Outsourcing w strukturze polskiego rynku politycznego

Autor

  • Marcin Kalinowski Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Katedra Inwestycji i Nieruchomości
  • Damian Szymczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Ekonomii, Katedra Makroekonomii

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.06

Słowa kluczowe:

outsourcing polityczny, rynek polityczny, wydatki partii politycznych

Abstrakt

Celem artykułu jest próba oszacowania skali zjawiska outsourcingu politycznego w Polsce. Dodatkowe zadanie badawcze dotyczy poszukiwania odpowiedzi na pytanie, czy świadczenie płatnego doradztwa politycznego na rzecz partii politycznych jest zjawiskiem społecznie przejrzystym. Artykuł powstał w oparciu o analizę raportów dostępnych na stronie internetowej Państwowej Komisji Wyborczej oraz krytyczną analizę literatury przedmiotu.

Biogramy autorów

Marcin Kalinowski - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Katedra Inwestycji i Nieruchomości

Marcin Kalinowski – zajmuje się problematyką spółdzielczości mieszkaniowej i relacji polityka-ekonomia w zakresie prawodawstwa dotyczącego rynku nieruchomości, zagadnieniami outsourcingu politycznego i lobbingu. Współredaktor książki Polityczna kreacja ładu ekonomicznego. Teoria i praktyka (wspólnie z Andrzejem Pieczewskim, 2013). Autor książki Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego (2016). Interesuje się też metodologią ekonomii, zwłaszcza w zakresie myśli Jamesa M. Buchanana.

Damian Szymczak - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Ekonomii, Katedra Makroekonomii

Damian Szymczak – zajmuje się ekonomiką rolnictwa, w szczególności problemem ubóstwa na obszarach popegeerowskich, relacją polityka-ekonomia w zakresie outsourcingu politycznego oraz rolą opakowań w ekologistyce. Interesuje się też historią myśli ekonomicznej, zwłaszcza w zakresie myśli Amartyi Kumara Sena.

Bibliografia

Banerjee, S. (2020). Party brand hate in political market: antecedents and consequences, Asian Journal of Political Science, 28/2020, 97–121, https://doi.org/10.1080/02185377.2020.1768417.
Zobacz w Google Scholar

Bentley, A. (1995). The Process of Government: A Study of Social Press. Transactions Publishers, New Brunswick.
Zobacz w Google Scholar

Bourdieu P., (2009). O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Cassese S., (2022). Po co dziś światu intelektualiści?, Wszystko co Najważniejsze, 37/2022.
Zobacz w Google Scholar

DeAngelo, G., McCannon, B. (2012). Psychological game theory in public choice, Public Choice, 182/2020, 159–180.
Zobacz w Google Scholar

Downs, A. (1957). An Economic Theory of Democracy. New York: Harper&Row.
Zobacz w Google Scholar

Eco, U. (2007). Rakiem. Gorąca wojna i populizm mediów, Warszawa: WA.B.
Zobacz w Google Scholar

Eco, U. (1999). Semiologia życia codziennego, Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar

Garlicki J., (2010), Komunikowanie polityczne – od kampanii wyborczej do kampanii permanentnej, Studia Politologiczne, 16/2010.
Zobacz w Google Scholar

Goffman E., (2020), Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo ALETHEIA.
Zobacz w Google Scholar

Heiss, R., Schmuck, D., Matthes, J. (2019). What drives interaction in political actors’ Facebook posts? Profile and content predictors of user engagement and political actors’ reactions, Information, Communication & Society, 22(10), 1497–1513 https://pkw.gov.pl/ [Państwowa Komisja Wyborcza]
Zobacz w Google Scholar

Kalinowski, M., Szymczak, D., (2022). Przyczynek do analizy przejrzystości i skali outsourcingu politycznego w Polsce, Horyzonty Polityki, 13(42)/2022, 31–54, https://doi.org/10.35765/hp.2147
Zobacz w Google Scholar

McNair, B. (2011). An introduction to political communication. New York: Taylor & Francis.
Zobacz w Google Scholar

Metz, T. (2016). Caring democracy: Markets, equality and justice, Contemporary Political Theory, 15/2016, 22–25.
Zobacz w Google Scholar

Michalczyk S., (2005). Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu. Katowice: Wydawnictwo ŚLĄSK.
Zobacz w Google Scholar

Moe T. M., (1980). The Organization of Interest. Incentives and the Internal Dynamics of Political Interest Groups. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar

Podobas, I. (2008). Marketing polityczny a wzrost wydatków na kampanie polityczne. W: M. Chmaj (red.), Finansowanie polityki w Polsce na tle europejskim (s.10–29). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Zobacz w Google Scholar

Schumpeter, J.A., (1995). Kapitalizm. Socjalizm. Demokracja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar

Self, P. (2021). Government by the Market? The Politics of Public Choice. New York: Routledge.
Zobacz w Google Scholar

Sennett R., (2006). Kultura Nowego Kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Zobacz w Google Scholar

Truman D. B., (1993). The Governmental Process: Political Interest and Public Opinion. Berkeley: University of California.
Zobacz w Google Scholar

Vitasek. K., Ledyard. M., Manrodt. K., (2013). Vested Outsourcing. Five rules that will transform outsourcing. New York: Palgrave Macmillan.
Zobacz w Google Scholar

Weerakkody, V., Irani, Z. (2010). A value and risk analysis of offshore outsourcing business models: an explanatory study, International Journal of Production Research, 48(2), 613–634.
Zobacz w Google Scholar

Walczak-Duraj, D., (2012). Wiodące problemy polityki w społeczeństwach liberalnych demokracji. Kontekst etyczny, Władza sądzenia 13/2012, 8–22, https://doi.org/10.35765/hp.2147
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-11-20

Jak cytować

Kalinowski, M., & Szymczak, D. (2022). Outsourcing w strukturze polskiego rynku politycznego. Władza Sądzenia, (23), 94–110. https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.06

Numer

Dział

Articles