Outsourcing of media broadcasting from the perspective of public choice theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.28.02

Keywords:

mediasourcing, public choice theory, communication, the reductionist model

Abstract

Mediasourcing is a relatively young but growing phenomenon. It involves the use of traditional and social media as a source for generating public information that coincides with the goals and expectations of a particular political party. This is about shaping voter attitudes on which political parties build their political capital. In addition to the independent “fourth estate” today we have to deal with media “party annexes” that generate targeted media coverage paid for by political parties. The rules of financing Polish political parties stipulate that a significant part of it is public money. Communication with the public is carried out in such a way as to create the impression of political independence and objectivity. In essence, it is a paid provision of media services. An attempt was made to analyse the phenomenon in question based on the achievements of public choice theory. The reductionist model used in the article is based on the realistic assumption that individuals make public choices. The collective process of public decision-making is a product of individuals’ intentions, thinking and actions. From this perspective, we examine the impact of targeted media coverage on forming potential voter attitudes. In doing so, we refer to economic behaviour based on the motive of cost estimation. The article is based on an analysis of reports available on the websites of the Public Information Bulletin of Polish political parties and on a critical analysis of the literature on the subject.

Author Biographies

Damian Szymczak, Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Makroekonomii, Instytut Ekonomii

Dr Damian Szymczak, zajmuje się ekonomiką rolnictwa, w szczególności problemem ubóstwa na obszarach popegeerowskich. Autor pracy Rozwój i upadek PGR-ów w świetle koncepcji Amartyi Kumara Sena. Przykład województwa zachodniopomorskiego, Scholar, FDPA, Warszawa 2022. Interesuje się też analizą relacji polityka – ekonomia w zakresie outsourcingu politycznego. W obszarze jego zainteresowań naukowych jest również historia myśli ekonomicznej w zakresie myśli Jerzego Wiklina. 

Marcin Kalinowski, Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Inwestycji i Nieruchomości, Instytut Gospodarki Przestrzennej

dr inż. Marcin Kalinowski, zajmuje się problematyką spółdzielczości mieszkaniowej i relacji polityka – ekonomia w zakresie prawodawstwa dotyczącego rynku nieruchomości, zagadnieniami outsourcingu politycznego i lobbingu. Współredaktor książki Polityczna kreacja ładu ekonomicznego. Teoria i praktyka (wspólnie z Andrzejem Pieczewskim, 2013). Autor książki Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego (2016). Interesuje się też metodologią ekonomii, zwłaszcza w zakresie myśli Jamesa M. Buchanana.

References

Arrow, K. (1951). Social Choice and Individual Values. New Heaven-London: Yale University Press.
View in Google Scholar

Bicchieri, C. (2006). The grammar of society: The nature and dynamics of social norms. Cambridge University Press.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511616037

Blais, A., Young, R., & Lapp, M. (2000). The calculus of voting: An empirical test, European journal of political research, 37(2), 181–201, https://link.springer.com/article/10.1023/A:1007061304922.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/1475-6765.00509

Bourdieu, P. (2009). O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Buchanan, J. M. I Tullock, G. (1961). The Calculus of Consent. Logical Foundations of Constitutional Democracy. Ann Anborn: The University of Michigan Press.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.7687

BujwidKurek, E. (2023). Czwarta władza wobec trójdzielności władz – próba enumeracji, Horyzonty Polityki, 14(48), 99–114, https://doi.org/10.35765/hp.2507.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.35765/hp.2507

Bunge M. (2000). Systemism: the alternative to individualism and holism, The Journal of Social Economics, 29(2), 147–157.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S1053-5357(00)00058-5

Dalton R. J. (1996). Citizen politics: Public opinion and political parties in advanced industrial democracies (2nd ed.). Chatham, NJ: Chatham House.
View in Google Scholar

Darmofal, D. (2010). Reexamining the calculus of voting, Political Psychology, 31(2), 14–174, https://www.jstor.org/stable/pdfplus/20721284.pdf.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2009.00754.x

Dobek–Ostrowska, B., Wiszniowski, R. (2007). Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
View in Google Scholar

Downs, A. (1957). An Economic Theory of Democracy. New York: Harper&Row.
View in Google Scholar

Dzionek-Kozłowska, J. (2018). Model homo oeconomicus. Geneza, ewolucja, wpływ na rzeczywistość gospodarczą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-217-8

Filipowicz, L. i Opawski, K. (1992). Teoria wyboru publicznego: wybrane koncepcje badawcze, Ekonomista (3), 379–385.
View in Google Scholar

Fort, R., i Bunn, D. N. (1998). Whether one votes and how one votes, Public Choice (95), 51–62, https://link.springer.com/article/10.1023/A:1004934330814.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1023/A:1004934330814

Gerstlé, J. (1992). La Communications politique. Paris: Armand Colin.
View in Google Scholar

Harder, J. i Krosnick, J. A. (2008). Why do people vote? A psychological analysis of the causes of Voter Turnout, Journal of the Social Issues, 64(3), 525–549, https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1540-4560.2008.00576.x.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2008.00576.x

Harrop, M, i Miller, W. I. (1987) Elections and Voters: A Comparative Introduction. Basingstoke: Macmillan.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-18912-0

Herfeld, C. (2022). Revisiting the criticisms of rational choice theories. Philosophy Compass, 17(1), e12774. https://doi.org/10.1111/phc3.12774
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/phc3.12774

Kalinowski, M. i Szymczak, D. (2022a). Przyczynek do analizy przejrzystości i skali outsourcingu politycznego w Polsce, Horyzonty Polityki, 13(42), 31–54, https://doi.org/10.35765/hp.2147.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.35765/hp.2147

Kalinowski, M. i Szymczak, D. (2022b). Outsourcing w strukturze polskiego rynku politycznego, Władza sądzenia (23): 95–112, https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.06.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.06

Kotras, M. (2021). „Tożsamościowo mocni” i „zakorzenieni” – elektorat Prawa i Sprawiedliwości, Władza Sądzenia, (21), 152–167. https://doi.org/10.18778/2300-1690.21.11.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2300-1690.21.11

McNair, B. (2011). An introduction to political communication. New York: Taylor & Francis.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203828694

Mazzoleni, G. i Schulz W. (1999). „Mediatization” of Politics: A Challenge for Democracy, Political Communication, 16 (3), 247–261.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/105846099198613

Newman, J. H. (1956). Logika wiary. Warszawa: PAX.
View in Google Scholar

Morgan, M. (2006). Economic as model Man: ideal types, idealization and carycatures. Journal of the History of Economic Thought, 28(1), 1–27.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10427710500509763

Reeves, B. i Nash, C. (2000). Media i ludzie. Warszawa: PIW.
View in Google Scholar

Schumpeter, J.A. (1995). Kapitalizm. Socjalizm. Demokracja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Smith, A. (1954). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Ustawa z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2021 poz. 2054.
View in Google Scholar

von Mises, L. (2011). Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.
View in Google Scholar

Published

2025-11-26

How to Cite

Szymczak, D., & Kalinowski, M. (2025). Outsourcing of media broadcasting from the perspective of public choice theory. Władza Sądzenia, (28), 27–46. https://doi.org/10.18778/2300-1690.28.02

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)