Jak wygląda Chinka? Kostiumologiczne konstrukcje „chińskości”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.11.09

Słowa kluczowe:

Chiny, moda, modyfikacja ciała, kobiecość, wzorce urody, tradycja wynaleziona

Abstrakt

Artykuł analizuje popularne na Zachodzie wyobrażenia o Chinach, których istotnym elementem jest ubiór i inne praktyki związane z modyfikacją wyglądu zewnętrznego kobiet. Trzy omawiane przykłady takich wyobrażeń – konstrukcji „chińskości” i „kobiecości” – osadzone są w różnych momentach historycznych, od drugiej połowy XIX wieku po dzień dzisiejszy.

Zwyczaj krępowania stóp przez Chinki traktowany był przez cudzoziemców – początkowo wyłącznie mężczyzn, mających niewielkie możliwości kontaktu z kobietami chińskimi – jako jedna z miejscowych osobliwości. W szczycie epoki kolonialnej, na przełomie XIX i XX wieku, stał się dowodem na barbarzyństwo i zacofanie chylącego się ku upadkowi cesarstwa; znaczącą rolę w kształtowaniu takiego przekazu odegrały coraz liczniejsze podróżniczki i aktywistki europejskie i amerykańskie. Anonimowa chińska kobieta, prezentowana zachodniej publiczności poprzez zachodnie publikacje, była w nim ofiarą osobliwej praktyki kulturowej, a jednocześnie – co ciekawe – istotą pozbawioną seksualnej atrakcyjności dla nie-chińskiego mężczyzny. Haftowany pantofelek skrywający okaleczoną stopę stanowił wizualny znak takiego statusu.

Suknia qipao wywoływała szereg odmiennych skojarzeń. Odwoływały się one początkowo do retoryki emancypacyjnej, poprzez związki z ubiorem męskim i etosem pierwszych Chinek podejmujących niedostępną dla nich przez wieki edukację. Następnie – do kosmopolitycznej i nowoczesnej elegancji oraz stylu życia, których ostoją był w pierwszej połowie XX wieku Szanghaj, a jednocześnie do wartości republikańskich i narodowych. Wizerunek kobiety w qipao zarówno w Chinach jak i poza nimi był kojarzony z modernizacją, ta zaś z kolei – z westernizacją. Hybrydowy fason tego stroju i związany z nim odcień erotyzmu, tym razem „zrozumiałego” dla cudzoziemców tak samo jak dla Chińczyków, doskonale się w tak pojmowaną modernizację wpisywał. Po kryzysie popularności qipao powróciło triumfalnie w końcu XX wieku, tym razem jednak jako nostalgiczny symbol tradycji i chińskiej tożsamości.

Hanfu to ruch swoiście pojmowanej rekonstrukcji, istniejący w Chinach kontynentalnych od około dwudziestu lat, motywowany zarówno nacjonalistycznymi resentymentami jak i estetycznymi fascynacjami. Odwołuje się do czasów „prawdziwie chińskich” dynastii, widzianych jednak przez pryzmat współczesnej popkultury, a zwłaszcza kostiumowych filmów i seriali, często z elementami fantastyki. Udział w ruchu, w którym przeważają młode kobiety, jest obficie dokumentowany wizualnie. Wytwarzane i rozpowszechniane tą drogą obrazy krążą w ogromnych liczbach w chińskim internecie, ale coraz szerzej przenikają też do sieci globalnej. Kreują wizerunek Chinki jako idealnej piękności, delikatnej i zwiewnej, zafascynowanej przeszłością, a zarazem świadomej współczesnych wzorców urody i pilnie za nimi podążającej. Równie stereotypowy jak poprzednie, wizerunek ten wytwarzany jest w zdecydowanej większości w Chinach i przez same Chinki. W pewnym wymiarze odzyskują one w ten sposób kontrolę nad swoim obrazem, jednak wpisuje się on teraz w restrykcyjny i dyscyplinujący system ról społecznych własnego kręgu kulturowego.

Bibliografia

ADAMS 1995 – Sandra Adams, A Woman’s Place in the West and in the East. Corsets versus bound feet, „Review of Culture”, English Edition, vol. 2 (1995), no. 24, s. 62–93.
Google Scholar

AN 2020 – An Shaofan, Competing to Interpret „Foot Liberation”: Mrs. Archibald Little’s Anti-footbinding Tour in Hong Kong, 1900, „Frontiers of History in China”, 15 (1), (2020), s. 105–134.
Google Scholar

CARRICO 2017 – Kevin Carrico, The Great Han. Race, Nationalism and Tradition in China Today, University of California Press 2017.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520295490.001.0001

CHAN 2017 – Heather Chan, From Costume to Fashion: Visions of Chinese Modernity in Vogue Magazine, 1892–1943, „Ars Orientalis”, vol. 47 (2017), https://quod.lib.umich.edu/a/ars/13441566.0047.009?view=text;rgn=main [dostęp 22.10.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3998/ars.13441566.0047.009

CHEW 2007 – Matthew Chew, Contemporary Re-Emergence of Qipao: Political Nationalism, Cultural Production and Popular Consumption of a Traditional Chinese Dress, „The China Quarterly”, No. 189 (2007), s. 144–161.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0305741006000841

COX 2019 – Adrienne Cox, The Qipao: Defining Modern Women in the First Half of the 20th Century, Submitted to the Department of History of the University of Kansas, 2019, https://kuscholarworks.ku.edu/handle/1808/29345 [dostęp 26.11.2021].
Google Scholar

Evolution & Revolution 1997 − Evolution & Revolution. Chinese Dress 1700s – 1990s, ed. Claire Roberts, Sydney 1997.
Google Scholar

FRIEDENTHAL 1910 – Albert Friedenthal, Das Weib im Leben der Völker, Berlin 1910.
Google Scholar

FURMANIK-KOWALSKA 2015 – Magdalena Furmanik-Kowalska, Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich, Bydgoszcz 2015.
Google Scholar

GASKIN 2019 – Sam Gaskin, Fantasy, Not Nationalism, Drives Chinese Clothing Revival, Business of Fashion, 23.01.2019, https://www.businessoffashion.com/articles/­china/hanfu-fantasy-not-nationalism-drives-interest-in-traditional-­chinese-clothing [dostęp 22.10.2021].
Google Scholar

GORDON-CUMMING 1899 – C.F. [Constance Frederica] Gordon-Cumming,
Google Scholar

Życie w Chinach (wrażenia z podróży), w przekładzie D-ra Wiktora Wolskiego, Warszawa 1899.
Google Scholar

GRELA-CHEN 2020 – Magdalena Grela-Chen, Ubiór jako wyraz tożsamości – porównanie Hanfu Yudong i Lhakar w Chińskiej Republice Ludowej, [w:] Pamięć, obraz, projekcja, red. Agnieszka Ścibior, Kraków 2020, s. 21–34, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/272302 [dostęp 22.10.2021].
Google Scholar

LISIANSKI 2012 – Jurij Lisianski, Podróż dookoła świata w latach 1803, 1804, 1805 i 1806 na okręcie „Newa”, wybór, przekład i komentarze Stanisław Rakusa-Suszczewski, Warszawa 2012.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530763

LITTLE 1899 – Mrs Archibald Little, Intimate China. The Chinese as I have seen them, London 1899, http://www.hellenicaworld.com/China/Literature/ArchibaldLittle/en/IntimateChina.html#Page_134 [dostęp 14.10.2021].
Google Scholar

MARTIN/KODA 1994 − Richard Martin, Harold Koda, Orientalism. Visions of the East in Western Dress, New York 1994.
Google Scholar

METZGER 2014 – Sean Metzger, Chinese Looks. Fashion, Performance, Race, Bloomington 2014.
Google Scholar

MOON 2018 – Louise Moon, Chinese dress at US prom wins support in China after ­internet backlash, „South China Morning Post”, 1 May 2018, https://www.scmp.com/news/china/society/article/2144207/qipao-us-prom-wins-support-­china-after-internet-backlash [dostęp 22.10.2021].
Google Scholar

PAWLIK 2011 – Karolina Pawlik, Shanghai Poinsettia and Nostalgia Counterfeits, [w:] Poland – China. Art and Cultural Heritage, ed. Joanna Wasilewska, Kraków 2011, s. 205–210.
Google Scholar

PAWLIK 2020 – Karolina Pawlik, Księżycowe bramy na rozstajach dróg. Plakat ­kalendarzowy i chińskie zmagania z tradycją, [w:] Emanacje. Profesorowi Jerzemu Malinowskiemu w 70. urodziny, red. Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Jan Wiktor Sienkiewicz, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” Nowa Seria, nr 15 (2020), s. 163–168.
Google Scholar

POTOCKI 1992 – Stanisław Kostka Potocki, O sztuce u dawnych, czyli Winkelman ­polski, cz. I, opr. Janusz A. Ostrowski, Joachim Śliwa, Warszawa–Kraków 1992.
Google Scholar

WANG 2021 – Meng-yun Wang, Meet Shiyin, the Fashion Influencer Shaping China’s Hanfu Style Revival, “Vogue”, 8 marca 2021, https://www.vogue.com/article/how-the-return-of-hanfu-represents-a-shift-in-china [dostęp 25.10.2021].
Google Scholar

WILSON 1986 – Verity Wilson, Chinese Dress, London 1986.
Google Scholar

YANG 2007 – Chui Chu Yang, The meanings of qipao as traditional dress: Chinese and Taiwanese perspectives, 2007, Iowa State University Digital Repository, https://lib.dr.iastate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=16603&context=rtd [dostęp 26.11.2021].
Google Scholar

ZHANG 2020 – Tianwei Zhang, Putting China’s Traditional Hanfu on the World Stage, WWD, 25 listopada 2020, https://wwd.com/fashion-news/fashion-features/china-traditional-hanfu-style-fashion-1234638369/ [dostęp 22.10.2021].
Google Scholar

ZHENG 2021 – Jane Zheng, A return to tradition: how Hanfu returned as a modern style statement, „Harper’s Bazaar”, 16 lipca 2021, https://www.harpersbazaar.com/uk/fashion/shows-trends/a37045828/how-hanfu-returned/ [dostęp 25.10.2021].
Google Scholar

https://www.alizila.com/hanfu-innovators-at-taobao-maker-festival/ [dostęp 22.10.2021].
Google Scholar

https://www.azaleasdolls.com/dressupgames/chinese-beauty.php [dostęp 22.10.2021].
Google Scholar

https://barbie.mattel.com/shop/en-us/ba/golden-qi-pao-barbie-doll-20866 [dostęp 22.10.2021].
Google Scholar

https://www.globaltimes.cn/content/779566.shtml [dostęp 22.10.2021].
Google Scholar

https://www.newhanfu.com/ [dostęp 25.10.2021].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Wasilewska, J. (2021). Jak wygląda Chinka? Kostiumologiczne konstrukcje „chińskości”. TECHNE. Seria Nowa, (7), 157–171. https://doi.org/10.18778/2084-851X.11.09

Numer

Dział

Artykuły