Gry fotografią
DOI:
https://doi.org/10.18778/2300-1690.22.02Słowa kluczowe:
fotografia, propaganda, sprawstwo fotografii, fotografia i propaganda, fotografowania jako interakcja i gra, władza, autonomiaAbstrakt
Artykuł jest próbą porównania dwóch zdjęć: słynnego portretu Migrant Mother autorstwa Dorothei Lange i wykonanego (w 1977 roku) przez Zdzisława Pacholskiego portretu przodownicy pracy. Oba obrazy zostały potraktowane w artykule jako pretekst do przedstawienia fotografowania jako swoistej gry, którą fotograf toczy z fotografowanymi i którą odbiorcy fotografii toczą z oglądanymi zdjęciami. Gra ta opiera się zdaniem autora na nieufności. Jej rezultatem – wówczas, gdy udaje się wytropić rozmaite manipulacje i kwestie, które miały pozostać ukryte – jest z jednej strony satysfakcja poznawcza, z drugiej jednak sukcesywne deprecjonowanie fotografii.Bibliografia
Bazin, A. (1963). Film i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Zobacz w Google Scholar
Bogusławska, M., Grębecka, Z. (2010). Popkomunizm. Doświadczenie komunizmu a kultura popularna, Kraków: Wydawnictwo Libron.
Zobacz w Google Scholar
Carlebach, M. L. (1988). Documentary and Propaganda: The Photographs of the Farm Security Administration, „The Journal of Decorative and Propaganda Arts”, nr 8.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1503967
Published By: Florida International University Board of Trustees on behalf of The Wolfsonian-FIU.
Zobacz w Google Scholar
Cross, G. (2015). Consumed Nostalgia. Memory in the Age of Fast Capitalism, Nowy Jork: Columbia University Press
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7312/cros16758
Estrin, J. (2018). Unraveling the Mysteries of Dorothea Lange’s ‘Migrant Mother’. Pobrane z: https://www.nytimes.com/2018/11/28/lens/dorothea-lange-migrant-mother.html
Zobacz w Google Scholar
Frąckowiak. M. (2017). Kruche medium. Rozmowy o fotografii 1. Poznań: Fundacja Pix.house.
Zobacz w Google Scholar
Krajewski, M. (2003). Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Zobacz w Google Scholar
Lethen, H. (2016). Cień fotografa. Obrazy i ich rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Universitas
Zobacz w Google Scholar
Meredith, R. (1946). Mr. Lincoln’s camera man, Mathew B. Brady. Nowy Jork: Scribner
Zobacz w Google Scholar
Modelski, Ł. (2013). Fotobiografia PRL. Opowieści reporterów. Kraków: Wydawnictwo Znak
Zobacz w Google Scholar
Pacholski, Z. (2020). Piętno wyróżnienia – Dylemat Marsjasza. Świnoujście: Miejska Galeria Sztuki Współczesnej ms44
Zobacz w Google Scholar
Pacholski, Z. (2021). Codigos fotograficos – Kody fotograficzne – Photographic codes. Leiria: Museu da Imagem em Movimento
Zobacz w Google Scholar
Pruitt, S. (2020). The Real Story Behind the ‘Migrant Mother’ in the Great Depression-Era Photo. Pobrane z: https://www.history.com/news/migrant-mother-new-deal-great-depression
Zobacz w Google Scholar
Reynolds,B. (2004). The Nostalgic Turn and the Politics of Ressentiment, „Georgia Educational Researcher”, nr 1, s. 1–11.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.20429/ger.2004.020101
Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament Społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Zobacz w Google Scholar
The Family of Man created by Edward Steichen for the Museum of Modern Art. (1955). New York: Museum of Modern Art.
Zobacz w Google Scholar
Wolak, U. (2013). Migrant Mother, czyli Matka Tułaczka. Analiza ikonograficzna, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, nr 2
Zobacz w Google Scholar
Wright, T. (1999). The Photography Handbook. London: Routledge.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203295243
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.