Teaching of communication competences in medical sciences in the mono – and multicultural academic environment

Authors

  • Agnieszka Pawlak Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Zakład Socjologii
  • Magdalena Wieczorkowska Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Zakład Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.16.03

Keywords:

communication competences, multiculturalism, medicine, students, teaching

Abstract

Effective communication between physicians and patients is key factor influencing patient`s diagnosing and treatment. Scientific evidence confirms positive impact of good communication on the patients` condition. In contemporary medicine a key element of medical communication proccess is communication with the patient`s family. Acquiring of soft competences including communication is equally important of medical education as the knowledge of the body structure and its functioning. This article highlights the role of communication competences and depicts difficulties in teaching of them in the mono – and multicultural students environment on the example of the medical directions for Polish and foreign students of the Medical University of Łódź. The comparative analysis has revealed that part of the problems are universal annd general, but there are differences strongly determined by cultural factors influencing on difficulties in teaching soft competences (including communication ones) in the multicultural environment.

References

Czerw, A., Religioni, U., Matuszna, A., Lesiak, K., Olejnik, A., Śniadała , D. (2012). Zasady skutecznej komunikacji w placówkach medycznych, Principles of effective communication in medical entities. www.h-ph.p
View in Google Scholar

Deręgowska, J. (2015). Profesjonalna komunikacja w opiece zdrowotnej jako element wsparcia pracowników zawodów medycznych i pacjentów – oczekiwania i potrzeby, Studia Edukacyjne, 35, 349–366. https://doi.org/10.14746/se.2015.35.18
View in Google Scholar

Gucciardi E., Chan V.W., Manuel L., Sidani S. (2013). A systematic literature review of diabetes self-management education features to improve diabetes education in women of Black African/ Caribbean and Hispanic/Latin American ethnicity. Pat. Educ. Couns. 92. pp. 235–245, doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2013.03.007.
View in Google Scholar

Hulewska, A., Kozłowski, A. (2012). Kompetencje społeczne jako jeden z kluczowych wyznaczników skuteczności lekarza w kontakcie z pacjentem i jego rodziną. W: B. Jacennik, A. Hulewska, A. Piasecka (red.), Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu (s. 183–200). Warszawa: VIZJA Press&It.
View in Google Scholar

Jarosz M, Kawczyńska-Butrym Z, & WłoszczakSzubzda A. (2012). Modele komunikacyjnie relacji lekarz-pacjent-rodzina, Medycyna Ogólna i Nauk o Zdrowiu, 18(3), 212–218
View in Google Scholar

Kaczor, M., & Michalak, A. (2010). Przychodzi pacjent do lekarza… czyli psychologiczne aspekty komunikacji lekarza z pacjentem, Sztuka Leczenia, 1–2, 51–58. http://www.sztukaleczenia.pl/pub/2010/4_MKaczor_AMichalak.pdf
View in Google Scholar

Kosowicz, M., Kulpa, M., Świstak-Sawa, S. (2014). Wybrane psychologiczne aspekty budowania poprawnej komunikacji między lekarzem a pacjentem. W: J. Doroszewski, M. Kulus, A. Markowski (red.), Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja (s. 43–63). Warszawa: Wolters Kluwer business
View in Google Scholar

Motyka, M. (2013). Znaczenie komunikacji terapeutycznej z pacjentem, Sztuka Leczenia, 3–4, 17–24.
View in Google Scholar

Nowina Konopka, M. (2016). Komunikacja lekarz – pacjent. Teoria i praktyka (M. i K. S. Instytut Dziennikarstwa & Uniwersytet Jagielloński, Eds.; 1st ed.).
View in Google Scholar

Olchowska-Kotala, A. (2012). Komunikacja sprzyjająca właściwej diagnozie i przestrzeganiu zaleceń terapeutycznych: rola obrazu własnej choroby. W: B. Jacennik, A. Hulewska, A. Piasecka (red.), Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu (s. 201–219). Warszawa: VIZJA Press&It
View in Google Scholar

Pawełczyk, A., Kotlicka-Antczak, M., Śmigielski, J., Pawełczyk, T., & Rabe-Jabłońska, J. (2012). Inteligencja emocjonalna a preferowana specjalizacja medyczna – wyniki badania empirycznego, Psychiatria i Psychologia Kliniczna. 12(2), 96–101.
View in Google Scholar

Rider E.A., Hinrichs M.M., Lown B.A. (2006). A model for communication skills assessment across the undergraduate curriculum, Medical Teacher. Vol. 28. No. 5. pp. e127-e134.
View in Google Scholar

Seung Jae K., Oh Deog K., Kyae Hyung K., Ji Eun L., Seung-Hee L., Jwa-Seop S., Sang Min P. (2019). Investigating the effects of interprofessional communication education for medical students, Korean J Med Educ. Jun; 31(2). pp. 135–145.
View in Google Scholar

Stangierska, I., & Horst-Sikorska, W. (2007). Ogólne zasady komunikacji między pacjentem a lekarzem, Forum Medycyny Rodzinnej, 1(1), 58–68
View in Google Scholar

Published

2019-01-01

How to Cite

Pawlak, A., & Wieczorkowska, M. (2019). Teaching of communication competences in medical sciences in the mono – and multicultural academic environment. Władza Sądzenia, (16), 28–49. https://doi.org/10.18778/2300-1690.16.03

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)