Outsourcing in the structure of the Polish political market

Authors

  • Marcin Kalinowski Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Katedra Inwestycji i Nieruchomości
  • Damian Szymczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Ekonomii, Katedra Makroekonomii

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.06

Keywords:

political outsourcing, political market, political party expenses

Abstract

The main research objective of this publication is to present the scale of the political outsourcing phenomenon in Poland. An additional objective is to answer the question whether political outsourcing is transparent social phenomenon? In the theoretical part was used method of critical analysis of the literature. In the empirical part was analyzed available data on the website of the State Electoral Commission.

Author Biographies

Marcin Kalinowski, Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Katedra Inwestycji i Nieruchomości

Marcin Kalinowski – zajmuje się problematyką spółdzielczości mieszkaniowej i relacji polityka-ekonomia w zakresie prawodawstwa dotyczącego rynku nieruchomości, zagadnieniami outsourcingu politycznego i lobbingu. Współredaktor książki Polityczna kreacja ładu ekonomicznego. Teoria i praktyka (wspólnie z Andrzejem Pieczewskim, 2013). Autor książki Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego (2016). Interesuje się też metodologią ekonomii, zwłaszcza w zakresie myśli Jamesa M. Buchanana.

Damian Szymczak, Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Ekonomii, Katedra Makroekonomii

Damian Szymczak – zajmuje się ekonomiką rolnictwa, w szczególności problemem ubóstwa na obszarach popegeerowskich, relacją polityka-ekonomia w zakresie outsourcingu politycznego oraz rolą opakowań w ekologistyce. Interesuje się też historią myśli ekonomicznej, zwłaszcza w zakresie myśli Amartyi Kumara Sena.

References

Banerjee, S. (2020). Party brand hate in political market: antecedents and consequences, Asian Journal of Political Science, 28/2020, 97–121, https://doi.org/10.1080/02185377.2020.1768417.
View in Google Scholar

Bentley, A. (1995). The Process of Government: A Study of Social Press. Transactions Publishers, New Brunswick.
View in Google Scholar

Bourdieu P., (2009). O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Cassese S., (2022). Po co dziś światu intelektualiści?, Wszystko co Najważniejsze, 37/2022.
View in Google Scholar

DeAngelo, G., McCannon, B. (2012). Psychological game theory in public choice, Public Choice, 182/2020, 159–180.
View in Google Scholar

Downs, A. (1957). An Economic Theory of Democracy. New York: Harper&Row.
View in Google Scholar

Eco, U. (2007). Rakiem. Gorąca wojna i populizm mediów, Warszawa: WA.B.
View in Google Scholar

Eco, U. (1999). Semiologia życia codziennego, Warszawa: Czytelnik.
View in Google Scholar

Garlicki J., (2010), Komunikowanie polityczne – od kampanii wyborczej do kampanii permanentnej, Studia Politologiczne, 16/2010.
View in Google Scholar

Goffman E., (2020), Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo ALETHEIA.
View in Google Scholar

Heiss, R., Schmuck, D., Matthes, J. (2019). What drives interaction in political actors’ Facebook posts? Profile and content predictors of user engagement and political actors’ reactions, Information, Communication & Society, 22(10), 1497–1513 https://pkw.gov.pl/ [Państwowa Komisja Wyborcza]
View in Google Scholar

Kalinowski, M., Szymczak, D., (2022). Przyczynek do analizy przejrzystości i skali outsourcingu politycznego w Polsce, Horyzonty Polityki, 13(42)/2022, 31–54, https://doi.org/10.35765/hp.2147
View in Google Scholar

McNair, B. (2011). An introduction to political communication. New York: Taylor & Francis.
View in Google Scholar

Metz, T. (2016). Caring democracy: Markets, equality and justice, Contemporary Political Theory, 15/2016, 22–25.
View in Google Scholar

Michalczyk S., (2005). Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu. Katowice: Wydawnictwo ŚLĄSK.
View in Google Scholar

Moe T. M., (1980). The Organization of Interest. Incentives and the Internal Dynamics of Political Interest Groups. Chicago and London: The University of Chicago Press.
View in Google Scholar

Podobas, I. (2008). Marketing polityczny a wzrost wydatków na kampanie polityczne. W: M. Chmaj (red.), Finansowanie polityki w Polsce na tle europejskim (s.10–29). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Schumpeter, J.A., (1995). Kapitalizm. Socjalizm. Demokracja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Self, P. (2021). Government by the Market? The Politics of Public Choice. New York: Routledge.
View in Google Scholar

Sennett R., (2006). Kultura Nowego Kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
View in Google Scholar

Truman D. B., (1993). The Governmental Process: Political Interest and Public Opinion. Berkeley: University of California.
View in Google Scholar

Vitasek. K., Ledyard. M., Manrodt. K., (2013). Vested Outsourcing. Five rules that will transform outsourcing. New York: Palgrave Macmillan.
View in Google Scholar

Weerakkody, V., Irani, Z. (2010). A value and risk analysis of offshore outsourcing business models: an explanatory study, International Journal of Production Research, 48(2), 613–634.
View in Google Scholar

Walczak-Duraj, D., (2012). Wiodące problemy polityki w społeczeństwach liberalnych demokracji. Kontekst etyczny, Władza sądzenia 13/2012, 8–22, https://doi.org/10.35765/hp.2147
View in Google Scholar

Published

2022-11-20

How to Cite

Kalinowski, M., & Szymczak, D. (2022). Outsourcing in the structure of the Polish political market. Władza Sądzenia, (23), 94–110. https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.06

Issue

Section

Articles