Mural jako atrakcja turystyczna w mieście poprzemysłowym – przykład Łodzi

Authors

  • Iwona Jażdżewska Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Zakład Geoinformacji

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.04

Keywords:

murale, netnografia, miasto poprzemysłowe, Galeria Urban Forms, Łódź

Abstract

W artykule zaprezentowano rozwój łódzkich murali w XXI w., przedstawiono opinie uczestników wycieczek organizowanych w 2014 r. przez Galerię Urban Forms, której głównym zadaniem jest nasycenie tkanki miejskiej sztuką uliczną oraz jej promocja. Ponadto wskazano zasięg oddziaływania łódzkich murali poprzez analizę: wspomnień zarejestrowanych i udostępnionych na YouTube, informacji w mediach lokalnych, krajowych i zagranicznych, opinii udostępnionych w Internecie na blogach i w galeriach turystów oraz miłośników sztuki ulicznej, a także prezentacji w galeriach na stronach internetowych autorów murali. Pozwoliło to na poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: czy murale mogą być atrakcją turystyczną miasta poprzemysłowego, jakim jest Łódź?

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARREOLA D., 1984, Mexican American exterior murals, „Geographical Review”, 74(4), s. 409–424, DOI: 10.2307/215024.
Google Scholar

CHRAŚCIK D., 2016, Ruch turystyczny w Łodzi na przykładzie wycieczek szlakami Galerii Urban Forms, mps pracy magisterskiej pod kier. I. Jażdżewskiej, w IGMIT UŁ, Łódź.
Google Scholar

DICKINSON J., 2012, From graffiti to murals and back again: Philadelphia’s spectacular streetscape, „Visualidades”, Goiânia, 10, 1, s. 63–79.
Google Scholar

GRALIŃSKA-TOBOREK A., KAZIMIERSKA-JERZYK W., 2014, Experience of art in urban space Urban Forms Gallery 2011–2013, Urban Forms Foundation, Łódź.
Google Scholar

GRODACH C., 2009, Art spaces, public space, and the link to community development, „Community Development Journal”, 45(4), s. 474–493.
Google Scholar

GRUBER Ch.J., 2008, The message on the wall: Mural arts in postrevolutionary Iran, „Persica”, 22, s. 15–46, DOI: 10.2143/PERS.22.0. 2034399.
Google Scholar

KOSTER R.L.P., 2008, Mural-based tourism as a strategy for rural community economic development. Advances in culture, „Tourism and Hospitality Research”, 2, s. 153–292, http://dx.doi.org/10.1016/s1871-3173(08)02004-1
Google Scholar

KOSTER R., RANDALL J., 2005, Indicators of community economic development through mural-based tourism, „Canadian Geographer”, 49, s. 42–60.
Google Scholar

KOTER M., 1990, The morphological evolution of a nineteenth-century city centre: Lodz, Poland, 1825-1973, [w:] The built form of western cities: essays for MRG Conzen on the occasion of his eightieth birthday, TR Slater, Leicester University Press, s. 109–141.
Google Scholar

KOZINETS R.V., 2002, The feld behind the screen: Using netnography for marketing research in online communities, „Journal of Marketing Research”, 39 (February), s. 61–72.
Google Scholar

KOZINETS R.V., 2012, Netnografia. Badania etnograficzne online, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

LARKIN C., 2014, Jerusalem’s separation wall and global message board: Graffiti, murals, and the art of Sumud, „Arab Studies Journal”, 22(1).
Google Scholar

MOKRAS-GRABOWSKA, J., 2014, Art-tourism space in Łódź: The example of the Urban Forms Gallery/ Przestrzeń turystyczno- artystyczna Łodzi na przykładzie Galerii Urban Forms, „Tourism/ Turyzm”, 24(2), s. 23–30/pp. 25–33, DOI: 10.2478/tour-2014-0013.
Google Scholar

SAPEGA E.W., 2002, Image and counter-image: The place of Salazarist images of national identity in contemporary Portuguese visual culture, „Portuguese Cultural Studies”, 39, 2, s. 45–64.
Google Scholar

SIEBER T., CORDEIRO G.Í., FERRO L., 2012, The neighbourhood strikes back: Community murals by youth in Boston’s communities of colour, „City & Society”, 24, 3, s. 263–280, DOI: 10.1111/ciso. 12000.
Google Scholar

STĘPIEŃ B., 2010, Łódzkie murale. Niedoceniona grafika użytkowa PRL-u, Wyd. Księży Młyn, Łódź.
Google Scholar

ŚWIEŚCIAK M., MATULEWSKI P., MAKOHONIENKo M., 2015, Turystyka graffiti w opinii respondentów z wybranych miast: Gdańsk, Łódź, Poznań, „Turystyka Kulturowa”, 8, s. 41–56.
Google Scholar

YOUNG, A., 2010, Negotiated consent or zero tolerance? Responding to graffiti and street art in Melbourne, „City”, 14(1–2), s. 99–114.
Google Scholar

WIGHT E., 2006, Making “Mexican-ness” in Pilsen: Perspectives on the meaning of cultural production in cty space, paper presented at the 2006 Annual Meeting of the American Sociological Association, Montreal, August 12.
Google Scholar

http://chazme718.blogspot.com/2014/10/recycles-diptych-toneproembrion-sepe.html.
Google Scholar

http://dowym.com/voices/lodz-city-surprises/.
Google Scholar

http://edition.cnn.com/2013/11/11/travel/bigger-than-banksy-polish-street-art-goes-large/.
Google Scholar

http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/551664,pocztowkowy-mural-po-amerykansku-tats-cru-malowali-na-ul,id,t.html; 2013.
Google Scholar

http://www.expressilustrowany.pl/artykul/870521,kolorowanie-srodmiescia-mistrzowie-stworza-murale,id,t.html.
Google Scholar

http://www.galeriaurbanforms.org.
Google Scholar

http://www.huffingtonpost.com/entry/lesser-known-streetart-cities_us_5667328de4b079b281907174.
Google Scholar

http://www.huffingtonpost.com/jaime-rojo-steven-harrington/a-tidal-wave-of-lodz-rebo_b_8389740.html.
Google Scholar

http://www.huffingtonpost.com/jaime-rojo-steven-harrington/large-murals-transform-lodz_b_3428241.html.
Google Scholar

http://www.meetingofstyles.com/.
Google Scholar

http://www.meetingofstyles.com/blog/22-24-july-2005-lodz-poland/.
Google Scholar

http://www.meetingofstyles.com/blog/lodz-poland/.
Google Scholar

http://www.murale.mnc.pl/i/mu_eng.pdf.
Google Scholar

http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/articles/europe-forgotten-fairy-tale-cities/.
Google Scholar

http://www.urbanforms.org/about/en/.
Google Scholar

https://www.google.com/culturalinstitute/beta/u/0/exhibit/AQN6U_wQ?hl=pl.
Google Scholar

https://www.muralarts.org/tours/.
Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=rMf_WL-mPf0.
Google Scholar

www.en.lyon-france.com/Press-Professional/News/A-newiPhone-application-to-find-the-painted-walls-murals.
Google Scholar

www.expressilustrowany.pl/artykul/835907,murale-wizytowka-lodzi-najwiekszy-na-swiecie-jest-na-piotrkowskiej,id,t.html;20.06.2015.
Google Scholar

www.lodz.wyborcza.pl/lodz/1,107545,8217920,Murale_na_Piotrkowskiej_Czy_to_dobre_miejsce_na_street.html; 20.06.2015.
Google Scholar

www.murale.mnc.pl/o_023.htm; 20.06.2015.
Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Jażdżewska, I. (2017). Mural jako atrakcja turystyczna w mieście poprzemysłowym – przykład Łodzi. Turyzm/Tourism, 27(2), 45-57. https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.04

Issue

Section

Articles