Łódź jako arena wielkich wydarzeń sportowych – wybrane przykłady
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.06Keywords:
Łódź, sport, turystyka, infrastruktura sportowa, wydarzenia sportowe, turystyka sportowa, ruch turystycznyAbstract
Opracowanie jest próbą przedstawienia Łodzi jako miejsca organizacji znaczących wydarzeń sportowych. Miasto dysponuje kilkoma obiektami sportowymi, które umożliwiają realizację różnego rodzaju spotkań, nawet o charakterze międzynarodowym. W ostatnich latach w oparciu o posiadaną infrastrukturę organizowane były przedsięwzięcia o randze mistrzostw Europy czy mistrzostw świata. Łódź postrzegana jest jako jeden z wiodących ośrodków jeśli chodzi o organizację zawodów związanych z piłką siatkową (mecze ligowe, Liga Mistrzów, Mistrzostwa Polski, Liga Światowa, Mistrzostwa Europy, Mistrzostwa Świata).
Downloads
References
ALEJZIAK W., 2008, Wielkie wydarzenia sportowe jako czynnik walki konkurencyjnej na globalnym rynku turystycznym, [w:] Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, G. Gołembski (red.), Gremium Ekspertów Turystyki, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, s. 52–66.
Google Scholar
BOŃCZAK B., 2013a, Aktywne formy turystyki – problemy terminologiczne, [w:] Nowe-stare formy turystyki w przestrzeni, R. Wiluś, J. Wojciechowska (red.), ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 4, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 49–62.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-925-4.05
BOŃCZAK B., 2013b, Turystyka aktywna, kwalifikowana czy sportowa? Wzajemne relacje między zjawiskami w świetle literatury polskiej i zagranicznej, [w:] Współczesne uwarunkowania i problemy rozwoju turystyki, R. Pawlusiński (red.), Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 121–134.
Google Scholar
BOSIACKI S., 2015, Wydarzenia sportowe jako atrakcja turystyczna na przykładzie miasta Poznania, [w:] Turystyka sportowa – kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju, M. Kazimierczak (red.) Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Poznań, s. 119–128.
Google Scholar
BORZYSZKOWSKI J., 2011, Wpływ eventu na rynek turystyczny – przykład ślubu księcia Williama i Kate Middleton, „Turystyka Kulturowa”, 6, s. 4–16.
Google Scholar
BRUMM K., 2012, Fanoturystyka – kibice sportowi w pozytywnym świetle, Wyd. K&A K.M.A. Karasik, Poznań, ss. 84.
Google Scholar
BUDNER W., 2014, Organizacja wielkich imprez sportowych jako wyraz wzrostu konkurencyjności miasta, Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań, www.klub-biegacza.pl/artykuly/29/imprezy_sportowe_prof_budner.pdf.
Google Scholar
FAULKNER B., 1993, Evaluating the Tourism Impact of Hallmark Events, Occasional Paper, 16, Bureau of Tourism Researche, Canberra, ss. 22.
Google Scholar
GETZ D., 2008, Event Tourism: Definition, Evolution, Research, „Tourism Management”, 29, s. 403–428.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.07.017
GIBSON H.J., 1998, Sport tourism: a critical analysis of research, „Sport Management Review”, 1, s. 45–76.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S1441-3523(98)70099-3
HADZIK A., 2014, Turystyka sportowa ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowych widowisk sportowych, AWF Katowice, ss. 131.
Google Scholar
HADZIK A., TOMIK R., RYŚNIK J., 2015, Międzynarodowe widowisko sportowe jako przykład produktu turystyki sportowej, [w:] Turystyka sportowa – kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju, M. Kazimierczak (red.), Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Poznań, s. 129–137.
Google Scholar
HINCH T., HIGHAM J., 2011, Sport Tourism Development, Channel View Publ. – XVIII, Bristol, Buffalo, Toronto, ss. 258.
Google Scholar
KACZMAREK J., STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2010, Produkt turystyczny – pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa, ss. 447.
Google Scholar
KAZIMIERCZAK M., MALCHROWICZ-MOŚKO E., 2013, Turystyka sportowa – specyfika i trendy rozwojowe, „Folia Turistica”, 28, s. 67–90.
Google Scholar
KOZAK M., 2010, Wielkie imprezy sportowe – korzyść czy strata?, „Studia Regionalne i Lokalne”, 1(39), s. 48–69.
Google Scholar
KOZAK M., 2015, Analiza mechanizmu wielkiej imprezy sportowej, [w:] Turystyka sportowa – kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju, M. Kazimierczak (red.), Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Poznań, s. 18–27.
Google Scholar
LISZEWSKI S. (red.), 2010, Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2009 roku, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, ss. 176.
Google Scholar
MOKRAS-GRABOWSKA J., 2015, Turystyka aktywna – zagadnienia terminologiczne i klasyfikacje, [w:] Wczoraj, dziś i jutro turystyki aktywnej i specjalistycznej, A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Wyd. PTTK „Kraj”, Warszawa, s. 11–25.
Google Scholar
OTTEVANGER H.J., 2007, Sport Tourism: Factor of influence on sport events visit motivation, Master of Arts in European Tourism Management, Bournemouth University (UK) s. 7–28.
Google Scholar
PIECHOTA N., 2015, Zarys założeń metodologicznych badań nad wpływem wydarzeń sportowych i turystyki biznesowej na konkurencyjność miast, [w:] Badania nad turystyką. Jeden cel, różne podejścia, M. Makowska-Iskierka (red.), ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 6, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 149–158.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-831-8.11
ROSE A. K., SPIEGEL M. M., 2011, Do mega sporting events promote international trade?, „SAIS Review of International Affairs”, 31, 1, Winter-Spring, s. 77–85.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1353/sais.2011.0000
SOBIERAJSKA K., 2015, Wpływ wielkich wydarzeń sportowych na turystykę w Łodzi – przykład Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn 2014 – praca magisterska napisana pod kier. prof. B. Włodarczyka w Instytucie Geografii Miast i Turyzmu UŁ.
Google Scholar
STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2015, Czy turystyka może nie być aktywna? O potrzebie podziałów i klasyfikacji turystyki, [w:] Wczoraj, dziś i jutro turystyki aktywnej i specjalistycznej, A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Wyd. PTTK „Kraj”, Warszawa, s. 39–51.
Google Scholar
SZNAJDER A., 2015, Marketing sportu, PWE, Warszawa, ss. 310.
Google Scholar
ŚNIADEK J., 2013, Wpływ megaeventów sportowych na społeczność i gospodarkę kraju goszczącego, „Zeszyty Naukowe”, 26: Gospodarka turystyczna w XXI wieku, Wyd. Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu, Poznań, ss. 124.
Google Scholar
TUREK M., 2007, Wielkie imprezy sportowe i ich długoterminowy wpływ na turystykę, [w:] Turystyka jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego regionów europejskich, M. Turek (red.), Europejska Szkoła Hotelarstwa, Turystyki i Przedsiębiorczości – Szkoła Wyższa w Sopocie, Sopot, ss. 42.
Google Scholar
WEED M., BULL CH., 2005, Sport tourism: participations, policy and providers, Butterword-Heinemann, Oxford.
Google Scholar
WŁODARCZYK B. (red.), 2011, Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2010 roku, ROTWŁ, Łódź, ss. 188.
Google Scholar
WŁODARCZYK B. (red.), 2012, Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2011 roku, ROTWŁ, Łódź, ss. 205.
Google Scholar
http://fotopolska.eu/stadiony; 10.06.2016.
Google Scholar
http://lodz.fotopolska.eu; 10.06.2016.
Google Scholar
http://myself.rogatek.pl; 10.06.2016.
Google Scholar
http://sportowefakty.wp.pl/zuzel/416277/znamy-wizualizacje-stadionu-orla-lodz; 10.06.2016.
Google Scholar
http://stadiony.net/stadiony/pol/stadion_lks_lodz; 10.06.2016.
Google Scholar
http://www.eventim.pl; 10.06.2016.
Google Scholar
http://www.fakt.pl/sport/pilka-nozna; 10.06.2016.
Google Scholar
https://www.youtube.com; 10.06.2016.
Google Scholar
www.atlasarena.pl; 10.06.2016.
Google Scholar
www.lodz.gazeta.pl; 10.06.2016.
Google Scholar
www.lodz.sport.pl; 10.06.2016.
Google Scholar
www.mmlodz.pl; 10.06.2016.
Google Scholar
www.mosir.lodz.pl; 10.06.2016.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.