Photography Games

Authors

  • Rafał Drozdowski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.22.02

Keywords:

photography and propaganda, the agency of the photographic image, photography as interaction and game, power , autonomy

Abstract

The article is an attempt to compare two photographs: the famous Migrant Mother portrait by Dorothea Lange and the portrait of a work leader taken (in 1977) by Zdzislaw Pacholski. Both images are treated in the article as a pretext for presenting photography as a kind of game that the photographer plays with the photographed and that the viewers of the photographs play with the pictures they see. According to the author, this game is based on distrust. Its result – when one manages to track down various manipulations and issues that were supposed to remain hidden – is, on the one hand, cognitive satisfaction, but on the other, successive depreciation of photography. 

Author Biography

Rafał Drozdowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Rafał Drozdowski – ur. 1961, prof. zw. dr hab. na Wydziale Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zastępca Redaktora Naczelnego czasopisma „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, członek Komitetu Socjologicznego PAN. Zainteresowania naukowo-badawcze: socjologia codzienności, socjologia wizualna, socjologia kultury, przemiany współczesnego społeczeństwa polskiego, socjologia nauki. 9 Socjologowie od lat posługują terminem „uogólnione zaufanie społeczne”. CBOS pyta o nie od dwóch dziesięcioleci, prosząc respondentów, aby odpowiedzieli, czy w jakim stopniu zgadzają się oni lub nie zgadzają z opinią, że większości ludzi można ufać. Owo uogólnione zaufanie jest więc – w odróżnieniu od zaufania (bądź braku zaufania) do konkretnych osób bądź instytucji – względnie trwałą dyspozycją poznawczą i emocjonalną. Jest, jak to określa Piotr Sztompka (2007), zakładem, iż działania podejmowane przez naszych partnerów społecznych będą zgodne z ogólnie akceptowanymi zasadami porządku. Jeśli można mówić o uogólnionym zaufaniu społecznym, wydaje się, że można mówić także o jego odwrotności, którą jest uogólniona, czy też zgeneralizowana nieufność. Autor lub współautor około 160 publikacji naukowych – m.in. monografii Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej (wspólnie z Markiem Krajewskim), monografii Praktyki kulturalne Polaków (wspólnie z Barbarą Fatygą, Mirosławem Filiciakiem, Markiem Krajewskim i Tomaszem Szlendakiem), cyklu raportów pod wspólnym tytułem Życie codzienne w czasach pandemii prezentujących rezultaty projektu badawczego realizowanego od marca 2020 roku na Wydziale Socjologii UAM.

References

Bazin, A. (1963). Film i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
View in Google Scholar

Bogusławska, M., Grębecka, Z. (2010). Popkomunizm. Doświadczenie komunizmu a kultura popularna, Kraków: Wydawnictwo Libron.
View in Google Scholar

Carlebach, M. L. (1988). Documentary and Propaganda: The Photographs of the Farm Security Administration, „The Journal of Decorative and Propaganda Arts”, nr 8.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1503967

Published By: Florida International University Board of Trustees on behalf of The Wolfsonian-FIU.
View in Google Scholar

Cross, G. (2015). Consumed Nostalgia. Memory in the Age of Fast Capitalism, Nowy Jork: Columbia University Press
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7312/cros16758

Estrin, J. (2018). Unraveling the Mysteries of Dorothea Lange’s ‘Migrant Mother’. Pobrane z: https://www.nytimes.com/2018/11/28/lens/dorothea-lange-migrant-mother.html
View in Google Scholar

Frąckowiak. M. (2017). Kruche medium. Rozmowy o fotografii 1. Poznań: Fundacja Pix.house.
View in Google Scholar

Krajewski, M. (2003). Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar

Lethen, H. (2016). Cień fotografa. Obrazy i ich rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Universitas
View in Google Scholar

Meredith, R. (1946). Mr. Lincoln’s camera man, Mathew B. Brady. Nowy Jork: Scribner
View in Google Scholar

Modelski, Ł. (2013). Fotobiografia PRL. Opowieści reporterów. Kraków: Wydawnictwo Znak
View in Google Scholar

Pacholski, Z. (2020). Piętno wyróżnienia – Dylemat Marsjasza. Świnoujście: Miejska Galeria Sztuki Współczesnej ms44
View in Google Scholar

Pacholski, Z. (2021). Codigos fotograficos – Kody fotograficzne – Photographic codes. Leiria: Museu da Imagem em Movimento
View in Google Scholar

Pruitt, S. (2020). The Real Story Behind the ‘Migrant Mother’ in the Great Depression-Era Photo. Pobrane z: https://www.history.com/news/migrant-mother-new-deal-great-depression
View in Google Scholar

Reynolds,B. (2004). The Nostalgic Turn and the Politics of Ressentiment, „Georgia Educational Researcher”, nr 1, s. 1–11.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.20429/ger.2004.020101

Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament Społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar

The Family of Man created by Edward Steichen for the Museum of Modern Art. (1955). New York: Museum of Modern Art.
View in Google Scholar

Wolak, U. (2013). Migrant Mother, czyli Matka Tułaczka. Analiza ikonograficzna, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, nr 2
View in Google Scholar

Wright, T. (1999). The Photography Handbook. London: Routledge.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203295243

Published

2022-01-01

How to Cite

Drozdowski, R. (2022). Photography Games. Władza Sądzenia, (22), 44–55. https://doi.org/10.18778/2300-1690.22.02

Issue

Section

Articles