Kierunki kulturowe w polityce oświatowej w Ukrainie (2010–2013): ideologia kontratakuje

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1641-4233.29.02

Słowa kluczowe:

Ukraina, polityka językowa, kolonializm, polityka oświatowa, języki miejscowe, tożsamość, narracja oporu

Abstrakt

W artykule autor poddał analizie reformy edukacyjne oraz całokształt polityki oświatowej, realizowane w Ukrainie w okresie prezydentury Wiktora Janukowycza. Zbadano kilka konkretnych kwestii politycznych, w szczególności sprzeciw Uniwersytetu Narodowego „Akademia Kijowsko-Mohylańska” wobec trendów oświatowych wprowadzanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki Ukrainy zarządzane przez Dmytro Tabacznyka. Przedstawiono przejawy polityki kolonialnej w ukraińskiej oświacie, które miały na celu odnowienie więzi między Ukrainą i Rosją oraz uczynienie z Ukrainy części imperium kolonialnego. Omówiono niejawne sposoby realizacji strategii kolonialnej w reformach oświatowych w Ukrainie, w szczególności w aspekcie nauczania przedmiotów humanistycznych, takich jak literatura ukraińska. Przedmiotem analizy były dostępne formy oporu wobec strategii kolonialnych w oświacie, metody przezwyciężania nacisków imperialnych i umacniania narracji oporu, pozwalające uniknąć dalszego rozszczepienia ukraińskiej tożsamości w łonie imperium. Omówiono działania legislacyjne, zogniskowane wokół utrwalenia statusu języka rosyjskiego jako języka miejscowego. Zwrócono uwagę na kolonializm w inicjatywach legislacyjnych w zakresie polityki językowej, obecny w szczególności w ustawie Kiwałowa-Kolesniczenki.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Dmytro Drozdovskyi - National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Institute of Literature

Dr. Dmytro Drozdovskyi (PhD) is an academic fellow of the Department of Foreign and Slavic Literatures of Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine; he is a managing editor-in-chief of VSESVIT magazine of world literature and translations, a member of the Bulgarian branch of the EESE, a participant of the ICLA congresses, an author of several academic publications in the journals from Scopus and Web of Sciences databases (2019–2021).

Bibliografia

Bilaniuk, L. “Criticism and Confidence: Reshaping the Linguistic Marketplace in Post-Soviet Ukraine”. In: Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe. Ed. L. Zaleska Onyshkevych, M.G. Rewakowicz. New York–London: M.E. Sharpe, 2009: 336–358.
Zobacz w Google Scholar

Conner, W. “Nation-Building or Nation-Destroying?”. World Politics, 24.3 (1972): 337–338. https://doi.org/10.2307/2009753
Zobacz w Google Scholar

European Charter for Regional or Minority Languages. Strasbourg, 5.11.1992. Current version (of May 15, 2003). Web. 14.06.2023. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_014
Zobacz w Google Scholar

Fishman, J. Language and Nationalism: Two Integrative Essays. Rowley, Mass.: Newbury House Publishers, 1972.
Zobacz w Google Scholar

Humenyuk, T. “Sotsiolinhvistychnyy pohlyad na pytannya bahatoosnovnosti ukrayins’koyi literaturnoyi movy”. Dyvoslovo, 4 (2012): 37–41.
Zobacz w Google Scholar

Klochek, H.D. “Kontseptsiya reformuvannya literaturnoyi osvity v seredniy shkoli (predmet – ukrayins’ka literatura). Komentovanyy variant”. Dyvoslovo, 10 (2011): 4–16.
Zobacz w Google Scholar

Pachlovska, O. “Finis Europae: Contemporary Ukraine’s Conflicting Inheritances from the Humanistic “West” and the Byzantine “East” (A Triptych)”. In: Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe. Ed. L. Zaleska Onyshkevych, M.G. Rewakowicz. New York–London: M.E. Sharpe, 2009: 40–68.
Zobacz w Google Scholar

Rose, H., Conama, J. “Linguistic imperialism: still a valid construct in relation to language policy for Irish Sign Language”. Language Policy, 17 (2018): 385–404. Web. 14.06.2023. https://doi.org/10.1007/s10993-017-9446-2
Zobacz w Google Scholar

Shpytal, I. “Mova i politychne shakhraystvo novitnikh rusyfikatoriv”. Lit. Ukrayina, 30 Aug. 2012: 7.
Zobacz w Google Scholar

Yushchuk, I. “Pro kontseptsiyu movnoyi osvity v Ukrayini”. Slovo Prosvity, 20–26 Jan. 2011: 7.
Zobacz w Google Scholar

Yushchuk, I. “Ukrayins’ka mova v XXI stolitti: problemy stanu i status”. Dyvoslovo, 8 (2010): 2–5.
Zobacz w Google Scholar

Zaleska Onyshkevych, L., Rewakowicz, M.G., ed. Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe. New York–London: M.E. Sharpe, 2009.
Zobacz w Google Scholar

Zavhorodnia, I. “Nevydyma ukrayins’kist’: popry nav’iazuvannia stereotypu pro sutsil’nu rosiys’komovnist’ Pivd. Skh. krayiny, bil’shist’ naselennya tut stanovlyat’ ukrayinomovni”. Tyzhden’, 34 (2012): 34–35.
Zobacz w Google Scholar

“Znyshchyty humanitarnu auru nemozhlyvo”: interview with Larysa Masenko by D. Drozdovskyi. Slovo Prosvity, 9–15 Dec. 2010: 4–5.
Zobacz w Google Scholar

Opublikowane

2024-01-16 — zaktualizowane 2024-02-20

Wersje

Jak cytować

Drozdovskyi, D. (2024). Kierunki kulturowe w polityce oświatowej w Ukrainie (2010–2013): ideologia kontratakuje. International Studies. Interdisciplinary Political and Cultural Journal, 29(1), 9–25. https://doi.org/10.18778/1641-4233.29.02 (Original work published 16 styczeń 2024)

Numer

Dział

Articles

Podobne artykuły

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.