Nauczanie kompetencji komunikacyjnych w naukach medycznych w środowisku mono- i wielokulturowym

Autor

  • Agnieszka Pawlak Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Zakład Socjologii
  • Magdalena Wieczorkowska Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Zakład Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.16.03

Słowa kluczowe:

kompetencje komunikacyjne, wielokulturowość, medycyna, socjologia medycyny, studenci, nauczanie

Abstrakt

Efektywna komunikacja między pacjentem a personelem medycznym warunkuje powodzenie procesu diagnozowania i leczenia chorego. Doniesienia naukowe potwierdzają pozytywny wpływ dobrej komunikacji na zdrowie pacjentów. We współczesnej medycynie istotnym składnikiem procesu komunikacji z pacjentem jest również komunikacja z jego rodziną. Nabycie kompetencji miękkich w zakresie komunikacji jest zatem równie ważnym elementem edukacji medycznej, co gruntowna wiedza o strukturze i funkcjonowaniu organizmu ludzkiego. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie roli umiejętności komunikacyjnych oraz ukazanie trudności w nauczaniu kompetencji komunikacyjnych w środowisku mono – i wielokulturowym na przykładzie kierunku lekarskiego dla studentów polskich oraz anglojęzycznych na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Jak wykazała analiza, część problemów w nauczaniu ma charakter ogólny i uniwersalny, istnieją jednak różnice silnie uwarunkowane kulturowo mające wpływ na trudności w nauczaniu kompetencji miękkich, w tym umiejętności komunikacyjnych w środowisku wielokulturowym.

Bibliografia

Czerw, A., Religioni, U., Matuszna, A., Lesiak, K., Olejnik, A., Śniadała , D. (2012). Zasady skutecznej komunikacji w placówkach medycznych, Principles of effective communication in medical entities. www.h-ph.p
Zobacz w Google Scholar

Deręgowska, J. (2015). Profesjonalna komunikacja w opiece zdrowotnej jako element wsparcia pracowników zawodów medycznych i pacjentów – oczekiwania i potrzeby, Studia Edukacyjne, 35, 349–366. https://doi.org/10.14746/se.2015.35.18
Zobacz w Google Scholar

Gucciardi E., Chan V.W., Manuel L., Sidani S. (2013). A systematic literature review of diabetes self-management education features to improve diabetes education in women of Black African/ Caribbean and Hispanic/Latin American ethnicity. Pat. Educ. Couns. 92. pp. 235–245, doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2013.03.007.
Zobacz w Google Scholar

Hulewska, A., Kozłowski, A. (2012). Kompetencje społeczne jako jeden z kluczowych wyznaczników skuteczności lekarza w kontakcie z pacjentem i jego rodziną. W: B. Jacennik, A. Hulewska, A. Piasecka (red.), Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu (s. 183–200). Warszawa: VIZJA Press&It.
Zobacz w Google Scholar

Jarosz M, Kawczyńska-Butrym Z, & WłoszczakSzubzda A. (2012). Modele komunikacyjnie relacji lekarz-pacjent-rodzina, Medycyna Ogólna i Nauk o Zdrowiu, 18(3), 212–218
Zobacz w Google Scholar

Kaczor, M., & Michalak, A. (2010). Przychodzi pacjent do lekarza… czyli psychologiczne aspekty komunikacji lekarza z pacjentem, Sztuka Leczenia, 1–2, 51–58. http://www.sztukaleczenia.pl/pub/2010/4_MKaczor_AMichalak.pdf
Zobacz w Google Scholar

Kosowicz, M., Kulpa, M., Świstak-Sawa, S. (2014). Wybrane psychologiczne aspekty budowania poprawnej komunikacji między lekarzem a pacjentem. W: J. Doroszewski, M. Kulus, A. Markowski (red.), Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja (s. 43–63). Warszawa: Wolters Kluwer business
Zobacz w Google Scholar

Motyka, M. (2013). Znaczenie komunikacji terapeutycznej z pacjentem, Sztuka Leczenia, 3–4, 17–24.
Zobacz w Google Scholar

Nowina Konopka, M. (2016). Komunikacja lekarz – pacjent. Teoria i praktyka (M. i K. S. Instytut Dziennikarstwa & Uniwersytet Jagielloński, Eds.; 1st ed.).
Zobacz w Google Scholar

Olchowska-Kotala, A. (2012). Komunikacja sprzyjająca właściwej diagnozie i przestrzeganiu zaleceń terapeutycznych: rola obrazu własnej choroby. W: B. Jacennik, A. Hulewska, A. Piasecka (red.), Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu (s. 201–219). Warszawa: VIZJA Press&It
Zobacz w Google Scholar

Pawełczyk, A., Kotlicka-Antczak, M., Śmigielski, J., Pawełczyk, T., & Rabe-Jabłońska, J. (2012). Inteligencja emocjonalna a preferowana specjalizacja medyczna – wyniki badania empirycznego, Psychiatria i Psychologia Kliniczna. 12(2), 96–101.
Zobacz w Google Scholar

Rider E.A., Hinrichs M.M., Lown B.A. (2006). A model for communication skills assessment across the undergraduate curriculum, Medical Teacher. Vol. 28. No. 5. pp. e127-e134.
Zobacz w Google Scholar

Seung Jae K., Oh Deog K., Kyae Hyung K., Ji Eun L., Seung-Hee L., Jwa-Seop S., Sang Min P. (2019). Investigating the effects of interprofessional communication education for medical students, Korean J Med Educ. Jun; 31(2). pp. 135–145.
Zobacz w Google Scholar

Stangierska, I., & Horst-Sikorska, W. (2007). Ogólne zasady komunikacji między pacjentem a lekarzem, Forum Medycyny Rodzinnej, 1(1), 58–68
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-01-01

Jak cytować

Pawlak, A., & Wieczorkowska, M. (2019). Nauczanie kompetencji komunikacyjnych w naukach medycznych w środowisku mono- i wielokulturowym. Władza Sądzenia, (16), 28–49. https://doi.org/10.18778/2300-1690.16.03

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora