This is an outdated version published on 2022-12-30. Read the most recent version.

Polish experiences with opera in the age of Enlightenment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2080-8313.25.07

Keywords:

the art of opera, the Enlightenment, the National Theatre, “Polish Opera”

Abstract

Poland’s elite were exposed to the art of opera, almost from its inception. In 1628, at the royal castle in Warsaw, artists from Mantua presented the first operatic work on Polish soil, La Galatea. Warsaw was also the first city north of the Alps to establish a permanent opera stage. It was the court theater of Wladyslaw IV Vasa, which operated from 1635–1648 and was in fact a permanent opera theater. Permanent, that is, able “at any moment” to find a librettist and composer capable of creating an operatic work. Having at its disposal, imported from abroad, professional singers, musicians, stage managers and choreographers able to prepare an opera performance. Until the second half of the 18th century, opera had an elite character. Since the establishment of the National Theater in 1765 as a public stage, available to anyone who bought a ticket, operatic works for Warsaw residents and visitors from other parts of the country slowly ceased to be a novelty. Some people went to the opera because they wanted to see a particular work, others were interested in the performance of a particular singer, conductor, director, for others it was a social ritual, a matter of prestige, of being well seen. The basic problem remained the question of whether an opera could be staged in Polish?

Author Biography

Grzegorz Markiewicz, University of Lodz

prof. uczelni, pracownik Katedry Historii Polski XIX w. na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego.

Zainteresowania naukowe: historia idei i świadomości społecznej, dzieje pozytywizmu warszawskiego, opera w Polsce.

References

Afisze Teatru Narodowego, [w:] L. Bernacki, Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta. Z 68 podobiznami, t. 1, Źródła i materiały, Lwów 1925.
Google Scholar

Bernacki L. Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta. Z 68 podobiznami, t. 1, Źródła i materiały, Warszawa 1979.
Google Scholar

Bogusławski W., Dzieje Teatru Narodowego na trzy części podzielone oraz Wiadomość o życiu sławnych artystów, Warszawa 1965.
Google Scholar

Czartoryski A.K., Panna na wydaniu, Warszawa 1771.
Google Scholar

Czartoryski A.K., Przedmowa do komedii „Kawa”, Warszawa 1779, [w:] L. Bernacki, Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta. Z 68 podobiznami, t. 1, Źródła i materiały, Warszawa 1979.
Google Scholar

Duklan Ochocki J., Pamiętniki, t. 3, Wilno 1857.
Google Scholar

Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, Warszawa 1995.
Google Scholar

Filozof Zmieniony: Opera w Muzyce Reprezentowana Na Zamkowym Theatrum Słonimskim Pod Czas Karnawału R. 1771, Wilno 1771.
Google Scholar

Korespondencja z Warszawy zamieszczona w „Lipskiej Powszechnej Gazecie Muzycznej” w 1834 r., [w:] Kronika opery, Warszawa 1993.
Google Scholar

Krajewski M., Podolanka wychowana w stanie natury, życie i przypadki swoje opisująca, Warszawa 1784.
Google Scholar

Krasicki I., Krosienka, ok. 1779.
Google Scholar

Kronika opery, Warszawa 1993.
Google Scholar

Linde M.S.B., Słownik języka polskiego, t. 4, Lwów 1858.
Google Scholar

Lisiecka K., Wojciech Bogusławski i teatr operowy, [w:] Wojciech Bogusławski in memoriam, red. M. Bajer, D. Kamińska, Gołęczewo 2007.
Google Scholar

Markiewicz G., Opera w Polsce w latach 1635–1795, Łódź 2019.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-657-2

Nowicka E., Opera w Polsce na początku XIX wieku – wyobrażenia, poglądy, teorie, [w:] Teorie opery, red. M. Jabłoński, Poznań 2004.
Google Scholar

Raszewski Z., Bogusławski, Warszawa 1982.
Google Scholar

Teatr Narodowy 1765–1794, red. J. Kott, Warszawa 1967.
Google Scholar

Till N., The operatic event: opera houses and opera audiences, [w:] The Cambridge to Opera Studies, ed. N. Till, Cambridge 2012.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CCO9781139024976

Tuszyńska A., Gwiazdy i gwizdy. Z dziejów publiczności teatralnej 1765–1939, Lublin 2002.
Google Scholar

Żórawska-Witkowska A., Muzyka na dworze i w teatrze Stanisława Augusta, Warszawa 1995.
Google Scholar

Żórawska-Witkowska A., Opera w Warszawie w drugiej połowie XVIII wieku. Od dworskiego teatru Augusta III do publicznego teatru Stanisława Augusta Poniatowskiego (organizacja i repertuar), [w:] Opera polska w XVIII i XIX wieku, red. M. Jabłoński, J. Stęczewski, J. Tatarska, Poznań 2000.
Google Scholar

Published

2022-12-30

Versions

How to Cite

Markiewicz, G. (2022). Polish experiences with opera in the age of Enlightenment. Studia Z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX I XX Wieku, 25, 147–160. https://doi.org/10.18778/2080-8313.25.07

Issue

Section

Other