Mural jako atrakcja turystyczna w mieście poprzemysłowym – przykład Łodzi
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.04Keywords:
murale, netnografia, miasto poprzemysłowe, Galeria Urban Forms, ŁódźAbstract
W artykule zaprezentowano rozwój łódzkich murali w XXI w., przedstawiono opinie uczestników wycieczek organizowanych w 2014 r. przez Galerię Urban Forms, której głównym zadaniem jest nasycenie tkanki miejskiej sztuką uliczną oraz jej promocja. Ponadto wskazano zasięg oddziaływania łódzkich murali poprzez analizę: wspomnień zarejestrowanych i udostępnionych na YouTube, informacji w mediach lokalnych, krajowych i zagranicznych, opinii udostępnionych w Internecie na blogach i w galeriach turystów oraz miłośników sztuki ulicznej, a także prezentacji w galeriach na stronach internetowych autorów murali. Pozwoliło to na poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: czy murale mogą być atrakcją turystyczną miasta poprzemysłowego, jakim jest Łódź?
Downloads
References
ARREOLA D., 1984, Mexican American exterior murals, „Geographical Review”, 74(4), s. 409–424, DOI: 10.2307/215024.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/215024
CHRAŚCIK D., 2016, Ruch turystyczny w Łodzi na przykładzie wycieczek szlakami Galerii Urban Forms, mps pracy magisterskiej pod kier. I. Jażdżewskiej, w IGMIT UŁ, Łódź.
Google Scholar
DICKINSON J., 2012, From graffiti to murals and back again: Philadelphia’s spectacular streetscape, „Visualidades”, Goiânia, 10, 1, s. 63–79.
Google Scholar
GRALIŃSKA-TOBOREK A., KAZIMIERSKA-JERZYK W., 2014, Experience of art in urban space Urban Forms Gallery 2011–2013, Urban Forms Foundation, Łódź.
Google Scholar
GRODACH C., 2009, Art spaces, public space, and the link to community development, „Community Development Journal”, 45(4), s. 474–493.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/cdj/bsp018
GRUBER Ch.J., 2008, The message on the wall: Mural arts in postrevolutionary Iran, „Persica”, 22, s. 15–46, DOI: 10.2143/PERS.22.0. 2034399.
Google Scholar
KOSTER R.L.P., 2008, Mural-based tourism as a strategy for rural community economic development. Advances in culture, „Tourism and Hospitality Research”, 2, s. 153–292, http://dx.doi.org/10.1016/s1871-3173(08)02004-1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S1871-3173(08)02004-1
KOSTER R., RANDALL J., 2005, Indicators of community economic development through mural-based tourism, „Canadian Geographer”, 49, s. 42–60.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0008-3658.2005.00079.x
KOTER M., 1990, The morphological evolution of a nineteenth-century city centre: Lodz, Poland, 1825-1973, [w:] The built form of western cities: essays for MRG Conzen on the occasion of his eightieth birthday, TR Slater, Leicester University Press, s. 109–141.
Google Scholar
KOZINETS R.V., 2002, The feld behind the screen: Using netnography for marketing research in online communities, „Journal of Marketing Research”, 39 (February), s. 61–72.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1509/jmkr.39.1.61.18935
KOZINETS R.V., 2012, Netnografia. Badania etnograficzne online, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
LARKIN C., 2014, Jerusalem’s separation wall and global message board: Graffiti, murals, and the art of Sumud, „Arab Studies Journal”, 22(1).
Google Scholar
MOKRAS-GRABOWSKA, J., 2014, Art-tourism space in Łódź: The example of the Urban Forms Gallery/ Przestrzeń turystyczno- artystyczna Łodzi na przykładzie Galerii Urban Forms, „Tourism/ Turyzm”, 24(2), s. 23–30/pp. 25–33, DOI: 10.2478/tour-2014-0013.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0013
SAPEGA E.W., 2002, Image and counter-image: The place of Salazarist images of national identity in contemporary Portuguese visual culture, „Portuguese Cultural Studies”, 39, 2, s. 45–64.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3368/lbr.39.2.45
SIEBER T., CORDEIRO G.Í., FERRO L., 2012, The neighbourhood strikes back: Community murals by youth in Boston’s communities of colour, „City & Society”, 24, 3, s. 263–280, DOI: 10.1111/ciso. 12000.
Google Scholar
STĘPIEŃ B., 2010, Łódzkie murale. Niedoceniona grafika użytkowa PRL-u, Wyd. Księży Młyn, Łódź.
Google Scholar
ŚWIEŚCIAK M., MATULEWSKI P., MAKOHONIENKo M., 2015, Turystyka graffiti w opinii respondentów z wybranych miast: Gdańsk, Łódź, Poznań, „Turystyka Kulturowa”, 8, s. 41–56.
Google Scholar
YOUNG, A., 2010, Negotiated consent or zero tolerance? Responding to graffiti and street art in Melbourne, „City”, 14(1–2), s. 99–114.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13604810903525215
WIGHT E., 2006, Making “Mexican-ness” in Pilsen: Perspectives on the meaning of cultural production in cty space, paper presented at the 2006 Annual Meeting of the American Sociological Association, Montreal, August 12.
Google Scholar
http://chazme718.blogspot.com/2014/10/recycles-diptych-toneproembrion-sepe.html.
Google Scholar
http://dowym.com/voices/lodz-city-surprises/.
Google Scholar
http://edition.cnn.com/2013/11/11/travel/bigger-than-banksy-polish-street-art-goes-large/.
Google Scholar
http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/551664,pocztowkowy-mural-po-amerykansku-tats-cru-malowali-na-ul,id,t.html; 2013.
Google Scholar
http://www.expressilustrowany.pl/artykul/870521,kolorowanie-srodmiescia-mistrzowie-stworza-murale,id,t.html.
Google Scholar
http://www.galeriaurbanforms.org.
Google Scholar
http://www.huffingtonpost.com/entry/lesser-known-streetart-cities_us_5667328de4b079b281907174.
Google Scholar
http://www.huffingtonpost.com/jaime-rojo-steven-harrington/a-tidal-wave-of-lodz-rebo_b_8389740.html.
Google Scholar
http://www.huffingtonpost.com/jaime-rojo-steven-harrington/large-murals-transform-lodz_b_3428241.html.
Google Scholar
http://www.meetingofstyles.com/.
Google Scholar
http://www.meetingofstyles.com/blog/22-24-july-2005-lodz-poland/.
Google Scholar
http://www.meetingofstyles.com/blog/lodz-poland/.
Google Scholar
http://www.murale.mnc.pl/i/mu_eng.pdf.
Google Scholar
http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/articles/europe-forgotten-fairy-tale-cities/.
Google Scholar
http://www.urbanforms.org/about/en/.
Google Scholar
https://www.google.com/culturalinstitute/beta/u/0/exhibit/AQN6U_wQ?hl=pl.
Google Scholar
https://www.muralarts.org/tours/.
Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=rMf_WL-mPf0.
Google Scholar
www.en.lyon-france.com/Press-Professional/News/A-newiPhone-application-to-find-the-painted-walls-murals.
Google Scholar
www.expressilustrowany.pl/artykul/835907,murale-wizytowka-lodzi-najwiekszy-na-swiecie-jest-na-piotrkowskiej,id,t.html;20.06.2015.
Google Scholar
www.lodz.wyborcza.pl/lodz/1,107545,8217920,Murale_na_Piotrkowskiej_Czy_to_dobre_miejsce_na_street.html; 20.06.2015.
Google Scholar
www.murale.mnc.pl/o_023.htm; 20.06.2015.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2015/06/023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.