O performatywności biżuterii. Żeliwna biżuteria patriotyczna
DOI:
https://doi.org/10.18778/2084-851X.17.06Słowa kluczowe:
żeliwna biżuteria patriotyczna, XIX wiekAbstrakt
Teoria aktów mowy Johna L. Austina z lat 60. XX wieku stała się ważnym zwrotem w badaniach nad performatywnością i sprawczością. Jacques Derrida w 1972 roku wskazał, że nie tylko mowa, ale też pismo ma performatywną, sprawczą moc działania. Pod koniec lat 90. XX wieku zwrócono uwagę na sprawczość rzeczy (przedmiotów) jako aktywnych kreatorów życia społecznego, bytów nie-ludzkich i wywołane przez nie zmiany powstałe w kooperacji z ludźmi. Wśród przedmiotów szczególną moc sprawczą ma biżuteria.
W niniejszym artykule proponuję odniesienie się do praktyk związanych z żeliwną biżuterią patriotyczną, powstałą w latach 1806–1814 na fali uniesień patriotycznych w wojnie Prus z Napoleonem, zbadanie skutków wywieranych na oglądających ją widzach, rezultatów i zmian, jakie spowodowały w społecznej i kulturowej rzeczywistości.
Bibliografia
AUSTIN 1993 – John Langshaw Austin, Jak działać słowami, [w:] idem, Mówienie i poznawanie, tłum. Bohdan Chwedończuk, przekład przejrzał Jan Woleński, Warszawa 1993.
Google Scholar
CHOMĘTOWSKI 1876 – Władysław Chomętowski, Pamiętnik Feliksa hr. Łubieńskiego ministra sprawiedliwości, Warszawa 1876.
Google Scholar
CHWALBA 2008 – Andrzej Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008.
Google Scholar
CLIFFORD 1971 – Anne Clifford, Cut-Steel and Berlin Iron Jewellery, Bath 1971.
Google Scholar
DEMANDT 2003 – Philipp Demandt, Luisenkult. Die Unsterblichkeit der Königin von Preußen, Köln 2003, s. 225, 226.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7788/boehlau.9783412317676
DE MARINIS 2013 – Marco De Marinis, Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem, [w:] Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. Ewa Bal, Wanda Świątkiewicz, Kraków 2013, s. 20–29.
Google Scholar
DERRIDA 1972 – Jacques Derrida, Sygnatura zdarzenie kontekst, [w:] idem, Pismo filozofii, tłum. Bogdan Banasiuk, Kraków 1992, s. 278 282.
Google Scholar
DĘBOWSKA 2000 – Elżbieta Dębowska, Dziewiętnastowieczna biżuteria żeliwna, Gliwice 2000, [b.p.].
Google Scholar
DĘBOWSKA 2006 – Elżbieta Dębowska, Królewska Pruska Odlewnia Żeliwa w Gliwicach, [w:] Barbara Friedhofen, Elżbieta Dębowska, Elisabeth Bartel, Europäischer Eisenkunstguss Die Königlich-Preußische Eisengießereien Glwice, Berlin, Sayn. Żeliwo europejskie Królewskie Pruskie Odlewnie Żeliwa, Sayn 2006, s. 87–115.
Google Scholar
Dictionary 1890 – A Dictionary of Greek and Roman Antiquities, ed. by William Smith, William Wayate, G. E. Marindin, London 1890, [online] https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.04.0063:entry=anulus-cn [dostęp: 13.10.2023].
Google Scholar
DOMAŃSKA 2006 – Ewa Domańska, Ku historii nieantropocentrycznej, [w:] eadem, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006, s. 104–127.
Google Scholar
Eleonore Prochaska [b.d.] – Eleonore Prochaska [online] https://pl.wikipedia.org/wiki/Eleonore_Prochaska [dostęp: 2.11.2023].
Google Scholar
ESTREICHER 1935 – Karol Estreicher, Zniszczenie polskich insygniów koronnych, „Przegląd Współczesny”, t. 52, 1935.
Google Scholar
FIELD 2019 – Jemma Field, A’Cipher of A and C set on the one Syde witf diamonds’: Anna of Denmark’s Jewellery and the Politics of Dynastic Display, [w:] Sartorial Politics in Early Modern Europe: Fashioning Women, red. Erin Griffey, Amsterdam 2019, s. 139–160.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv10kmg51.10
FILIPIAK 2021 – Karolina Filipiak, Lorelei czeka. Opowieści o Niemczech, Kraków 2021.
Google Scholar
FRIEDHOFEN/DĘBOWSKA/BARTEL 2006 – Barbara Friedhofen, Elżbieta Dębowska, Elisabeth Bartel, Europäischer Eisenkunstguss Die Königlich-Preußische Eisengießereien Gliwice, Berlin, Sayn. Żeliwo europejskie Królewskie Pruskie Odlewnie Żeliwa, Sayn 2006, s. 10–13.
Google Scholar
GALIK 2007 – Piotr Galik, Krzyż Żelazny, „Odkrywca” 2007, nr 2, s. 47–49.
Google Scholar
GIEYSZTOR 1978 – Aleksander Gieysztor, Spektakl i liturgia – polska koronacja królewska, [w:] Kultura elitarna a kultura masowa w Polsce późnego średniowiecza, red. Bronisław Geremek, Wrocław 1978, s. 9–23.
Google Scholar
GOFFMAN 2008 – Erving Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak, wstęp Jerzy Szacki, Warszawa 2008.
Google Scholar
LETKIEWICZ 2021 – Ewa Letkiewicz, Konteksty polskiej biżuterii patriotycznej. Konfederacja barska i powstania narodowe w XIX wieku. Historia kulturowa, Lublin 2021.
Google Scholar
LETKIEWICZ 2022 – Ewa Letkiewicz, Kolczyki jako medium komunikacji niewerbalnej, [w:] Wszystko na mojej głowie, red. Małgorzata Wrześniak, Norbert Mojżyn, Warszawa 2022, s. 39–53.
Google Scholar
MANN 2007 – Golo Mann, Niemieckie dzieje w XIX i XX wieku, Olsztyn 2007.
Google Scholar
Maria Anna Amalie [b.d.] – Maria Anna Amalie z Hesji-Homburga, [online] https://de.metapedia.org/wiki/Maria_Anna_Amalie_von_Hessen-Homburg [dostęp: 1.11.2023].
Google Scholar
MARQUARDT 1989 – Brigitte Marquardt, Schmuck. Klassizismus und Biedermeier 1780–1850. Deutschland, Ősterreich, Schweiz, Monachium–Berlin 1989.
Google Scholar
MÜNKLER 2013 – Herfried Münkler, Mity Niemców, tłum. Andrzej Kopacki, Warszawa 2013.
Google Scholar
Performans, performatywność… 2013 – Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. Ewa Bal, Wanda Świątkowska, Kraków 2013.
Google Scholar
SCHACHNER 2006 – Richard Schachner, Performatyka: Wstęp, tłum. Tomasz Kubikowski, Wrocław 2006.
Google Scholar
WOUTERS 2019 – Kim Wouters, What is the history behind wearing earrings?, Baunat, 2019, [online], https://www.baunat.com/en/golden-earrings-history-political-culture [dostęp: 13.09.2023].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.