Ubiór jako forma sztuki zaangażowanej społecznie, na przykładzie Nowej Kolekcji Domu Mody Limanka
DOI:
https://doi.org/10.18778/2084-851X.18.08Słowa kluczowe:
moda, inspiracje sztuką w modzie, współczesne problemy rynku mody, łódzkie środowisko artystyczne, współczesne konteksty modyAbstrakt
Artykuł omawia Nową Kolekcję Domu Mody Limanka, stworzoną w ramach cyklu „Prototypy” w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2019 roku. Projekt stanowił krytyczną analizę współczesnego rynku mody, z naciskiem na problematyczne aspekty fast fashion, takie jak wyzysk pracowników, konsumpcjonizm i degradacja środowiska. Artyści reinterpretowali dzieła awangardowe, w tym prace Władysława Strzemińskiego i Theo van Doesburga, adaptując je do estetyki codziennych ubrań w stylu sieciowych sklepów odzieżowych. Kolekcja przyciągała uwagę swoją dwoistością – z jednej strony była satyrą dotyczącą masowej produkcji, a z drugiej badała, jak artystyczne formy mogą funkcjonować w prozaicznych kontekstach użytkowych. Pomimo ironicznej formy i celowego wykorzystania tanich materiałów, projekt stawiał pytania o wartość i rolę sztuki w społeczeństwie oraz jej zdolność do inicjowania krytycznego dialogu na temat współczesnych trendów. Nowa Kolekcja była również eksperymentem performatywnym – odwiedzający mogli dotykać i przymierzać ubrania, co podkreślało napięcie między odbiorem dzieł sztuki a ich użytkowym charakterem. Projekt uwypuklił paradoksy współczesnego rynku mody, jednocześnie stając się polem do refleksji nad relacjami między sztuką, konsumpcją i codziennością.
Bibliografia
BAŁCZEWSKI 2019 – M. Bałczewski, Prototypy: Dom Mody Limanka. Nowa Kolekcja (fotografia), plasterlodzki.pl [dostęp: 17.06.2024].
Google Scholar
CZYŻEWSKA 2019 – B. Czyżewska, Nowa Kolekcja by Limanka, czyli grzechy główne branży, www.vogue.pl [dostęp: 17.06.2024].
Google Scholar
Desa Unicum – Obiekty z Nowej Kolekcji DML na stronie domu aukcyjnego DESA Unicum, bid.desa.pl/lots?artists=1 5UFQ2C [dostęp: 30.06.2024].
Google Scholar
Dictionary of Sustainable Management – Dictionary of Sustainable Management, sustainabilitydictionary.com [dostęp: 1.07.2024].
Google Scholar
DOMAGALSKA 2018 – P. Domagalska, Raz nazywamy się skłotem, a raz showroomem, www.dwutygodnik.com [dostęp: 31.05.2024].
Google Scholar
HATOWSKA 2018 – A. Hatowska, Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce (katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, 8 czerwca – 28 października 2018), Łódź 2018, s. 12–13.
Google Scholar
KELLY / AHMED 2023 – A. Kelly, R. Ahmed, Workers for fast fashion brands fear starvation as they fight for higher wages, www.theguardian.com [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
KLUSZCZYŃSKI 1997 – R. Kluszczyński, Awangarda: rozważania teoretyczne, Łódź 1997.
Google Scholar
Nagranie jednego z występów w MS w Łodzi, zasoby.msl.org.pl/mobjects/view/2807 [dostęp: 17.06.2024].
Google Scholar
Opis wydarzenia Prototypy, www.facebook.com/events/256178985311156/ [dostęp: 17.06.2024].
Google Scholar
Patologiczny haul lumpeksowy 2019 – Patologiczny haul lumpeksowy zimowy na kanale Dominiki Ciemięgi lajtowylajt w serwisie Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=akjfP71urRo [dostęp: 10.06.2024].
Google Scholar
POLICHT 2019 – P. Policht, Postkryzysowy szyk: Dom Mody Limanka w Muzeum Sztuki w Łodzi, culture.pl [dostęp: 10.06.2024].
Google Scholar
RAJVANSHI 2023 – A. Rajvanshi, Shein Is the World’s Most Popular Fashion Brand – at a Huge Cost to Us All, www.time.com [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
ROSS 2021 – E. Ross, Fast Fashion Getting Faster: A Look at the Unethical Labor Practices Sustaining a Growing Industry, www.studentbriefs.law.gwu.edu [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
SKINNER 2023 – E. Benjamin Skinner, The True Cost of a $12 T-Shirt, www.nytimes.com [dostęp: 18.07.2024].
Google Scholar
SKOCZEK 1964 – Z. Skoczek, Polskie Kroniki Filmowe: Robot Ewa, 1964.
Google Scholar
ŻYDEK 2020 – S. Żydek, Nie latajcie samolotami, [w:] Project Room 2019, red. S. Breczko, Warszawa 2020, s. 55–81.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.