Mobbing as a problem in management ethics
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.21.5.11Słowa kluczowe:
mobbing, ethics, management, mobbing victimAbstrakt
A positive company image and its good reputation are usually results of ethical and honest behaviour towards employees and may improve competitiveness, increase profits, customer satisfaction, and create new job jobs. However, it often occurs in dynamically developing firms where ethical norms are not kept and this process can be seen in the lack of equal chances to get a job – people without connections remain without work. According to research, mobbing is a very serious problem. Psychological terror or mobbing in work life involves hostile and unethical communication that is conducted in a systematic manner by one or more individuals, mainly toward one individual, who, due to mobbing, is pushed into a helpless and defenceless position and held there by means of continuing mobbing activities. These actions occur on a very frequent basis (statistical definition: at least once a week) and over a long period (statistical definition: at least six months’ duration). Because of the high frequency and long duration of hostile behaviour, this maltreatment results in considerable mental, psychosomatic, and social misery.
Bibliografia
Babik, M. (2003). Mobbing: prześladowanie psychiczne w miejscu pracy. In J. Kwaśniewski (Ed.), Badanie problemów społecznych (Vol. 6). Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Cenin, M. (1997). W poszukiwaniu wzorca osobowego Szefa 2000. In S. Witkowski (Ed.), Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu (Vol. 4). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Cenin, M. (2002). Mobbing i inne grzechy menedżerów. In J. Kowal, K. Węgłowska-Rzepa (Eds.), Etyczne i psychospołeczne aspekty badań rynkowych. Wrocław: Wyższa Szkoła Zarządzania EDUKACJA.
Google Scholar
Chomczyński, P. (2008). Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Grabowska, B. (2003). Psychoterror w pracy. Jak zapobiegać i jak sobie radzić z mobbingiem. Gdańsk: Studio Kreacji Wizualnej “Wielbłąd”.
Google Scholar
Grzesiuk, L. (2008). Mobbing w miejscu pracy – czynniki ryzyka i konsekwencje. In J. M. Brzeziński, & L. Cierpiałkowska (Eds.), Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki (pp. 227–274). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Hirigoyen, M. F. (2002). Molestowanie moralne. Perwersyjna przemoc w życiu codziennym (J. Cackowska-Demirian, Trans.). Poznań: Wydawnictwo “W Drodze”.
Google Scholar
Kaczyńska-Maciejowska, R. (2002). Koszmar w godzinach pracy. Charaktery, 3(62).
Google Scholar
Kalinowska, M. (2007). Mobbing – nie musisz być ofiarą. Claudia, 9(173).
Google Scholar
Kisiel-Dorohinicki, W. (2009). AntyMOBBING. Walcz o swoje prawa w miejscu pracy. Gliwice: One Press.
Google Scholar
Kmiecik-Baran, K., & Rybicki, J. M. (2003). Mobbing – zagrożenie współczesnego miejsca pracy. Gdańsk: Pomorski Instytut Demokratyczny.
Google Scholar
Kowal, J., & Pilarek, G. (2011). Mobbing jako problem etyki w zarządzaniu. Annales. Ethics in Economic Life, 14(1), 227–240.
Google Scholar
Kozak, S. (2009). Patologie w środowisku pracy. Zapobieganie i leczenie. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Kwaśniewski, J. (2003). Badanie problemów społecznych. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Labour Code [Kodeks Pracy]. (1974). Rozdział I – Obowiązki pracodawcy. Art. 943, § 2. Ustawa z 26 czerwca 1974 r.
Google Scholar
Leymann, H. (1996). The Mobbing Encyclopaedia. Bullying, Whistleblowing. http://www.leymann.se/
Google Scholar
Litzke, S. M., & Schuh, H. (2007). Stres, mobbing i wypalenie zawodowe (M. Wojdak-Piątkowska, Trans.). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Łuszczki, J. (2004). Mobbing wśród uczniów. Ergo, 2.
Google Scholar
Maciejewska, B. (2002). Terroryści w biurze. Newsweek, 2.
Google Scholar
Marciniak, J. (2004). Przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu. Jak w praktyce zwalczać mobbing i inne formy dyskryminacji. Ostrołęka: Alpha Pro.
Google Scholar
Matuszyński, W. (2004). O źródłach i sposobach przezwyciężania mobbingu w organizacji. Referat wygłoszony na VIII Ogólnopolskiej Konferencji “Etyka w życiu gospodarczym” zorganizowanej przez Salezjańską Wyższą Szkołę Ekonomii i Zarządzania, Łódź.
Google Scholar
Mazurowska, R. (2006). Lepszym źle. Charaktery, 10 (117), 28–30.
Google Scholar
Miedzik, M. (2008). Mobbing – charakterystyka zjawiska w Polsce. Polityka Społeczna, 3(408), 31–34.
Google Scholar
Milerski, B., & Śliwerski, B. (2000). Pedagogika. Leksykon. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Moszczyńska, U., Pałyska, M., & Raduj, J. (2002). Mobbing jako czynnik potęgujący przemoc w szkole. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 1–2, 52–63.
Google Scholar
Podgórecki, A. (Ed). (1976). Zagadnienia patologii społecznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Pospiszyl, I. (2008). Patologie społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Public Opinion Research Centre [Centrum Badania Opinii Społecznej]. (2002, June 26). Information no. 2731, office no BS/107/2002.
Google Scholar
Sidor-Rządkowska, M. (2003). Mobbing – zagrożenie dla firmy i pracowników. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 77–85.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.