Kilka uwag na temat postprawdy i technologii komunikowania w dobie późnego kapitalizmu

Autor

  • Tomasz Krakowiak Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.26.03

Słowa kluczowe:

Rorty, postprawda, neopragmatyzm, technologia

Abstrakt

Esej ten jest próbą wyjaśnienia zjawiska opisywanego przez publicystykę jako „postprawda” w perspektywie neopragmatycznej koncepcji prawdy Richarda Rorty’ego. Dodatkową ramę odniesień stanowić będzie refleksja dotycząca rozwijanej przez konsumpcjonistyczne społeczeństwa późnego kapitalizmu technologii kontrolujących świadome i nieświadome rytmy ciał i dusz. W filozofii Rorty’ego prawda okazuje się pochodną pragmatycznej efektywności, a ściślej uzgodnieniem ludzkich przekonań i pragnień. Choć trudno o lepszą definicję „postprawdy”, takie postawienie sprawy budzi niepokój i sprzeciw. Sprawia bowiem wrażenie, że świat rozpada się na coraz mniejsze fragmenty trwające we względnej tylko spójności. Te specyficzne „światy społeczne” czy „wspólnoty interpretacyjne” wydają się rozpadać na coraz mniej stabilne elementy, jednocześnie formując pewne ethoi, które wytwarzają własne aleturgie, czyli zespoły procedur, za pomocą których tworzymy to, co uznajemy za prawdę. Sprzyja temu rozwój internetu, a w szczególności sieci społecznościowych, który otworzył daleko idące możliwości kontrolowania i modelowania świadomości. Rozwój sztucznej inteligencji wprowadza nas w dolinę niesamowitości. Engelsowska dialektyka ręki i narzędzia coraz wyraźniej wpisuje się w szerszą ramę dialektyki pana i sługi. „Postprawda” okazuje się w tym ujęciu niezamierzoną konsekwencją pragmatyzmu.

Biogram autora

Tomasz Krakowiak - Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego

Tomasz Krakowiak, socjolog. Pracuje w Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego w Skierniewicach. Definiuje się jako „poeta niepiszący”.

Bibliografia

Battele, J. (2007). Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Berman, M. (2006). „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Buczyńska-Garewicz, H. (2008). Prawda i złudzenie. Esej o myśleniu. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Bulira, W. (2007). Problem detotalizacji prawdy. Wokół Ágnes Heller ponowoczesnej perspektywy ponowoczesności, Principia 49/2007, 139–154.
Zobacz w Google Scholar

Callois, R. (1973). Żywioł i ład. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Conway, Ph. (2017), Post-Truth, Complicity and International Politics. E-International Relations. Pobrane z: https://www.e-ir.info/2017/03/29/post-truth-complicity-and-international-politics/
Zobacz w Google Scholar

D’Ancona, M. (2018). Postprawda. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Zobacz w Google Scholar

Derrida, J. (1992). Pismo filozofii. Kraków: inter esse.
Zobacz w Google Scholar

Derrida, J. (2004). Pismo i różnica. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Zobacz w Google Scholar

Deleuze, G., Guattari, F. (2015). Tysiąc plateau. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
Zobacz w Google Scholar

Dierksmeier C., Pirson M. (2009) Oikonomia versus Chrematistike: Learning from Aristotle about the future orientation of business management. Journal of Business Ethics, 88(3)/2009, 417–430, DOI:10.1007/s10551-009-0128-7.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-009-0128-7

Engels, F. (1949). Anty-Duhring. Warszawa: Książka i Wiedza.
Zobacz w Google Scholar

Engels, F. (1979). Dialektyka przyrody. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Forstenzer, J. (2018). Something has cracked: Post-truth politics and Richard Rorty’s postmodernist bourgeois liberalism, Ash Center for Democratic Governance and Innovation Harvard Kennedy School. Pobrane z: https://ash.harvard.edu/files/ash/files/post-truth-politics-rorty.pdf
Zobacz w Google Scholar

Foucault, M. (2018). Zło czynić, mówić prawdę: funkcja wyznania w sprawiedliwości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar

Freud, Z. (1976). Poza zasadą przyjemności. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Gramsci, A. (1971). Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci. New York: International Publishers Co.
Zobacz w Google Scholar

Guattari, P-F. (1996). Regimes, Pathways, Subjects. W: Gary Genosko (red.), The Guattari Reader (s. 95–108). Oxford: Blackwell Publishers Inc.
Zobacz w Google Scholar

Gwóźdź, A. (red.). (2001). Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Jedlicki, J. (1996). Trzy wieki desperacji. Rodowód idei kryzysu cywilizacji europejskiej. Znak 1/1996, 10–15.
Zobacz w Google Scholar

Kobylińska-Dehe, E. (2022). Tylko obcy może nas uratować: Freud i Niesamowite. wunderBlock. Psychoanaliza i Filozofia, 1/2022, 5–29. Pobrane z: https://wunderblock.pl/wp-content/uploads/2021/12/wunderBlock-1-2022-Kobylińska.pdf
Zobacz w Google Scholar

Kojève, A. (1999). Wstęp do wykładów o Heglu. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Kroński, T. (1960). Rozważania wokół Hegla. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Kuźniarz, B. (2020). Król liczb. Szkice z metafizyki kapitalizmu. Warszawa: Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego.
Zobacz w Google Scholar

Lanchester, J. (2006). The Global Id. London Review of Books, 28 (2)/2006. Pobrane z: https://www.lrb.co.uk/the-paper/v28/n02/john-lanchester/the-global-id
Zobacz w Google Scholar

Levi-Strauss, C. (1960). Smutek tropików. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Lyotard, J-F. (1993). Libidinal Economy. Bloomington: Indiana University Press.
Zobacz w Google Scholar

Owidiusz (1995). Metamorfozy. Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Zobacz w Google Scholar

Pobłocki, K. (2017). Kapitalizm. Historia krótkiego trwania. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
Zobacz w Google Scholar

Popper, K. (2006). Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Reckwitz, A. (2020). The Society of Singularities. Cambridge: Polity Press.
Zobacz w Google Scholar

Rorty, R. (1996). Relatywizm: odnajdywanie i tworzenie. W: J. Niżnik (red.). Habermas, Rorty, Kołakowski: stan filozofii współczesnej (s. 49–69). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Zobacz w Google Scholar

Rorty, R. (1999). Obiektywność, relatywizm i prawda. Pisma filozoficzne.Tom.1. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Rorty, R. (2009). Przygodność, ironia i solidarność. Warszawa: Wydawnictwo WAB.
Zobacz w Google Scholar

Rorty, R. (2013). Filozofia a nadzieja na lepsze społeczeństwo. Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Zobacz w Google Scholar

Rouvroy, A. (2020). Algorithmic Governmentality and the Death of Politics. An interview with Antoinette Rouvroy. Green European Journal, 27.03.2020. Pobrane z: https://www.greeneuropeanjournal.eu/algorithmic-governmentality-and-the-death-of-politics/
Zobacz w Google Scholar

Rouvroy, A., Berns, T. (2013). Algorithmic governmentality and prospects of emancipation. Disparateness as a precondition for individuation through relationships? Réseaux, 177(1)/2013. Pobrane z: https://www.cairn-int.info/article-E_RES_177_0163--algorithmic-governmentality-and-prospect.htm
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/res.177.0163

Scheler, M. (1997). Resentyment a moralność. Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”.
Zobacz w Google Scholar

Siemek, M. J. (2011). Wykłady z klasycznej filozofii niemieckiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Siemek, M. J. (2012). Wykłady z filozofii nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Stanford Encyclopedia of Philosophy, hasło: Aristotle. Pobrane z: https://plato.stanford.edu/entries/aristotle/
Zobacz w Google Scholar

Stiegler, B. (1998). Technics and Time, 1: The Fault of Epimetheus. Stanford, CA: Stanford University Press.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9781503616738

Stiegler, B. (2014). Symbolic Misery. The Hyper-industrial Epoch. Cambridge: Polity Press.
Zobacz w Google Scholar

Stiegler, B. (2016). Karnawał nowego „siecioekranu”: od hegemonii do izonomii. Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej,16/2016. DOI: 10.36854/widok/2016.16.693. Pobrane z: https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2016/16-cyfrowe-mroki/karnawal-nowego-siecioekranu-od-hegemonii-do-izonomii
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2016.16.693

Szahaj, A. (2002). Ironia i miłość. Neopragmatyzm Richarda Rorty’ego w kontekście sporu o postmodernizm. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego sp. z o. o.
Zobacz w Google Scholar

Tesich, S. (1992). A Government of Lies. Pobrane z: https://www.thefreelibrary.com/A+government+of+lies.-a011665982
Zobacz w Google Scholar

Tomasz z Akwinu św. (1998). O synderezie. Człowiek w Kulturze, 11/1998, 251–271.
Zobacz w Google Scholar

Wallace, D. F. (2016). E Unibus Pluram. W: Tegoż. Rzekomo fajna rzecz, której nigdy więcej nie zrobię. Eseje i rozważania (s. 35–123). Warszawa: Wydawnictwo WAB.
Zobacz w Google Scholar

Wodziński, C. (2003). Archeologia sacrum. O książce Joanny Tokarskiej-Bakir Obraz osobliwy, Principia 34/2003, 17–28, Pobrane z: https://ejournals.eu/czasopismo/principia/artykul/archeologia-sacrum-o-ksiazce-joanny-tokarskiej-bakir-obraz-osobliwy
Zobacz w Google Scholar

Wodziński, C. (1994). Heidegger i problem zła. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Zuboff, S. (2020). Wiek kapitalizmu inwigilacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Zobacz w Google Scholar

Žižek, S. (2001). Wzniosły obiekt ideologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zobacz w Google Scholar

Žižek, S. (2010). A permanent economic emergency. New Left Review 64/2010, Pobrane z: https://newleftreview.org/issues/ii64/articles/slavoj-zizek-a-permanent-economic-emergency
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-11-20

Jak cytować

Krakowiak, T. (2024). Kilka uwag na temat postprawdy i technologii komunikowania w dobie późnego kapitalizmu. Władza Sądzenia, (26), 41–59. https://doi.org/10.18778/2300-1690.26.03