Remote work and health in times of pandemic on the example of education process actors

Authors

  • Natalia Głódź Uniwersytet w Białymstoku
  • Małgorzata H. Herudzińska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Instytut Nauk Socjologicznych i Pedagogiki, Katedra Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.21.08

Keywords:

pandemic, remote education, health behaviors, teacher, pupil, student

Abstract

The COVID-19 pandemic, now over than a year and a half old, has affected all areas of social life. Education is no exception: suddenly and unexpectedly, the educational process was transferred to virtual platforms, which has given rise to many challenges and problems affecting all its participants (teachers, students and parents). Among the problems brought about by the change in the functioning of the education system for teachers, the following should be mentioned (although this is not a complete list): stress and fatigue associated with remote teaching, increased time allocated to professional work, increased time spent in front of the computer, excessive consolidation of professional and personal life (working from home), deterioration of physical and mental condition. The time of the pandemic is usually not conducive to the continuation or undertaking of pro-health behaviors by teachers.

Author Biographies

Natalia Głódź, Uniwersytet w Białymstoku

Natalia Głódź – mgr, ukończyła pracę socjalną oraz kierunek ekonomiczno-prawny na Uniwersytecie w Białymstoku. Od 2018 roku sprawuje funkcję asystenta na wydziale Nauk o Edukacji UwB. Jest również opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Andragogów i Gerontologów. Jej zainteresowania naukowo- -badawcze oscylują wokół różnych zagadnień społecznych, pracy socjalnej i gerontologii.

Małgorzata H. Herudzińska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Instytut Nauk Socjologicznych i Pedagogiki, Katedra Socjologii

Małgorzata H. Herudzińska – doktor nauk humanistycznych, Instytut Nauk Socjologicznych i Pedagogiki, Katedra Socjologii, SGGW w Warszawie. Autorka publikacji koncentrujących się wokół zagadnień z zakresu socjologii rodziny, małżeństwa, starości, a także pracy socjalnej. Współorganizatorka/organizatorka ogólnopolskich konferencji naukowych, cyklicznych spotkań o charakterze naukowym, zaangażowana w działania społeczne na rzecz środowiska pracowniczego.

References

Bojarska, K., Chabko, E., Gadomska, I., Grochowski, M., Iwaniec, K., Kubacka, A., Sobolewska, J., & Waleczko, T. (2020). Organizacja i funkcjonowanie punktu wsparcia na uczelni. Warszawa: Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej
View in Google Scholar

Buchner, A., Wierzbicka, B. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii (edycja II). Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasiepandemii.-Edycja-II.pdf
View in Google Scholar

CBOS. (2016). Zdrowie i prozdrowotne zachowania Polaków. Komunikat z badań nr 138/2016. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_138_16.PDF
View in Google Scholar

CBOS. (2020a). Opinie o epidemii koronawirusa i związanych z nią restrykcjach. Komunikat z badań nr 58/2020. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_058_20.PDF
View in Google Scholar

CBOS. (2020b). Skutki epidemii koronawirusa w życiu zawodowym i budżetach domowych. Komunikat z badań nr 56/2020. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_056_20.PDF
View in Google Scholar

CBOS. (2020c). Obawy Polaków w czasach pandemii. Komunikat z badań nr 155/2020. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_155_20.PDF
View in Google Scholar

CBOS (2021a). Samopoczucie Polaków w wieku 18–24 lat w czasie pandemii.. Pobrane z: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/news/newsletter_ver3.php?news_r=2021&news_nr=01
View in Google Scholar

CBOS. (2021b). Edukacja zdalna – doświadczenia i oceny. Komunikat z badań 19/2021. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_019_21.PDF
View in Google Scholar

Centrum Cyfrowe. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii (edycja I). Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf
View in Google Scholar

Deloitte. (2020). Zdrowie Polaków po pandemii. Co możemy zrobić razem. Warszawa. Pobrane z: https://medycynaprywatna.pl/wp-content/uploads/2021/01/FINA%C5%81_raport-PMP-2.pdf
View in Google Scholar

Drozdowski, R., Frąckowiak, M., Krajewski, M., Kubacka, M., Modrzyk, A., Rogowski, Ł., Rura, P., & Stamm, A. (2020). Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań. Poznań: UAM w Poznaniu, Wydział Socjologii.
View in Google Scholar

Garbacik, Ż. (2018). Stres w pracy nauczyciela. Szkoła – Zawód – Praca, 16, 109–126.
View in Google Scholar

Giddens, A. (2012). Socjologia (wydanie nowe). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
View in Google Scholar

Gruszczyńska, M., Bąk-Sosnowska, M., & Plinta, R. (2015). Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia. Hygeia Public Health, 50(4), 558–565.
View in Google Scholar

Grzelak, Sz., & Żyro, D. (2021). Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/program-wsparcia-psychologiczno-pedagogicznego-dla-uczniow-i-nauczycieli-w-pandemii?fbclid=IwAR0SeToTvRQAVu_efF8YSVH9FCALcNScxXsJaqP6G3Yn4izkcKfpuDlwbS0IBRiS. (2020). Wpływ pandemii na zachowania zdrowotne Polaków. Warszawa. Pobrane z: https://ibris.pl/wp-content/uploads/2020/04/RAPORTIBRiS_Wp%C5%82yw-pandemii-na-zachowaniazdrowotne-Polak%C3%B3w-wybrane-wyniki.pdf
View in Google Scholar

Jakubczak, B. (2008). Kształcenie zdalne przez internet jako urzeczywistnienie idei edukacji bez granic. W: A. Czajkowska, D. Rondalska (red.), Edukacja bez granic mimo barier. Przestrzeń tworzenia, t. 3 (s. 398–406). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
View in Google Scholar

Jemielniak, D. (2020). Zdalne nauczanie – blended, nie single malt. W: Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? (s. 33–37). Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha
View in Google Scholar

Kozłowska, D., Sokołowska, D., & Ryszkowski, W. (2017). Motywacje do aktywności ruchowej studentów i nauczycieli. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 2(20), 5–19.
View in Google Scholar

Marten, Z. (2007). Stres w pracy nauczyciela. W: J. Mastalski, D. Krzywoń (red.), „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas dawnej Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu”, zeszyt 2/2007 (s. 99–110)
View in Google Scholar

Nycz, M., & Smok, B. (2004). Nauczanie zdalne – nowa forma kształcenia. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1027, 331–342.
View in Google Scholar

Opolski, J. T., & Wysocki, M. J. (2013). Zdrowie 2020” – nowe założenia polityki zdrowotnej. Cz. I. Przegląd Epidemiologiczny, 67(1), 87–91.
View in Google Scholar

PARP. (2020). Kalendarium wydarzeń ważnych dla polskiego ekosystemu przedsiębiorczości i innowacyjności. Pobrane z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/kalendarium-2020_18032021-do-publ.pdf
View in Google Scholar

Pikuła, N. G., Jagielska, K., & Łukasik, J. M. (red.). (2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Kraków: Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, nr 13
View in Google Scholar

Piontek, B., & Macha, K., (2016). Kategoria „zdrowie” i „choroba” i ich implikacje dla zarządzania systemem ochrony zdrowia. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 48(4, 230–245.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.4.16

Plebańska, M., Szyller, A., & Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrane z: https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8
View in Google Scholar

Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Bigaj, M. (2020a). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Ptaszek, G., Bigaj, M., Dębski, M., Pyżalski, J., & Stunża, G. D. (2020b). Zdalna edukacja – gdzie byliśmy, dokąd idziemy? Wstępne wyniki badania naukowego „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”. Warszawa. Pobrane z: https://ug.edu.pl/news/
View in Google Scholar

Słopiecka, A., & Cieślik, A. (2011). Zachowania zdrowotne – wybrane definicje. Studia Medyczne, 24(4), 77–81
View in Google Scholar

Smal, T. (2009). Nauczanie na odległość (e-learning). Zeszyty Naukowe WSOWL, 3(153), 105–114.
View in Google Scholar

Harmonogram powrotu uczniów do stacjonarnej nauki w szkołach i placówkach. (2021). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/harmonogram-powrotu-uczniow-do-stacjonarnej-nauki-w-szkolach-i-placowkach
View in Google Scholar

Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli w pandemii. (2021). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/program-wsparcia-psychologiczno-pedagogicznego-dla-uczniow-i-nauczycieli-w-pandemii?fbclid=IwAR0SeToTvRQAVu_efF8YSVH9FCALcNScxXsJaqP6G3Yn4izkcKfpuDlwbS0
View in Google Scholar

Ograniczenie prowadzenia zajęć w siedzibie uczelni od 19 października w związku z COVID-19. (2020). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ograniczenie-prowadzenia-zajec-w-siedzibie-uczelni-od-19-pazdziernika-w-zwiazku-z-covid-19
View in Google Scholar

Nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. (2021). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/nowe-rozporzadzenie-ministra-edukacji-i-nauki-w-sprawie-czasowego-ograniczenia-funkcjonowania-niektorych-podmiotow-systemu-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki-w-zwiazku-z-zapobieganiem-przeciwdzialaniem-i-zwalczaniem-covid-19
View in Google Scholar

Tarcze dla środowiska naukowego i akademickiego – podsumowanie zmian. (2020). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tarcze-dla-srodowiska-naukowego-i-akademickiego-podsumowanie-zmian
View in Google Scholar

Kolejne kroki w walce z koronawirusem – w sklepie mniej osób, ograniczenia w poruszaniu nieletnich, a parki, plaże i bulwary zamknięte. (2020). https://www.gov.pl/web/koronawirus/kolejne-kroki
View in Google Scholar

Nauka w czasach pandemii. (2020). https://pwr.edu.pl/uczelnia/aktualnosci/nauka-w-czasach-pandemii-11718.html
View in Google Scholar

Published

2021-01-01

How to Cite

Głódź, N., & Herudzińska, M. H. (2021). Remote work and health in times of pandemic on the example of education process actors. Władza Sądzenia, (21), 102–118. https://doi.org/10.18778/2300-1690.21.08

Issue

Section

Articles