Art as a means of regaining one's voice. Romani identity in the narrative of Małgorzata Mirga-Tas's works (an analysis of the exhibition Travelling Images at the International Cultural Centre in Krakow)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.28.03

Keywords:

Roma, narratives, collective identity, activism, art

Abstract

Narratives can take many different forms, including art. This article analyses the works of Małgorzata Mirga-Tas presented at the Wędrujące obrazy (Travelling Images) exhibition at the International Cultural Centre in Krakow from December 2022 to March 2023. The research focuses on ethe image of the Roma people and their identity as constructed in the artist’s narrative.

Historically, the Roma have been objectified, excluded from general history, and studied by non-Roma ethnographers and anthropologists. The depiction of Roma in paintings, as preserved in museum collections, was also created through an ‘external gaze’. Roma have experienced, and continue to experience, stigmatisation and discrimination based on this stereotypical image, as reproduced by art.

However, the situation is changing. A Romani political movement has emerged, Romani researchers and institutions have appeared, and Romani artists are establishing themselves in the art world. This enables them to regain their subjectivity, speak with their own voice, and help shape their image within mainstream society.

In this context, the works of the renowned artist Małgorzata Mirga-Tas are important. She was the first Romani woman to represent her country in the national pavilion at the Venice Art Biennale in 2022, and her work focuses on the autobiographical experience of Romani identity.

During the analysis of the artist’s narrative presented at the International Cultural Centre, the following three threads were identified: 1) Family, solidarity and community (manifested in two forms: local Roma communities and the transnational community of Women-Giants); 2) Activism on behalf of the Roma; and 3) The Roma past, including the recovery and commemoration of history, as well as Roma heroes and heroines. The threads of the visual narrative tell a story about Roma canonical values that constitute their collective identity.

Author Biography

Natalia Niedźwiecka-Iwańczak, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Socjologii

Dr hab. Natalia Niedźwiecka-Iwańczak, prof. UWr. Pracuje w Zakładzie Socjologii Pogranicza Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej zainteresowania naukowe i badawcze obejmują problematykę granic i pograniczy, ze szczególnym uwzględnieniem miast podzielonych; zagadnienia tożsamości i etniczności. Wśród jej najistotniejszych publikacji wymienić można trzy monografie: Narracje i imaginacje o miastach podzielonych w Europie Środkowo-Wschodniej. Słubice i Frankfurt nad Odrą oraz Cieszyn i Czeski Cieszyn (2022) – we współautorstwie z Elżbietą Opiłowską, Kamillą Dolińską, Justyną Kajtą i Julitą Makaro, Cud pogranicza? Zgorzelczanie, gubinianie i słubiczanie o życiu w miastach podzielonych (2018) – we współautorstwie z Kamillą Dolińską i Julitą Makaro oraz Etniczny aspekt tożsamości Łużyczan (2013).

References

Acqui, F., Cristorori, R.P. (bd.) Museo Schifanoia. Museum Guide. Musei D’Arte Antica del Comune di Ferrara.
View in Google Scholar

Acton, T. (2016). Od upadku Muru Berlińskiego do pierwszego Pawilonu Romskiego na weneckim Biennale – od świata Ágnes Daróczi do świata Daniela Bakera, Studia Romologica, 9/2016, 19–29.
View in Google Scholar

Bafia, S. (2022). Małgorzata Mirga-Tas – artystka romskiego pochodzenia – będzie reprezentowała Polskę na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuk w Wenecji. Pobrane z: https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/malgorzata-mirga-tas-artystka-romskiego-pochodzenia-bedzie-reprezentowala-polske
View in Google Scholar

Barthes, R. (1975). An introduction to the structural analysis of narrative, New Literary History, 6(2), 237–272.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/468419

Bartosz, A. (2004). Nie bój się Cygana. Na dara Romestar. Sejny: Pogranicze.
View in Google Scholar

Burzyńska, A. (2004). Kariera narracji. O zwrocie narratywistycznym w humanistyce, Teksty Drugie 2004 1–2, 43–64.
View in Google Scholar

Bokszański, Z. (2005). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Chase, S. E.(2018). Narrative inquiry. Toward theoretical and methodological maturity. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), The SAGE Handbook of Qualitative Research. Fifth Edition (s. 546–560). London: Sage.
View in Google Scholar

Chase, S.E. (2011). Narrative Inquiry. Still a Field in the Making. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (s. 421–434). Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage.
View in Google Scholar

Czarniawska, B. (2010). The uses of narratology in social and policy studies, Critical Policy
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/19460171003715002

Studies 4(1), 58–76.
View in Google Scholar

Dębicki, M. (20220. Sąsiad na płótnie malowany. Edukacyjno-informacyjny wymiar wystawy „Ukraina. Wzajemne spojrzenia”, Kultura i Społeczeństwo 66(3), 47–64, DOI: 10.35757/KiS.2022.66.3.3
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.3.3

Golka, M. (2008). Socjologia sztuki. Warszawa: Diffin.
View in Google Scholar

Goodsell, T. (2005). Defending narrative: A virtue ethics approach to narrative sociology. Referat zaprezentowany podczas corocznego spotkania the American sociological association w Philadelphia, Stany Zjednoczone.
View in Google Scholar

Fiałkowska, K., Garapich, M. P., Mirga-Wójtowicz, E. (2018). Krytyczna analiza naukowej
View in Google Scholar

ciszy, czyli dlaczego Romowie migrują (z naszego pola widzenia), Kultura i Społeczeństwo 2, 39–67.
View in Google Scholar

Fischer-Nebmaier, W. (2015). Introduction. space, narration, and the everyday. W: W. Fischer – Nebmaier, M. Berg, A. Christou (red.), Narrating the City. Histories, Space, and the Everyday (s. 1–55). New York–Oxford: Berghahn.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt130h8nt

Gubrium, J.F., Holstein, J.A. (1998). Narrative practice and the coherence of personal stories,
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.1998.tb02354.x

The Sociological Quarterly, 39(1), 163–187.
View in Google Scholar

Halbwachs, M. (2008). Społeczne ramy pamięci. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Jenkins, R. (1996). Social Identity. London: Routledge.
View in Google Scholar

Elkin, L. (2023). Textiles as a Form of Feminist Dissent, Frieze 241. Pobrano z: https://www.frieze.com/article/lauren-elkin-thread-of-dissent-241
View in Google Scholar

Junghaus, T. (2013), Romska sztuka współczesna – rewolta podporządkowanych. W: Monika Weychert Waluszko (red.). Romano kher. O romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu (s. 39–45). Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.
View in Google Scholar

Junghaus, T. (2014). Roma art: theory and practice, Acta Ethnographica Hungarica, 59 (1), 25–42, DOI: 10.1556/AEthn.59.2014.1.3
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1556/AEthn.59.2014.1.3

Junghaus, T. (2015), Wywiad z Timeą Junghaus. W: S. Kapralski, M. Kołaczek, J. Talewicz-Kwiatkowska (2015), Kierunek: przyszłość, 25 lat wolności a Romowie (s. 166–172). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Kapralski, S. (2008). Romowie i Holokaust – rola doświadczenia zagłady w budowaniu współczesnej tożsamości romskiej, Studia Romologica 1, 143–172.
View in Google Scholar

Kapralski, S. (2016). Sztuka-Romowie-Mobilizacja, Studia Romologica 9, 13–18.
View in Google Scholar

Kapralski, S., Kołaczek, M., Talewicz-Kwiatkowska, J. (2015). Kierunek: przyszłość, 25 lat wolności a Romowie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Koschany, R. (2013). Semiotyka miasta: od lektury „tekstu” do interpretacji jako praktyki miejskiej, Studia Kulturoznawcze 1(3), 109–124.
View in Google Scholar

Koschany, R. (2019). Miasto-palimpsest. Semiotyczna interpretacja Czerniowiec, Polonistyka. Innowacje 9, 65–82.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/pi.2019.9.5

Kulas, P. (2014). Narracja jako przedmiot badań oraz kategoria teoretyczna w naukach społecznych, Kultura i Społeczeństwo 58(4), 111–130.
View in Google Scholar

Mach, Z. (2008). Tożsamość – pamięć – dziedzictwo. W: P. Czubik, Z. Mach (red.), Tożsamość galicyjska z perspektywy Polski i Ukrainy. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej.
View in Google Scholar

Makaro, J. (2014). Pamięć o sąsiedztwie narodowym. Wokół wystawy „Obok. Polska-Niemcy. 1000 lat historii w sztuce, Przegląd Zachodni 2, 23–38.
View in Google Scholar

Melchior, M. (1990). Społeczna tożsamość jednostki. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Mirga, J. (2009) Słownik Romsko-Polski. Tarnów: Romskie Stowarzyszenie Oświatowe Harangos.
View in Google Scholar

Mirga-Kruszelnicka, A. (2022a). W pierwszej osobie, czyli sami o sobie, Herito 48, 21–39.
View in Google Scholar

Mirga-Kruszelnicka, A. (2022b). Stwarzając historię. Twórczość Małgorzaty Mirgi-Tas w perspektywie makro i mikro. W: W. Szymański, N. Żak (red.), Wędrujące obrazy. Małgorzata Mirga-Tas (s. 15–21). Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
View in Google Scholar

Mirga-Kruszelnicka, A.(2022c), Mobilizing Romani Ethnicity Romani Political Activism in Argentina, Colombia, and Spain. Budapest–Vienna–New York: Central European University Press.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9789633864500

Mirga-Tas, M. (2021). My feminism does not shout, but it tells stories: Małgorzata Mirga-Tas and Edis Galushi in conversation with Joanna Warsza. Pobrane z: https://eriac.org/my-feminism-does-not-shout-but-it-tells-stories-malgorzata-mirga-tas-and-edis-galushi-in-conversation-with-joanna-warsza/
View in Google Scholar

Mirga-Tas, M., Lipczak A. (2018). Cały świat w małej Czarnej Górze. Pobrane z: https://przekroj.org/sztuka-opowiesci/caly-swiat-w-malej-czarnej-gorze/
View in Google Scholar

Mirga-Tas, M., Kosiewski, P. (2021), Nie widzę siebie w czerni, Tygodnik Powszechny 39. Pobrane z: https://www.tygodnikpowszechny.pl/nie-widze-siebie-w-czerni-169061
View in Google Scholar

Mouffe, Ch. (2007). Artistic Activism and Agonistic Spaces, Art&Research. A Journal of Ideas, Contexts and Methods Volume 1 No. 2, 1–5.
View in Google Scholar

Niedźwiecka-Iwańczak, N. (2024). Tożsamość indywidualna członków grup mniejszościowych w spisach powszechnych ludności. Rozważania teoretyczno-metodologiczne. W: S. Łodziński, K. Dolińska (red.), Mobilizacja etniczności. Mniejszościowe społeczności narodowe i etniczne w spisie powszechnym ludności i mieszkań w Polsce w 2021 roku (42–54). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
View in Google Scholar

Niedźwiecka-Iwańczak, N. (2013). Etniczny aspekt tożsamości Łużyczan. Kraków: NOMOS.
View in Google Scholar

Pizzolattii, M. (2022). Embodied stories of mental illness treatment of a loved one. Coercion unveiled with body mapping, Rassegna Italiana di Sociologia Fascicolo 4, 905–931, doi: 10.1423/106249
View in Google Scholar

Porczyński, D., Rozalska, A. (2021). Past Presencing in Local Museums: Remarks on the Use of Art in the Creation of Representations of a Locality, Przegląd Socjologii Jakościowej tom XVII nr 3, 142–162.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.08

Rosner, K. (2006). Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Nomos.
View in Google Scholar

Rusca, E. (2020). Przeplatające się wątki. W: b.a. Małgorzata Mirga-Tas (21–34), Warszawa: Galeria Szydłowski.
View in Google Scholar

Smith, A.D. (2009). Etniczne źródła narodów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Somers, M.R. (1994). The narrative constitution of identity: A relational and network approach, Theory and Society 23(5), 605–649.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF00992905

Szczepan A. (2022). Wspaniali ludzie ocalali z Zagłady. Nowohuccy Romowie w holokaustowych archiwach. W: W. Szymański, N. Żak (red.). Wędrujące obrazy. Małgorzata Mirga-Tas (s. 93–101). Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
View in Google Scholar

Szczepański, J. (1971). Odmiany czasu teraźniejszego. Warszawa: Książka i Wiedza.
View in Google Scholar

Szymański W. (2023). Romowie i sztuka europejska. Historia wizerunku od stereotypu do autoportretu. Pobrane z: https://www.researchgate.net/publication/372554284_Romowie_i_sztuka_europejska_Historia_wizerunku_od_stereotypu_do_autoportretu
View in Google Scholar

Szymański, W. (2022). Wędrując z Małgorzatą Mirgą-Tas. Sztuka jako dekolonializacja. W: N. Żak, W. Szymański (red.), Wędrujące obrazy. Małgorzata Mirga-Tas (s. 23–40). Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
View in Google Scholar

Stosunek Polaków do innych narodów (2024), Komunikat CBOS, oprac.
View in Google Scholar

Talewicz, J. (2022). O złym Cyganie i dobrym misiu. Z Joanną Talewicz rozmawia Przemysław Witkowski, Herito 48, 4–19.
View in Google Scholar

Warsza, J. (2022). Szwy są na wierzchu. O twórczości Małgorzaty Mirgi-Tas. W: J. Warsza, W. Szymański (red.), Przeczarowując świat. Małgorzata Mirga-Tas (s. 85–99), Warszawa-Berlin: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Archive Books, ERIAC.
View in Google Scholar

Warsza, J. (2020). Materiał zwany życiem. Sztuka Małgorzaty Mirgi-Tas. W: b.a. Małgorzata Mirga-Tas (s. 5–20), Warszawa: Galeria Szydłowski.
View in Google Scholar

Warsza J., Szymański, W. (2022). Wstęp. W: J. Warsza, W. Szymański (red.), Przeczarowując świat. Małgorzata Mirga-Tas (s. 13–19), Warszawa-Berlin: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Archive Books, ERIAC.
View in Google Scholar

Weychert, M. (2022). Przeczarowując społeczność – popiół i diament. W: W. Szymański, N. Żak (red.), Wędrujące obrazy. Małgorzata Mirga-Tas (s. 81–90). Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
View in Google Scholar

Weychert-Waluszko, M. (2018). Kiedy Johann Trollmann była małą dziewczynką, czyli pierwsze romskie biennale, Studia Romologica 11/2018, 227–248.
View in Google Scholar

Witkowski, M., Nowicka, E. (2025). Przeobrażenia stereotypów na temat Romów w perspektywie dwóch ostatnich dekad. Referat zaprezentowany podczas XIX Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego w Białymstoku.
View in Google Scholar

Znaniecki, F. (1990). Współczesne narody. Socjologiczne studium ewolucji narodów. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

N. Żak, W. Szymański (red.) (2022). Wędrujące obrazy. Małgorzata Mirga-Tas. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
View in Google Scholar

Żak, N., (2022). Miejsce, z którego widać więcej. W: N. Żak, W. Szymański (red.), Wędrujące obrazy. Małgorzata Mirga-Tas (s. 51–63). Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
View in Google Scholar

Published

2025-11-26

How to Cite

Niedźwiecka-Iwańczak, N. (2025). Art as a means of regaining one’s voice. Romani identity in the narrative of Małgorzata Mirga-Tas’s works (an analysis of the exhibition Travelling Images at the International Cultural Centre in Krakow). Władza Sądzenia, (28), 49–67. https://doi.org/10.18778/2300-1690.28.03

Issue

Section

Articles