Remote work and health in times of pandemic on the example of education process actors
DOI:
https://doi.org/10.18778/2300-1690.21.08Keywords:
pandemic, remote education, health behaviors, teacher, pupil, studentAbstract
The COVID-19 pandemic, now over than a year and a half old, has affected all areas of social life. Education is no exception: suddenly and unexpectedly, the educational process was transferred to virtual platforms, which has given rise to many challenges and problems affecting all its participants (teachers, students and parents). Among the problems brought about by the change in the functioning of the education system for teachers, the following should be mentioned (although this is not a complete list): stress and fatigue associated with remote teaching, increased time allocated to professional work, increased time spent in front of the computer, excessive consolidation of professional and personal life (working from home), deterioration of physical and mental condition. The time of the pandemic is usually not conducive to the continuation or undertaking of pro-health behaviors by teachers.
References
Bojarska, K., Chabko, E., Gadomska, I., Grochowski, M., Iwaniec, K., Kubacka, A., Sobolewska, J., & Waleczko, T. (2020). Organizacja i funkcjonowanie punktu wsparcia na uczelni. Warszawa: Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej
View in Google Scholar
Buchner, A., Wierzbicka, B. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii (edycja II). Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasiepandemii.-Edycja-II.pdf
View in Google Scholar
CBOS. (2016). Zdrowie i prozdrowotne zachowania Polaków. Komunikat z badań nr 138/2016. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_138_16.PDF
View in Google Scholar
CBOS. (2020a). Opinie o epidemii koronawirusa i związanych z nią restrykcjach. Komunikat z badań nr 58/2020. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_058_20.PDF
View in Google Scholar
CBOS. (2020b). Skutki epidemii koronawirusa w życiu zawodowym i budżetach domowych. Komunikat z badań nr 56/2020. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_056_20.PDF
View in Google Scholar
CBOS. (2020c). Obawy Polaków w czasach pandemii. Komunikat z badań nr 155/2020. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_155_20.PDF
View in Google Scholar
CBOS (2021a). Samopoczucie Polaków w wieku 18–24 lat w czasie pandemii.. Pobrane z: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/news/newsletter_ver3.php?news_r=2021&news_nr=01
View in Google Scholar
CBOS. (2021b). Edukacja zdalna – doświadczenia i oceny. Komunikat z badań 19/2021. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_019_21.PDF
View in Google Scholar
Centrum Cyfrowe. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii (edycja I). Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf
View in Google Scholar
Deloitte. (2020). Zdrowie Polaków po pandemii. Co możemy zrobić razem. Warszawa. Pobrane z: https://medycynaprywatna.pl/wp-content/uploads/2021/01/FINA%C5%81_raport-PMP-2.pdf
View in Google Scholar
Drozdowski, R., Frąckowiak, M., Krajewski, M., Kubacka, M., Modrzyk, A., Rogowski, Ł., Rura, P., & Stamm, A. (2020). Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań. Poznań: UAM w Poznaniu, Wydział Socjologii.
View in Google Scholar
Garbacik, Ż. (2018). Stres w pracy nauczyciela. Szkoła – Zawód – Praca, 16, 109–126.
View in Google Scholar
Giddens, A. (2012). Socjologia (wydanie nowe). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
View in Google Scholar
Gruszczyńska, M., Bąk-Sosnowska, M., & Plinta, R. (2015). Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia. Hygeia Public Health, 50(4), 558–565.
View in Google Scholar
Grzelak, Sz., & Żyro, D. (2021). Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/program-wsparcia-psychologiczno-pedagogicznego-dla-uczniow-i-nauczycieli-w-pandemii?fbclid=IwAR0SeToTvRQAVu_efF8YSVH9FCALcNScxXsJaqP6G3Yn4izkcKfpuDlwbS0IBRiS. (2020). Wpływ pandemii na zachowania zdrowotne Polaków. Warszawa. Pobrane z: https://ibris.pl/wp-content/uploads/2020/04/RAPORTIBRiS_Wp%C5%82yw-pandemii-na-zachowaniazdrowotne-Polak%C3%B3w-wybrane-wyniki.pdf
View in Google Scholar
Jakubczak, B. (2008). Kształcenie zdalne przez internet jako urzeczywistnienie idei edukacji bez granic. W: A. Czajkowska, D. Rondalska (red.), Edukacja bez granic mimo barier. Przestrzeń tworzenia, t. 3 (s. 398–406). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
View in Google Scholar
Jemielniak, D. (2020). Zdalne nauczanie – blended, nie single malt. W: Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? (s. 33–37). Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha
View in Google Scholar
Kozłowska, D., Sokołowska, D., & Ryszkowski, W. (2017). Motywacje do aktywności ruchowej studentów i nauczycieli. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 2(20), 5–19.
View in Google Scholar
Marten, Z. (2007). Stres w pracy nauczyciela. W: J. Mastalski, D. Krzywoń (red.), „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas dawnej Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu”, zeszyt 2/2007 (s. 99–110)
View in Google Scholar
Nycz, M., & Smok, B. (2004). Nauczanie zdalne – nowa forma kształcenia. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1027, 331–342.
View in Google Scholar
Opolski, J. T., & Wysocki, M. J. (2013). Zdrowie 2020” – nowe założenia polityki zdrowotnej. Cz. I. Przegląd Epidemiologiczny, 67(1), 87–91.
View in Google Scholar
PARP. (2020). Kalendarium wydarzeń ważnych dla polskiego ekosystemu przedsiębiorczości i innowacyjności. Pobrane z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/kalendarium-2020_18032021-do-publ.pdf
View in Google Scholar
Pikuła, N. G., Jagielska, K., & Łukasik, J. M. (red.). (2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Kraków: Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, nr 13
View in Google Scholar
Piontek, B., & Macha, K., (2016). Kategoria „zdrowie” i „choroba” i ich implikacje dla zarządzania systemem ochrony zdrowia. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 48(4, 230–245.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.4.16
Plebańska, M., Szyller, A., & Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrane z: https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8
View in Google Scholar
Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Bigaj, M. (2020a). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Ptaszek, G., Bigaj, M., Dębski, M., Pyżalski, J., & Stunża, G. D. (2020b). Zdalna edukacja – gdzie byliśmy, dokąd idziemy? Wstępne wyniki badania naukowego „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”. Warszawa. Pobrane z: https://ug.edu.pl/news/
View in Google Scholar
Słopiecka, A., & Cieślik, A. (2011). Zachowania zdrowotne – wybrane definicje. Studia Medyczne, 24(4), 77–81
View in Google Scholar
Smal, T. (2009). Nauczanie na odległość (e-learning). Zeszyty Naukowe WSOWL, 3(153), 105–114.
View in Google Scholar
Harmonogram powrotu uczniów do stacjonarnej nauki w szkołach i placówkach. (2021). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/harmonogram-powrotu-uczniow-do-stacjonarnej-nauki-w-szkolach-i-placowkach
View in Google Scholar
Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli w pandemii. (2021). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/program-wsparcia-psychologiczno-pedagogicznego-dla-uczniow-i-nauczycieli-w-pandemii?fbclid=IwAR0SeToTvRQAVu_efF8YSVH9FCALcNScxXsJaqP6G3Yn4izkcKfpuDlwbS0
View in Google Scholar
Ograniczenie prowadzenia zajęć w siedzibie uczelni od 19 października w związku z COVID-19. (2020). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ograniczenie-prowadzenia-zajec-w-siedzibie-uczelni-od-19-pazdziernika-w-zwiazku-z-covid-19
View in Google Scholar
Nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. (2021). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/nowe-rozporzadzenie-ministra-edukacji-i-nauki-w-sprawie-czasowego-ograniczenia-funkcjonowania-niektorych-podmiotow-systemu-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki-w-zwiazku-z-zapobieganiem-przeciwdzialaniem-i-zwalczaniem-covid-19
View in Google Scholar
Tarcze dla środowiska naukowego i akademickiego – podsumowanie zmian. (2020). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tarcze-dla-srodowiska-naukowego-i-akademickiego-podsumowanie-zmian
View in Google Scholar
Kolejne kroki w walce z koronawirusem – w sklepie mniej osób, ograniczenia w poruszaniu nieletnich, a parki, plaże i bulwary zamknięte. (2020). https://www.gov.pl/web/koronawirus/kolejne-kroki
View in Google Scholar
Nauka w czasach pandemii. (2020). https://pwr.edu.pl/uczelnia/aktualnosci/nauka-w-czasach-pandemii-11718.html
View in Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.