Mobbing jako problem etyki w zarządzaniu

Autor

  • Jolanta Kowal Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii; Wyższa Szkoła Zarządzania EDUKACJA we Wrocławiu
  • Grażyna Pilarek Wyższa Szkoła Zarządzania EDUKACJA we Wrocławiu image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.1.20

Słowa kluczowe:

mobbing, ethics, management, mobbing victim

Abstrakt

The positive company image and its good reputation are usually results of ethical and honest behaviour towards employees and may cause competitiveness and benefits increase, customer satisfaction and new job places creating. However it occurs often in dynamically developing firms that ethical norms are not kept and this process is observed by lack of equal chances to get a job – people without connections remain without work. Due to different research the very serious problem is a phenomena of mobbing. Psychological terror or mobbing in working life involves hostile and unethical communication which is directed in a systematic manner by one or more individuals, mainly toward one individual, who, due to mobbing, is pushed into a helpless and defenceless position and held there by means of continuing mobbing activities. These actions occur on a very frequent basis (statistical definition: at least once a week) and over a long period of time (statistical definition: at least six months´ duration). Because of the high frequency and long duration of hostile behaviour, this maltreatment results in considerable mental, psychosomatic and social misery.

Bibliografia

CBOS, komunikat nr 2731, wydany 26 czerwca 2002, nr kancelaryjny BS/107/2002.
Google Scholar

Cenin M., Mobbing i inne grzechy menedżerów [w:] Etyczne i psychospołeczne aspekty badań rynkowych, red. J. Kowal, K. Węgłowska-Rzepa, Wyższa Szkoła Zarządzania EDUKACJA, Wrocław 2002.
Google Scholar

Cenin M., W poszukiwaniu wzorca osobowego Szefa 2000 [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, t. IV, red. S. Witkowski, AUW nr 2035, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
Google Scholar

Cenin M., W poszukiwaniu wzorca osobowego Szefa 2000 [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, t. IV, red. S. Witkowski, AUW nr 2035, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
Google Scholar

Chomczyński P., Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
Google Scholar

Cornu D., Journalisme et vérité. L’éthique de l’information au défi du changement médiatique, Éditions Labor et Fides, Genève 2009.
Google Scholar

Grabowska B., Psychoterror w pracy, Gdańsk 2003.
Google Scholar

Grzesiuk L., Mobbing w miejscu pracy – czynniki ryzyka i konsekwencje [w:] Zdrowie i choroba.
Google Scholar

Problemy teorii, diagnozy i praktyki, red. J.M. Brzeziński, L. Cierpiałowska, GWP, Gdańsk 2008.
Google Scholar

Hirigoyen M.F., Molestowanie moralne. Perwersyjna przemoc w życiu codziennym, Wyd. W Drodze, Poznań 2002.
Google Scholar

Joszczyńska U., J. Pałyska, J. Raduj, Mobbing jako czynnik potęgujący przemoc w szkole, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego” 2002.
Google Scholar

Kalinowska M., Mobbing – nie musisz być ofiarą, „Claudia”, wrzesień 2007, nr 9 (173).
Google Scholar

Kisiel-Dorohinicki W., AntyMOBBING. Walcz o swoje prawa w miejscu pracy, One Press 2009.
Google Scholar

Kmiecik-Baran K., J. Rybicki, Mobbing, Gdańsk 2003.
Google Scholar

Kodeks Pracy, Rozdział I – Obowiązki pracodawcy, Art. 943, § 2; Ustawa z 26 czerwca 1974 r.
Google Scholar

Kozak S., Patologie w środowisku pracy. Zapobieganie i leczenie, Wyd. Engram, Warszawa 2009.
Google Scholar

Kwaśniewski J., Badanie problemów społecznych, IPSIR UW, Warszawa 2003.
Google Scholar

Leymann H., The Mobbing Encyclopaedia, Bullying; Whistleblowing, 1996, http://www.leymann.se/
Google Scholar

Litzke S.M., H. Schuh, Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, przeł. M. Wojdak-Piątkowska, GWP, Gdańsk 2007.
Google Scholar

Łuszczki J., Mobbing wśród uczniów, „Ergo” 2004, nr 2.
Google Scholar

Maciejewska B., Terroryści w biurze, „Newsweek” 2002, nr 2.
Google Scholar

Maciejowska R., Koszmar w godzinach pracy, „Charaktery” 2002, nr 3 (62).
Google Scholar

Marciniak J., Przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu. Jak w praktyce zwalczać mobbing i inne formy dyskryminacji, Ostrołęka 2004.
Google Scholar

Matuszyński W., O źródłach i sposobach przezwyciężania mobbingu w organizacji, Referat wygłoszony na VIII Ogólnopolskiej Konferencji – Etyka w życiu gospodarczym zorganizowanej przez Salezjańską Wyższą Szkołę Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2004.
Google Scholar

Miedzik M., Mobbing – charakterystyka zjawiska w Polsce, „Polityka Społeczna” 2008, vol. XXXV (408), nr 3.
Google Scholar

Milerski B., B. Śliwerski, Leksykon. Pedagogika, PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar

Pospiszyl I., Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar

Sidor-Rządkowska M., Mobbing – zagrożenie dla firmy i pracowników, „Zarządzanie zasobami ludzkimi” 2003, nr 2.
Google Scholar

Zagadnienia patologii społecznej, red. A. Podgórecki, PWN, Warszawa 1976.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2011-01-01

Jak cytować

Kowal, J., & Pilarek, G. (2011). Mobbing jako problem etyki w zarządzaniu. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 14(1), 227–240. https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.1.20

Numer

Dział

Artykuł

Inne teksty tego samego autora