Możliwości wykorzystania serwisu Tripadvisor jako źródła danych na etapie ich gromadzenia w planowaniu rozwoju turystyki w skali lokalnej

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.06

Keywords:

media społecznościowe w turystyce, Web 2.0, TripAdvisor, UGC, planowanie rozwoju turystyki

Abstract

Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy serwisy społecznościowe mogą być efektywnym źródłem danych, przydatnych w kontekście planowania turystyki w skali lokalnej. W pierwszej części artykułu opisano, jaką rolę pełnią media społecznościowe w przemyśle turystycznym, zawarto syntetyczne omówienie najczęściej pojawiających się tematów badań związanych z wykorzystaniem MS w turystyce, a także scharakteryzowano serwis społecznościowy TripAdvisor, będący przedmiotem badania. W drugiej części przedstawiono wyniki przeprowadzonego z wykorzystaniem serwisu badania, którym objęto odpowiednio po 30 najpopularniejszych hoteli, restauracji oraz atrakcji turystycznych w Poznaniu. Rezultaty badania przedstawiono za pomocą pięciu map wynikowych. Rezultaty opatrzone są komentarzem na temat zagrożeń, z którymi związana jest analiza danych tego typu, a także możliwych przyszłych kierunków badań.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AYEH J.K., AU N., LAW R., 2013, „Do we believe in TripAdvisor?” Examining credibility perceptions and online travelers’ attitude toward using user-generated content, „Journal of Travel Research”, 52 (4), s. 437–452.
Google Scholar

BANERJEE S., CHUA A.Y.K., 2013, Reliability of reviews on the Internet: The case of TripAdvisor, World Congress on Engineering and Computer Science, San Francisco.
Google Scholar

BERTHON P.R. i in., 2012, Marketing meets Web 2.0, social media, and creative consumers: Implications for international marketing strategy, „Business Horizons”, 55 (3), s. 261–271.
Google Scholar

BRZEZIŃSKI S., JASIŃSKI M., 2014, Media społecznościowe w marketingu terytorialnym polskich miast, „Marketing i Rynek”, 3, s. 9–17.
Google Scholar

CHAN N.L., GUILLET B.D., 2011, Investigation of social media marketing: How does the hotel industry in Hong Kong perform in marketing on social media websites?, „Journal of Travel & Tourism Marketing”, 28 (4), s. 345–368.
Google Scholar

FOTIS J., BUHALIS D., ROSSIDES N., 2012, Social media use and impact during the holiday travel planning process, Paper presented at the 19th international conference on information and communication technologies in travel and tourism (ENTER), January 25–27, 2012. Sweden: Helsingborg.
Google Scholar

HAYS S., PAGE S. J., BUHALIS D., 2013, Social media as a destination marketing tool: Its use by national tourism organisations, „Current Issues in Tourism”, 16 (3), s. 211–239.
Google Scholar

HOWE J., 2009, Crowdsourcing: Why the power of the crowd is driving the future of business, Three Rivers Press, Nowy Jork.
Google Scholar

KAPLAN A.M., HAENLEIN M., 2010, Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, „Business Horizons”, 53 (1), s. 59–68.
Google Scholar

KRUCZEK Z., 2016a, Frekwencja w polskich atrakcjach turystycznych. Problemy oceny liczby odwiedzających, „Ekonomiczne Problemy Turystyki”, 35, s. 25–35, https://doi.org/10.18276/ept.2016.3.35-02
Google Scholar

KRUCZEK Z., 2016b, Frekwencja w atrakcjach turystycznych w latach 2011–2015, Polska Organizacja Turystyczna, Kraków–Warszawa.
Google Scholar

KWOK L., YU B., 2013, Spreading social media messages on Facebook, „Cornell Hospitality Quarterly”, 54 (1), s. 84–94.
Google Scholar

LIU Z., SIGUAW J.A., ENZ C.A., 2008, Using tourist travel habits and preferences to assess strategic destination positioning: The case of Costa Rica, „Cornell Hospitality Quarterly”, 49 (3), s. 258–281.
Google Scholar

MCAFEE A., BRYNJOLFSSON E., 2012, Big data: The management revolution, „Harvard Business Review”, 90 (10), s. 61–67.
Google Scholar

MIGUÉNS J., BAGGIO R., COSTA C., 2008, Social media and tourism destinations: TripAdvisor case study, „Advances in Tourism Research”, 26 (28), s. 26–28.
Google Scholar

MUNAR A.M., JACOBSEN J.K. S., 2014, Motivations for sharing tourism experiences through social media, „Tourism Management”, 43, s. 46–54.
Google Scholar

O’REILLY T., 2005, What is Web 2.0, O’Reilly Media, https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html
Google Scholar

PHILLIPS P., MOUTINHO L., 2014, Critical review of strategic planning research in hospitality and tourism, „Annals of Tourism Research”, 48, s. 96–120.
Google Scholar

POLAŃSKA K., WASSILEW A., 2015, Analizy big data w serwisach społecznościowych, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, 44 (4/2015), s. 117–128.
Google Scholar

PUDEŁKO M., 2017, Prawdziwa historia Internetu, wyd. 3, Itstart, Warszawa.
Google Scholar

SZROMNIK A., 2012, Marketing terytorialny, http://images.iformat.pl/195911E5EB/84EC0342-6DCD-4477-84F9-1BB7324257A8.pdf
Google Scholar

Tripadvisor, Dochodzenie: kara więzienia za zamieszczanie fałszywych recenzji, 2018, https://pl.tripadvisor.com/TripAdvisorInsights/w4237
Google Scholar

UNWTO, 2017, Tourism Highlights 2017 Edition, https://www.eunwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419029
Google Scholar

XIANG Z., GRETZEL U., 2010, Role of social media in online travel information search, „Tourism Management”, 31 (2), s. 179–188.
Google Scholar

ZAJADACZ A., 2017, Media społecznościowe w procesie planowania rozwoju turystyki w skali regionalnej, „Ekonomiczne Problemy Turystyki”, 1 (37) 2017, s. 127–146.
Google Scholar

https://www.alexa.com/siteinfo/tripadvisor.com
Google Scholar

https://www.alexa.com/siteinfo/yelp.com
Google Scholar

https://www.tripadvisor.com
Google Scholar

https://www.tripadvisor.mediaroom.com
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Minkwitz, A. (2018). Możliwości wykorzystania serwisu Tripadvisor jako źródła danych na etapie ich gromadzenia w planowaniu rozwoju turystyki w skali lokalnej. Turyzm/Tourism, 28(2), 53–59. https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.06

Issue

Section

Articles