Człowiek wobec żywiołów przyrody: ze stronic twórczości Aleksandra Kuprina
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-9681.08.13Słowa kluczowe:
Aleksander Kuprin, opowiadanie, cykl opowiadań, człowiek, żywioły przyrodyAbstrakt
Tytułowy problem w niniejszym artykule omówiono na przykładzie dwóch opowiadań Bagno (Bołoto, 1903) i Czarna błyskawica (Czornaja mołnija, 1913) oraz cyklu Lestrygonowie (Listrigony, 1911) autorstwa wybitnego prozaika rosyjskiego przełomu XIX i XX wieku, Aleksandra Kuprina. W wymienionych opowiadaniach funkcjonują obrazy czterech podstawowych żywiołów ziemi, ognia, wody i powietrza. W cyklu Lestrygonowie Kuprin ukazał potęgę żywiołu morskiego, sprzężonego z niewyobrażalną siłą wiatru „bora”. W konfrontacji z żywiołem przedstawia Kuprin bałakławskich rybaków, którzy podejmują nierówną walkę z siłami natury. W cyklu Lestrygonowie występują też jawne analogie pomiędzy żywiołem przyrody i żywiołem natury ludzkiej. Natomiast wymienione opowiadania nie tyko obrazują najważniejsze pierwiastki rzeczywistości przyrodniczej, ale też zawierają określony wydźwięk społeczny.
Pobrania
Bibliografia
Bałus W., Modus melancholicus. Melancholiczny świat w zwierciadle sztuki, Kraków 1996.
Google Scholar
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, wydanie drugie poszerzone i poprawione, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1988.
Google Scholar
Szymonik D., Idea człowieka naturalnego w twórczości Aleksandra Kuprina, [w:] Słowo. Tekst. Czas. Materiały IV Międzynarodowej konferencji naukowej, (Szczecin 21–22 października 1999), red. M. Aleksiejenko, Szczecin 2000, s. 378–381.
Google Scholar
Куприн А. И., Собрание сочинений в шести томах. Произведения 1902–1905, Москва 1958.
Google Scholar
Спивачук В., Жанровые особенности рассказов А. И. Куприна „Чeрная молния” и П. С. Романова „Русская душа”, Актуальнi проблеми філології та прекладознавства: сб. наук. пр., Хмельницкий ХНУ 2009, вып. 4.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.