czyż nie dobija się koni? CEO nr 12/2008.
Google Scholar
Mrówka R., Nowa Gospodarka a CSR [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa 2012, s. 32-43.
Google Scholar
Porter M., F.L. Reinhardt, Strategiczne podejście do klimatu, „Harvard Business Review Polska” 2008, nr 1.
Google Scholar
Pałamarz K., Batalia o zaangażowanego pracownika, „Harvard Business Review Polska” 2007, nr 6.
Google Scholar
Penc J., Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000.
Google Scholar
Pindelski M., CSR na styku organizacji i klienta – odpowiedzialność społeczna sprzedaży [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar
Pohle G., J. Hittner, Attaining Sustainable Growth Through Corporate Social Responsibility, IBM Global Business Service 2008, http://www-935.ibm.com/services/au/gbs/pdf/csr_re.pdf
Google Scholar
Porter M., M. Kramer, Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, „Harvard Business Review Polska” 2011, nr 99.
Google Scholar
Poziom życia w Polsce i krajach Unii Europejskiej, red. A. Zeliaś, PWE, Warszawa 2004.
Google Scholar
Rabiej P., Czas na strategię CSR [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review Polska” 2008.
Google Scholar
Radomska A., J. Sosnowska, Bank przyjazny matkom [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do Harvard Business Review, 2008.
Google Scholar
Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
Google Scholar
Schwartz T., Zarządzaj swoją energią, a nie czasem, „Harvard Business Review Polska” 2007, nr 12.
Google Scholar
Sedláček T., Ekonomia dobra i zła, Studio Emka, Warszawa 2012.
Google Scholar
Skousen M., Narodziny współczesnej ekonomii, Fijorr Publishing, Warszawa 2012.
Google Scholar
Stachowicz-Stanusch A., Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion, Gliwice 2007.
Google Scholar
Strelau J., Temperament, osobowość, działanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.
Google Scholar
Strohter J., Diversity Boom for Staff and Customers, „Customer First”, vol. 7/2007.
Google Scholar
Stryczek J., To nie korporacja niszczy człowieka. Niszczy zgoda na wygodne, otyłe życie, rozmowa wyemitowana w rozgłośni radiowej TokFm (rozm. K. Głowacka), http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13253959,Ks__Stryczek__To_nie_korporacja_niszczy_czlowieka_.html#BoxSlotIIMT
Google Scholar
Sztumska B., J. Sztumski, Człowiek w świecie wartości, Gnome, Katowice 2002.
Google Scholar
Szumniak-Samolej J., Druga generacja społecznej odpowiedzialności biznesu [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
Google Scholar
Tatarkiewicz W., O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa 1986.
Google Scholar
Tatarkiewicz W., O szczęściu, PWN, Warszawa 1985.
Google Scholar
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wrocław 1982.
Google Scholar
von Mises L., Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Instytut Ludviga von Misesa, Warszawa 2011.
Google Scholar
Walędzińska M., Kompania Piwowarska walczy z wykluczeniem społecznym [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review” 2008.
Google Scholar
Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2011.
Google Scholar
Wojtyna A., Współczesna ekonomia – kontynuacja czy poszukiwanie nowego paradygmatu? [w:] Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesności, red. B. Fiedor, Z. Hockuba, PTE, Warszawa 2009.
Google Scholar
Zieleniewski J., Organizacja zespołów ludzkich, wyd. IV, PWN, Warszawa 1978.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.