Paradygmat terytorialności w turystyce kulturowej

Authors

  • Myriam Jansen-Verbeke University of Leuven, Geo-Institute, Celestijnenlaan 200E, B3001 Leuven – Belgium

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.19.1-2.05

Keywords:

turystyka kulturowa, spójność terytorialna, badania zasięgu oddziaływania, „turystyfikacja”, krajobrazy kulturowe

Abstract

Typowe podejście geografów do turyzmu zakłada nacisk na analizę ruchu turystycznego w przestrzeni i sposoby korzystania z tej przestrzeni, jak również na syntezę spójności terytorialnej pomiędzy ludźmi, miejscem a produktem. Nowe zainteresowanie terytorialnymi aspektami turyzmu może być postrzegane z jednej strony jako reakcja na globalizację, a z drugiej jako poszukiwanie unikatowych, autentycznych i doświadczeń grass-rooted. W ostatnich badaniach centrum uwagi zostało przeniesione z opisu prawidłowości na analizę procesu zmian spowodowanych przez turyzm („turystyfikacja”). Zrozumienie sił, które przekształcają krajobrazy kulturowe (miejskie i wiejskie) w krajobrazy turystyczne jest podstawowym warunkiem wizjonerskiego planowania i odpowiedzialnego zarządzania regionami i miejscowościami. Artykuł zawiera kilka refleksji na temat przyszłych badań geoturystycznych.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGARWAL S, BALL R., SHAW G., WILLIAMS A., 2000, The geography of tourism production: uneven disciplinary development?, Tourism Geographies 2(3), pp. 241–263.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14616680050082517

AITCHISON C., MACLEOD N.E., SHAW, S. J., 2000, Leisure and tourism landscapes: social and cultural geographies, Routledge, London
Google Scholar

BRIEDENHANN J., WICKENS E., 2004, Tourism routes as tool for economic development of rural areas: Vibrant hope or impossible dream?, Tourism Management, 25(1), pp. 71–79.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00063-3

BUTLER R., WOLDBROOTZ L., 1991, A New Planning Tool: Tourist Opportunity Spectrum, The Journal of Tourism Studies 2(1), pp. 2–14.
Google Scholar

BUTLER R.W. (ed.), 2006, The tourism area life cycle. Vol. 2: Conceptual and theoretical issues, Channel View Publication, Clevedon, UK.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21832/9781845410308

DE HAAN H., VAN DER DUIM R. (eds), 2008, Landscape, Leisure and Tourism, Eburo: Delft.
Google Scholar

ESPON, 2006, The role and spatial effects of cultural heritage and identity (2004-2006), Final Report Project 1.3.3. EU Luxemburg.
Google Scholar

GRAVARI-BARBAS M. & P. VIOLIER (eds), 2003, Lieux de culture et culture des lieux; production(s) culturele(s) locale(s) et émergence des lieux: dynamiques, acteurs, enjeux, PUR, Rennes.
Google Scholar

HALL D., SMITH M., MARCISZEWSKA B. (eds), 2006, Tourism in the New Europe. The Challenges and Opportunities of EU Enlargement, CAB International, Wallingford.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1079/9781845931179.0000

HOWARD P. 2004, Spatial planning for landscape: Managing the pitfalls, Landscape Research 29(4), pp. 423–434.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/0142639042000289055

JANSEN-VERBEKE M., 2007, Cultural resources and the tourismification of territories, Acta Turistica Nova, 1(1), pp. 21–41.
Google Scholar

JANSEN-VERBEKE M., PRIESTLEY G.K., RUSSO A.P. (eds), 2008, Cultural Resources for Tourism: Patterns, Process and Policies, Nova Science, New York.
Google Scholar

JANSEN-VERBEKE M., 2008, A Geographer’s Gaze at Tourism, Documents d'Anàlisi Geogràfica, 52 (2), pp. 15–29.
Google Scholar

JANSEN-VERBEKE M., 2009, Territorial embedding of intangible heritage and cultural tourism, [in:] Sharing Cultures- International Conference in Intangible Heritage – Conference Proceedings, Green Line Institute – Azores – Portugal (in press)
Google Scholar

LEW A., HALL, M., TIMOTHY, D., 2008, World Geography of Travel and Tourism – A regional approach, Butterworth Heinemann Oxford.
Google Scholar

LEW A, HALL, M., WILLIAMS A. (eds), 2004, A companion to tourism, Blackwell Publishing, Oxford.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9780470752272

METZ T. 2002, Fun! Leisure and landscape, NAI Publishers, Rotterdam
Google Scholar

RICHARDS G, WILSON J., 2006, Developing creativity in tourist experiences: A solution to serial reproduction of culture?, Tourism Management, 27, pp. 1209–1223.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.06.002

RIEUCAU J., LAGEISTE J. (eds), 2006, L’empreinte du tourisme; Contribution à l’identité du fait touristiques, L’Harmattan, Paris.
Google Scholar

ROMAGOS A.F., RUSSO A.P. 2008, The advantages of sharing : A case study of the Jewish Heritage Network in Spain, [in:] Jansen-Verbeke, M., Priestley G.K., Russo, A.P. (eds), 2008, Cultural Resources for Tourism: Patterns, Process and Policies, Nova Science, New York, pp. 59–78.
Google Scholar

RUSSO A.P., SEGRE G., 2009, Destinations and property regimes: an exploration, (accepted for publication – March 2009) in Annals of Tourism Research.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2009.04.002

SANTAGATA W., RUSSO A.P., SEGRE G., 2008, Tourist quality labels: An incentive for the sustainable development of creative clusters as tourist attractions? [in:] Richard, G. Wilson, J. (eds), Tourism, Creativity and Development, ATLAS, Arnhem.
Google Scholar

STEINECKE A., 2007, Kulturtourismus, Oldenbourg Verlag, Munchen –Wien.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1524/9783486711165

SUN Y., MIN Q., JANSEN-VERBEKE M., CHENG S., 2009, Agricultural Heritage Systems: A case study in Longxian village on conservation and tourism (Southern China), Tourism Geographies (submitted).
Google Scholar

VAN DER DUIM R. 2007, Tourismscapes: An actor-network perspective, Annals of Tourism Research, 34(4), pp. 961–976.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2007.05.008

Published

2009-07-22

How to Cite

Jansen-Verbeke, M. (2009). Paradygmat terytorialności w turystyce kulturowej. Turyzm/Tourism, 19(1-2), 25–32. https://doi.org/10.18778/0867-5856.19.1-2.05

Issue

Section

Articles