Behavioral school – from humanism to transhumanism

Authors

  • Agata Rzoska Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu, Doktorantka Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.09

Keywords:

strategic management, behavioral school, behavioral strategy, blue ocean strategy, transhumanization

Abstract

The dynamic changes of the modern world result from the wide-ranging processes of globalization and numerical technologies. The omnipresent networking and digitization of processes enter practically every piece of life. Therefore, it seems advisable to introduce new methods of strategic management, which in the case of the behavioral school indicates the necessity of including phenomena of virtualization or transhumanization in the strategy. The professional use of both groundbreaking and minor innovations to increase the company’s competitiveness seems to be essential. Basic assumptions of the behavioral philosophy school include social aspects and employees’ needs. They require both the redefinition and reevaluation in the 4th Industrial Revolution era. The author attempts to define new assumptions of the behavioral school functioning in the nowadays age of transhumanization, locating them at the borderline between two worlds: the real and the virtual one. The author poses the question: What is it to change the strategic management of the behavioral school under conditions outlined not only by the dimensions of globalization and virtualization, but also by the dimension of transhumanization?

Author Biography

Agata Rzoska, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu, Doktorantka Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach

Agata Angelika Rzoska – ukończyła studia magisterskie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, kierunek „Globalny biznes, finanse i zarządzanie (Governance)” w 2020 roku. W tym samym roku została doktorantką w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu. Pierwsze, udokumentowane działanie naukowe Agaty Angeliki Rzoska związane było z Finałem Polskiej Edycji Europejskiego Konkursu Młodych Naukowców (EUCYS) 2016, gdzie autorka prezentowała pracę pt.: „Econo- and Socio-Physics Based Remarks on the Economical Growth of the World”. Praca autorki pod tym tytułem ukazała się w Turkish Economic Review, tom. 3, s.91-102, 2016. Agata Angelika Rzoska aktywnie uczestniczy w konferencjach krajowych i międzynarodowych dotyczących ekonomii, marketingu i zarządzania. Przykładowo, podczas konferencji 2nd Annual Innovative Cosmetic Virtual Summit (2020) oraz International Seminar on Soft Matter and Food: Physico-Chemical Models and Socio-Enonomic Aspects (2021) autorka miała prezentacje ustne. Zainteresowania: ekonomia, marketing i zarządzanie; innowacyjna prozdrowotna żywność i kosmetyki; muzyka i joga.

References

Batko, R., Baliga-Nicholson, K. (2019). Digital Innovation as the Key Factor in Changing Organizational Identity into a Digital Organizational Identity, Problemy Zarządzania, Vol. 4, Nr 84, s. 39–51.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7172/1644-9584.84.3

Blikle, A., (2012). Strategia Błękitnego Oceanu. Pobrane z: https://docplayer.pl/11760943-Strategia-blekitnego-oceanu-jedynym-sposobem-pokonania-konkurencji-jest-zaprzestanie-prob-jej-pokonania.html (15.01.2022).
View in Google Scholar

Borska, S. (2014). Transhumanizm czyli marzenia o „człowieku” idealnym. Pobrane z: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/sylwia-borska-transhumanizm-czyli-marzenia-o-czlowieku-idealnym/ (11.11.2022).
View in Google Scholar

Certo, S., Peter, J.P. (1988). Strategic Management, Concepts and Applications. New York: Random House.
View in Google Scholar

Chandler Jr., A.D. (1990). Strategy and Structure: Chapters in the History of Industrial Enterprise. Cambridge, MA: The MIT Press, (first published in 1962).
View in Google Scholar

Dess, G.G., Miller, G. (1993). Strategic management. New York: McGraw-Hill.
View in Google Scholar

Duch, W. (2010). Notatki do wykładu „Wstęp do kognitywistyki” 2009/10. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
View in Google Scholar

Duchliński, P., Hołub, G. (2021). Ulepszanie poznawcze – perspektywa filozoficzna. Wprowadzenie do debaty. W: Duchliński, P. (red.), Hołub, G. (red.) Ulepszanie poznawcze człowieka. Perspektywa filozoficzna. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie / WN AIK.
View in Google Scholar

Falenczyk SAC, M. (2018). Transhumanizm Czy Humanizm? Krytyczne Spojrzenie Na Nową Ideologię, Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, t. 38, nr 1, październik 2018, s. 243–246, DOI:10.25167/RTSO/38(2018)1/243–263.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.25167/RTSO/38(2018)1/243-263

Geekweek (2017). Już za miesiąc wkroczymy w nową erę?. Pobrane z: https://geekweek.interia.pl/geekweek/news-juz-za-miesiac-wkroczymy-w-nowa-ere,nId,5536275#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome (12.11.2022)
View in Google Scholar

Gierszewska, G., Romanowska, M. (1997). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
View in Google Scholar

Górka, B. (2014). Uwarunkowania ewolucyjnego i rewolucyjnego podejścia do innowacji strategicznych w małych innowacyjnych przedsiębiorstwach zlokalizowanych w Polsce. Praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
View in Google Scholar

Grabińska, T. (2018). Zadania eudajmonizmu personalistycznego. Wobec zagrożeń ideologii i praktyki transhumanizmu. W: Hołub, G. (red.), Duchliński, P. (red.). Ulepszanie człowieka. Perspektywa filozoficzna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
View in Google Scholar

Grabińska, T. (2022). Transhumanistyczna denaturalizacja w świetle ekologii integralnej, Wrocławski Przegląd Teologiczny, nr 30 (2022) 1, s. 277–304. DOI: 10.34839/wpt.2022.30.1.277–304.
View in Google Scholar

Grabińska, T. (2022a). Dylematy transhumanizmu I: ewolucja biologiczno-technokulturowa a ulepszanie człowieka, Teologia i Moralność, nr 17 (2022), numer 1 (31), s. 31–44.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/TIM.2022.31.1.3

Grajeta, P., 2021. Ciało wobec technonauki. Perspektywa transhumanistyczna, Studia Socjologiczne, nr 1 (232), s. 117–132. DOI:10.24425/sts.2019.126134.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24425/sts.2019.126134

Griffin, R.W. (2005). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Hill, J. D., 2020. Postmodernizm: filozofia, która stoi za naszymi wojnami kulturowymi i postępującym nihilizmem (tłum. Koraszewska M.). Pobrane z: https://www.listyznaszegosadu.pl/nauka/postmodernizm-filozofia-ktalra-stoi-za-naszymi-wojnami-kulturowymi-i-postepujacym-nihilizmem (11.11.2022).
View in Google Scholar

Hołub, G., Duchliński, P. (2018). Wprowadzenie. Pomiędzy transhumanizmem a biokonserwatyzmem. [w:] Hołub, G. (red.), Duchliński, P. (red.). Ulepszanie człowieka. Perspektywa filozoficzna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
View in Google Scholar

Jakimiuk, B. (2016). Środowisko pracy jako obszar budowania poczucia własnej wartości i relacji z innymi, Annales Universitatis Mariae CurieSkłodowska Lublin – Polonia, vol. XXIX, 4, s.43–54. DOI: 10.17951/j.2016.29.4.43.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/j.2016.29.4.43

Jankowska-Mihułowicz, M. (2011). Kształtowanie organizacji wielokulturowej – strategie behawioralne, Problemy Zarządzania, vol. 9, nr 4 (34), s. 61–74.
View in Google Scholar

Jovcheska S. (2021), Modern Organizational Identity through Digital Management, Economic Development, Vol. 1, pp. 41–50.
View in Google Scholar

Kaleta, A., Witek-Crabb A., Lichtarski, J. M., Ignacy, J., Rojek-Nowosielska M., Sołoducho-Pelc L. (2022). Perspektywa paradoksów w zarządzaniu strategicznym, Przegląd Organizacji, nr 2(985), s.11–20.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33141/po.2022.02.02

Kałkowska, J., Pawłowski, E., Trzcielińska, J., Trzcieliński, S. Włodarkiewicz-Klimek, H. (2010). Zarządzanie strategiczne. Metody analizy strategicznej z przykładami. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
View in Google Scholar

Korbiel, A. (2020). Szkoła behawioralna. Pobrane z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Szko%C5%82a_behawioralna (10.11.2022).
View in Google Scholar

Kostera, M. (1998). Podstawy organizacji i zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego.
View in Google Scholar

Kowalska, M. (2019). Ewolucja teorii zarządzania, Wiedza Obronna, nr 1–2, s.171–187. DOI:10.34752/3dyz-dp16
View in Google Scholar

Kraus, S., Durst, S., Ferreira, J.J., Veiga, P., Kailer, N., Weinmann, A. (2022). Digital Transformation in Business and Management Research: An Overview of the Current Status Quo, International Journal of Information Management, vol. 63, ss. 1–18.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102466

Krupski, R. (2005). Elastyczność celów i strategii, Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Studia i Materiały, Vol. 76, nr 18/1, s.55–63.
View in Google Scholar

Łepkowski, J. (2018). Transhumanizm – nowa religia?. Praca magisterska. Uniwersytet Warszawski. Wydział Polonistyki.
View in Google Scholar

Lisiński, M. (2011). Przegląd paradygmatów zarządzania strategicznego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 856, s. 5–21.
View in Google Scholar

Łobejko, S. (2018). Strategie cyfryzacji przedsiębiorstw. W: Knosala, R. (red.) Innowacje w Zarządzaniu i inżynierii produkcji, Tom 2. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
View in Google Scholar

Machaczka, J. (2001). Podstawy zarządzania. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Kraków.
View in Google Scholar

Magrian, Z. (2021). Transhumanizm – nowy etap dla ludzkości czy szkodliwa utopia?, Miscellanea Anthropologica et Sociologica nr 22(2)–22(3), s. 124–146.
View in Google Scholar

March, J.G., Simon, H.A. (1958). Organizations. New York: John Wiley & Sons.
View in Google Scholar

Masłyk-Musiał, E., Bulińska, H. (2011). ZZL w wieku Internetu – przywództwo w e-kulturze, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 1(78), s. 9–30.
View in Google Scholar

Michniak, J. (2002). Kierowanie mobilnymi systemami łączności wojsk lądowych, część I, Główne problemy. Warszawa: AON.
View in Google Scholar

Mistewicz, E. (2019). Człowiek, Człowiek Plus i Sztuczna Inteligencja. Pobrane z: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/eryk-mistewicz-czlowiek-czlowiek-plus-i-sztuczna-inteligencja/ (11.11.2022).
View in Google Scholar

Młody technik. Jak żyć z nie-człowiekiem u boku? Pobrane z: https://mlodytechnik.pl/technika/29201-jak-zyc-z-nie-czlowiekiem-u-boku (11.11.2022).
View in Google Scholar

Młokosiewicz, M., 2016. Humanizacja relacji przełożony – podwładny w klasycznej i behawioralnej szkole organizacji i zarządzania a koncepcja kapitału społecznego, Edukacja Humanistyczna, nr 1, s. 7–19.
View in Google Scholar

Mobile Trends (2021). Co to jest transhumanizm. Czy człowiek staje się technologią?. Pobrane z: https://mobiletrends.pl/co-to-jest-transhumanizm-czy-czlowiek-staje-sie-technologia/ (17.01.2022).
View in Google Scholar

Obłój, K. (2014). Strategia organizacji, Warszawa: PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
View in Google Scholar

Pawnik, W., 2012. Zarządzanie a zmiany w otoczeniu organizacyjnym. Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 118 Nauki o zarządzaniu – u początków I współcześnie, s. 273–290.
View in Google Scholar

Picker, E. (2007). Godność człowieka a życie ludzkie. Rozbrat dwóch fundamentalnych wartości jako wyraz narastającej relatywizacji człowieka, tłum. J. Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
View in Google Scholar

Piórkowska, K. (2013). Strategia behawioralna wyznacznikiem sukcesu organizacji?, Zarządzanie i Finanse, nr 4, cz.2, s.333–341.
View in Google Scholar

Polowczyk, J. (2012). Nowe wyzwania – strategie: behawioralna i neurostrategia, Przegląd Organizacji, nr 12, s.7–11.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33141/po.2012.12.02

Polowczyk, J. (2012a). Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie w ujęciu behawioralnym. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
View in Google Scholar

Procter, P. (red) (1998). Cambridge International Dictionary of English. Cambridge: Cambridge University Press.
View in Google Scholar

Rot, A., Blaicke, B. (2017). Zagrożenia wynikające z implementacji koncepcji internetu rzeczy w wybranych obszarach zastosowań, Studia Ekonomiczne, nr 341, ss.316–330.
View in Google Scholar

Sala, R. (2018). Medycyna klasyczna wobec fenomenu ulepszania człowieka. W: Hołub G. (red.), Duchliński P. (red.). Ulepszanie człowieka. Perspektywa filozoficzna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
View in Google Scholar

Schendel, D.E., Hofer, C.W. (1979). Strategic Management: A New View of Business Policy and Planning. Little, Brown, Boston.
View in Google Scholar

Sobczak, A. (2019). Hybrydowe środowisko pracy wyzwaniem dla menedżerów, pracowników i środowiska akademickiego, Gazeta SGH Insight. Pismo Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Wydanie specjalne nr 352, s. 14–16.
View in Google Scholar

Stabryła, A. (2000). Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A..
View in Google Scholar

Stoner, J., Freeman, R., Gilbert, D. (2001). Kierowanie. Warszawa: PWE.
View in Google Scholar

Stopel, B. (2015). Humanistyka a zagrożenia technonauki, ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura, nr 2 (31), s. 173–178.
View in Google Scholar

Świderski, J., Efekt z Hawthorne. Pobrane z: http://docplayer.pl/15732063-Efekt-z-hawthorne-dbanie-o-kondycje-psychofizyczna-pracownika-jest-najistotniejszym-czynnikiem.html (10.01.2022).
View in Google Scholar

Szrajnert, R., Teoria X Y – motywacja wg McGregora i wpływ Herzberga na motywowanie pracowników. Pobrane z: https://www.rafalszrajnert.pl/teoria-x-y/ (17.01.2022).
View in Google Scholar

Szymański, K. (2015). „Kwintesencja” transhumanizmu. Recenzja: The Transhumanist Reader: Classical and Contemporary Essays on the Science, Technology, and Philosophy of the Human Future, red. M. More, N. Vita-More, Wiley–Blackwell, Chichester UK 2013 (460 s.), Kultura i Wartości, nr 13/ 2015 RECENZJE, s. 189–199.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/kw.2015.13.189

Taormina, R.J., Gao, J.H. (2013). Maslow and the motivation hierarchy: measuring satisfaction of the needs, American Journal of Psychology, nr 126(2), s.155–177. DOI:10.5406/amerjpsyc.126.2.0155
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5406/amerjpsyc.126.2.0155

Tombouctou (2020). Efekt Hawthorne ‘a. Pobrane z: https://tombouctou-food.com/pl/efekt-hawthorne-a/ (10.01.2022).
View in Google Scholar

Urbanowska-Sojkin, E., Banaszyk, P., Witczak, H. (2004). Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
View in Google Scholar

Walczak-Duraj, D. (2017). Proces wykorzeniania z pracy w perspektywie społeczeństwa ponowoczesnego. W: Kadłubca D., Ogrodzka-Mazur E., Kasperek A. (red.). W kręgu myśli Profesora Jana Szczepańskiego. t. 3, Cieszyn: Wydawnictwo ARKA.
View in Google Scholar

Wehmeier, S. (red) (2020). Oxford Advanced Learner’s Dictionary. Oxford: Oxford University Press.
View in Google Scholar

Wojnicka, A. (2017). Społeczny wymiar zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie. Praca doktorska. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
View in Google Scholar

Ziętek-Wielomska, M. (rozm. przepr. Górski, R.) (2022). O Klausie Schwabie, Światowym Forum Ekonomicznym i globalistach z Davos, Tygodnik Spraw Obywatelskich, Nr 129 / (25) (https://instytutsprawobywatelskich.pl/o-klausie-schwabie-swiatowym-forum-ekonomicznym-i-globalistach-z-davos/).
View in Google Scholar

Published

2022-11-20

How to Cite

Rzoska, A. (2022). Behavioral school – from humanism to transhumanism. Władza Sądzenia, (23), 150–169. https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.09

Issue

Section

Articles