Social Drama and Political Performance, Two Performative Strategies

Authors

  • Paweł Możdżyński Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Katedra Socjologii Moralności i Aksjologii Ogólnej

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.14

Keywords:

social drama, social conflict, cultural performance, artistic performance, political art, Pyotr Pavlensky, the Letter performance

Abstract

The central problem considered in the article is the relationship between power and art. The main theoretical framework for the argument is Victor Turner’s theory of social drama. In this approach, artistic performances are treated as cultural performances that have their roots in social conflict. The author first researches the political performances of the Russian artist Piotr Pawlenski directed against the authorities and then examines the Letter performance directed against correspondence elections during the Covid 19 pandemic.

Author Biography

Paweł Możdżyński, Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Katedra Socjologii Moralności i Aksjologii Ogólnej

Paweł Możdżyński – dr hab. nauk humanistycznych w dziedzinie socjologii, zatrudniony w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW, kierownik Pracowni Socjologii Sztuki w Przestrzeni Publicznej. Bada dyskurs współczesnych sztuk wizualnych, odbiór sztuki, społeczne funkcjonowanie designu i przemysłów kreatywnych. Publikuje w czasopismach socjologicznych i poświęconych sztuce. Najważniejsza publikacja: Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.

References

Bennetts, M. (2014). Acts of resistance: Pyotr Pavlensky on performance art as protest. The Calvert Journal, 1 grudnia. Pobrane z: https://www.calvertjournal.com/articles/show/3373/pavlensky-performance-art-protest
View in Google Scholar

Bluszcz, Z. (2016). Przede wszystkim o Pawlenskim. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 173–180). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar

Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
View in Google Scholar

Brady, T. (2013). Russian performance artist nails himself to Red Square cobblestone by his TESTICLES in protest at Kremlin’s crackdown on rights. Daily Mail Online, 10 listopada. Pobrane z: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2497811/Russianperformance-artist-nails-Red-Square-cobblestoneTESTICLES-protest-Kremlins-crackdown-rights.html?fbclid=IwAR1eWXWLMEtmXQ58Zl6-pZKACXuoZCPFe2tuDx9dN69_TekDN-wK_YOLH_E
View in Google Scholar

Czyż, M., Dobkowska, M., Dragowska, M., Frydrych, M., Grzywnowicz, K., Krivich, Y., Minasiewicz, J., Możdżyński, J., Rudziński, K., Zalewska, W., Żukowski, P. (2020). Oświadczenie autorek i autorów akcji LIST. Pobrane z: https://magazynszum.pl/sanepid-uchyla-kary-dla-dwoch-uczestnikow-akcji-list-uczestnicy-publikuja-oswiadczenie/
View in Google Scholar

Denisowa, I. (2016). Etiuda rewolucyjna. Z Oksaną Szałyginą rozmawia Inna Denisowa. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 27–50). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar

Eberstadt, F. (2018). The Dangerous Art od Pyotr Pavlenski. The New York Times Magazine, 11 lipca. Pobrane z: https://www.nytimes.com/2019/07/11/magazine/pyotr-pavlensky-art.html
View in Google Scholar

Kantor, T. (2005). Metamorfozy. Teksty o latach 1934– 1974. Wrocław–Kraków: Ossolineum, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.
View in Google Scholar

Kotow, W., Langeburg, A. (2016). Pawlenski: Nie mam żadnego biznesplanu. Wywiad przeprowadzony w areszcie śledczym. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 79–87). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
View in Google Scholar

Kula, K. (2020). Piotr Pawlenski, Seks afera. Miał być mer i nie ma mera. Krytyka Polityczna, 5 marca. Pobrane z: https://krytykapolityczna.pl/swiat/benjamin-griveaux-piotr-pawlenski-macron-prywatne-i-polityczne/
View in Google Scholar

Kunińska, M. (2015). Żywe – nieruchome, martwe – ożywione: próba ujęcia akcji „Tusza” i „Fiksacja” Piotra Pawleńskiego w kategoriach antropologicznych. W: M. Poprzęcka, Obraz żywy (s. 209–217). Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki.
View in Google Scholar

K.Z. (2017). Piotr Pawlenski – artysta, który podpalił Bank Francji – stanął przed sądem. Rynek i Sztuka, 25 października. Pobrane z: https://rynekisztuka.pl/2017/10/25/piotr-pawlenski-podpalenie-bank-francji/
View in Google Scholar

Lucento, A. (2017). Care Outside the Comfort Zone: Maternal aesthetics, Katrin Nenasheva and the new politics of performance art in Russia. Performance Research, 22(4), 79–88. doi: https://doi.org/10.1080/13528165.2017.1374716
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13528165.2017.1374716

Makarychev, A., Medvedev, S. (2018). Biopolitical art and the struggle for Sovereignty in Putin’s Russia, Journal of Contemporary Central and Eastern Europe. Journal of Contemporary Central and Eastern Europe, 26(2–3), 165–179. https://doi.org/10.1080/25739638.2018.1526487
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/25739638.2018.1526487

Możdżyński, P. (2011). Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar

Mrozek, W. (2020). 10 tys. zł mandatu za protest przeciw wyborom kopertowym. Sanepid karze artystów. Gazeta Wyborcza, 19 maja. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,75410,25956859,10-tys-zl-mandatu-za-protest-przeciw-wyborom-kopertowym.html
View in Google Scholar

Nordgaard, I. (2016). Documenting/Performing the Vulnerable Body Pain and Agency in Works by Boris Mikhailov and Petr Pavlensky. Contemporaneity: Historical Presence in Visual Culture, 5(1), 85–107. https://doi.org/10.5195/contemp.2016.184
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5195/contemp.2016.184

Solidarni z artystami ukaranymi za akcję List. (2020). Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej. Pobrane z: http://forumsztukiwspolczesnej.blogspot.com
View in Google Scholar

Pacewicz, P. (2020). Tylko 34 proc. chce wyborów w maju, aż 63 proc. chciałoby je przełożyć. Deklaracje udziału są inne. OKO.Press, 30 kwietnia. Pobrane z: https://oko.press/tylko-34-proc-chce-wyborow-w-maju-az-63-proc-chcialoby-je-przelozyc/
View in Google Scholar

Pawlenski, P. (2016). Śledztwo w spawie sztuki. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 51–78). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar

Pawłowska, A. (2014). Rosyjski performer odciął sobie fragment ucha. To protest przeciwko „psychiatrii politycznej”. Wyborcza.pl, 20 października. Pobrane z: https://wyborcza.pl/1,76842,16831709,Rosyjski_performer_odcial_sobie_fragment_ucha__To.html
View in Google Scholar

Pawłowski, R. (2016). Tusza. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 233). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
View in Google Scholar

Pawłowski, R. (2017). Piotr Pawlenski, najbardziej radykalny artysta Rosji: Dla władzy liczy się tylko ciało.ROZMOWA. Wyborcza.pl, 16 stycznia. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,112588,21252878,piotr-pawlenski-najbardziej-radykalny-artysta-rosji-dla-wladzy.html
View in Google Scholar

RPO odwołuje się od wysokich kar, które Inspekcja Sanitarna nałożyła na protestujących pod Sejmem. (2020). Rzecznik Praw Obywatelskich. Pobrane z: https://www.rpo.gov.pl/pl/content/rpo-odwoluje-sie-od-kar-inspekcji-sanitarnej-protest-przed-sejmem-ws-wyborow?fbclid=IwAR0nAEsCRAX7uQDBDblrBcjEJ6j2y5Y1Oi5XQPSsq70Y90VCdaWNV15hkGc
View in Google Scholar

Sanepid uchylił kary 10 tys. zł dla protestujących pod Sejmem przeciw wyborom „kopertowym”. Uznał odwołanie obywateli i RPO. (2020). Rzecznik Praw Obywatelskich. Pobrane z: https://www.rpo.gov.pl/pl/content/sanepid-uchylil-kary-10-tys-zł-dla-protestujacych-pod-sejmem-odwolanie-RPO-skuteczne
View in Google Scholar

Siemieniako, B. (2020). PiSowski stan wyjątkowy: 10 tys. kary za niewinność na podstawie nieistniejących przepisów. OKO.Press, 20 maja. Pobrane z: https://oko.press/10-tys-kary-za-niewinnosc-na-podstawie-nieistniejacych-przepisow/
View in Google Scholar

Warsza, J. (2016). Prawa do dzieł Pawlenskiego należą do społeczeństwa. Z Olesią Turkiną rozmawia Joanna Warsza. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 163–172). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
View in Google Scholar

Turner, V. (2005). Od rytuału do teatru. Powaga zabawy (M. Dziekan, J. Dziekan, tłum.). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
View in Google Scholar

Turner, V. (2008). Antropologia widowiska (M. Dziekan, J. Dziekan, tłum.). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen
View in Google Scholar

Żmijewski, A. (2016). Sztuka polityczna. Z Piotrem Pawlenskim rozmawia Artur Żmijewski. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 15–26). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar

„Żyć nie, umierać”. Artystyczny protest przeszedł ulicami Warszawy. (2020). [tekst niepodpisany]. Pobrane z: https://magazynszum.pl/zyc-nie-umierac-artystyczny-protest-przeszedl-ulicami-warszawy/
View in Google Scholar

Published

2020-11-20

How to Cite

Możdżyński, P. (2020). Social Drama and Political Performance, Two Performative Strategies. Władza Sądzenia, (19), 274–291. https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.14

Issue

Section

Articles