Trzej polscy artyści w Chinach w latach 50. XX wieku
DOI:
https://doi.org/10.18778/2084-851X.07.08Słowa kluczowe:
sztuka polska, polscy artyści w Chinach, socrealizm, polska sztuka współczesna, ChinyAbstrakt
W latach 50. XX wieku delegacje artystów polskich do Chin stanowiły ważny element międzynarodowej polityki kulturalnej nowo powstałego bloku wschodniego. W założeniu miały służyć ugruntowaniu ideologicznego podobieństwa sztuki w krajach socjalistycznych i wzmacnianiu więzi politycznych. W praktyce stanowiły często istotne przeżycie artystyczne i źródło ważnych inspiracji dla odbywających je twórców. Artykuł analizuje trzy przypadki artystów, których rysunki dokumentujące podobne podróże znajdują się obecnie w zbiorach Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie i w których twórczości doświadczenie to zaznaczyło się w różny sposób. Dla Tadeusza Kulisiewicza podróż chińska była ważnym epizodem, do którego wracał jeszcze po wielu latach. Aleksandra Kobzdeja zainspirowała do fundamentalnej zmiany w jego twórczości, rozpoczynając proces, który od socrealizmu miał go doprowadzić do abstrakcji. W przypadku Andrzeja Strumiłły stanowiła początek znakomitej artystycznej drogi, którą w dużej części wytyczyła fascynacja kulturami i sztuką krajów Azji.
Bibliografia
DEPTUŁA 2003 – Bogusław Deptuła, W szczelinie. Niedocenione malarstwo Aleksandra Kobzdeja (1920–1972), „Tygodnik Powszechny”, nr 6 (2796), 9 lutego 2003.
Google Scholar
HU GUANG HUA 2011 – Hu Guang Hua, Investigation of Art Exchanges between China and Poland in the 1950s, [w:] Poland – China. Art and Cultural Heritage, red. Joanna Wasilewska, Kraków 2011, s. 211–215.
Google Scholar
JACOBY 2009 – Marcin Jacoby, Zarys historii wymiany kulturalnej pomiędzy Polską a Chinami w latach 1949–2009, [w:] Polska – Chiny. Wczoraj, dziś, jutro, red. Bogdan Góralczyk, Toruń 2009, s. 331–367.
Google Scholar
JAKIMOWICZ 1976 – Irena Jakimowicz, Tadeusz Kulisiewicz, Warszawa–Berlin–Budapeszt 1976.
Google Scholar
KOLA 2018 – Adam F. Kola, Socjalistyczny postkolonializm: rekonsolidacja pamięci, Toruń 2018.
Google Scholar
LI CHAO – Li Chao, Dissemination of Polish Fine Arts in China in the 1950s, [w:] Poland – China. Art and Cultural Heritage, red. Joanna Wasilewska, Kraków 2011, s. 217–221.
Google Scholar
OSIŃSKI 2008 – Zbigniew Osiński, Polskie kontakty teatralne z Orientem w XX wieku, cz. 1–2, Gdańsk 2008.
Google Scholar
PEJČOCHOVA 2008 – Michaela Pejčochová, The Origins of the 20th Century Chinese Paintings Collection in the National Gallery in Prage, „Orientations”, t. 39, nr 3, April 2008.
Google Scholar
PŁUCIENNIK/GOLA 1992 – Dorota Płuciennik, Jola Gola, Aleksander Kobzdej 1920–1972, Warszawa 1992.
Google Scholar
POKORSKA/WASILEWSKA 1993 – Barbara Pokorska, Joanna Wasilewska, Kobzdej, Kulisiewicz, Strumiłło. Rysunki z Azji, Warszawa 1993.
Google Scholar
SKRODZKI 1979 – Wojciech Skrodzki, Tadeusz Kulisiewicz – moje spotkania, Warszawa 1979.
Google Scholar
SOKORSKI 1954 – Włodzimierz Sokorski, Dziennik podróży. Dwa miesiące w Chinach, Warszawa 1954.
Google Scholar
STARZYŃSKI 1973 – Juliusz Starzyński, Polska droga do samodzielności w sztuce, Warszawa 1973.
Google Scholar
STRUMIŁŁO 1997 – Andrzej Strumiłło, Azja, Warszawa 1997.
Google Scholar
STRUMIŁŁO 2011 – Andrzej Strumiłło, Summa, Suwałki 2011.
Google Scholar
SZELEGEJD 1984 – Jacek Szelegejd, Azja Mistrza Kulisa. Rysunki Tadeusza Kulisiewicza z Chin i Indii, Warszawa 1984.
Google Scholar
WASILEWSKA 2009 – Joanna Wasilewska, Aleksander Kobzdej w Chinach – spojrzenie polskiego artysty w latach pięćdziesiątych XX w., [w:] Sztuka Chin, red. Joanna Wasilewska, Warszawa 2009.
Google Scholar
ŻUKROWSKI 1954 – Wojciech Żukrowski, Chiny i Wietnam w rysunkach Aleksandra Kobzdeja, Warszawa 1954.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.