Powrót do tradycji w architekturze wnętrz około 1910 roku na przykładzie twórczości Henryka Uziembły

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.12.06

Słowa kluczowe:

Henryk Uziembło, meble, architektura wnętrz, kino, teatr

Abstrakt

Niniejszy tekst jest prezentacją wnętrz świeckich zaprojektowanych przez Henryka Uziembłę w dwóch pierwszych dekadach XX wieku. Takie projekty, jak salon muzyczny w sanatorium Dłuskich w Kościelisku, wnętrza kinoteatru Uciecha w Krakowie, teatru Bagatela w Krakowie, hotelu Krakowskiego we Lwowie i inne, zostały wpisane w nurt w projektowaniu wnętrz, który możemy nazwać „spojrzeniem wstecz”. Trend ten widoczny był zwłaszcza w projektowaniu wnętrz we Francji i Austrii. Cechował się łączeniem różnych inspiracji, m.in. stylu Ludwika XVI, klasycyzmu, empiru, orientu, sztuki ludowej. Pozwalał na swobodę twórczą, eksperymentowanie z kolorami, formami, stylami. Charakteryzowały go intensywne i kontrastowo użyte kolory zastosowane zarówno w dekoracji ścian, mebli, jak i ich tapicerki. Nurt ten umożliwiał nadawanie miejscu atmosfery podkreślającej jego funkcję lub odwołującej się do przeszłości tego miejsca.

Bibliografia

ANK, 29/494/0/-/127, k. 318 – Archiwum Narodowe w Krakowie, Państwowa Szkoła Przemysłu Artystycznego w Krakowie, sygn. 29/494/0/-/127, Życiorys Henryka Uziembły, k. 318.
Google Scholar

CAMARD 1993 – Florence Camard, Süe et Mare et Le Compagnie Des Arts Français, Paris 1993.
Google Scholar

Dagobert Peche 2002 – Dagobert Peche and the Wiener Werkstätte, red. Peter Noever, Hanna Egger, New Haven 2002.
Google Scholar

DUNCAN 1996 – Alastair Duncan, The Paris Salon, 1895–1914, vol. III: Furniture, Woodbridge 1996.
Google Scholar

Fahr-Becker 2015 – Gabriele Fahr-Becker, Wiener Werkstaette 1903–1932, Köln 2015.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1155/2015/503106

Klein-Primavesi 2006 – Claudia Klein-Primavesi, Die Familie Primavesi. Kunst und Mode der Wiener Werkstätte, Wien 2006.
Google Scholar

NOWACKI 1973 – Kazimierz Nowacki, Secesyjne sale i budynki kino-teatralne w Krakowie, „Biuletyn Historii Sztuki” 1973, z. 3–4.
Google Scholar

NOWACKI 1977 – Kazimierz Nowacki, Wnętrza Henryka Uziembły, „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 1977, z. 4.
Google Scholar

NOWACKI 1982 – Kazimierz Nowacki, Architektura krakowskich teatrów. Dzieje Teatru w Krakowie, Kraków 1982.
Google Scholar

Schweiger 1983 – Werner J. Schweiger, Wiener Werkstätte. Art et artisanat 1903–1932, Bruxelles 1983.
Google Scholar

Schweiger 1990 – Werner J. Schweiger, Art nouveau a Vienne. Le wiener Werkstätte, Paris 1990.
Google Scholar

TROY 1984 – Nancy J. Troy, Toward a Redefinition of Tradition in French Design, 1895 to 1914, „Design Issue. History. Theory. Criticism” 1984, t. 1, nr 2, s. 53–69.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1511499

Troy 1991 – Nancy J. Troy, Modernism and the Decorative Arts in France. Art Nouveau to Le Corbusier, New Haven 1991.
Google Scholar

WÓJCIK 2018 – Agata Wójcik, Mikrokosmos polskiej sztuki stosowanej przełomu XIX i XX wieku. Wystrój wnętrz sanatorium i willi doktorostwa Bronisławy i Kazimierza Dłuskich w Zakopanem, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” 2018, nr 3, s. 34–65.
Google Scholar

WÓJCIK 2020 – Agata Wójcik, „Looking Back” – an Artistic Tendency in Polish Interior Design around 1910, „Folia Historiae Artium. Seria Nowa” 2020, t. 18, s. 71–87.
Google Scholar

Yearning for Beauty 2016 – Yearning for Beauty. The Wiener Werkstätte and the Stoclet Hause, red. Peter Noever, Valérie Doufour, Eduard F. Sekler, Ostifern-Ruit 2016.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-12-30

Jak cytować

Wójcik, A. (2021). Powrót do tradycji w architekturze wnętrz około 1910 roku na przykładzie twórczości Henryka Uziembły. TECHNE. Seria Nowa, (8), 105–120. https://doi.org/10.18778/2084-851X.12.06

Numer

Dział

Artykuły